ג'ק קורנפילד הוכשר כפסיכולוג ואחר כך גם כנזיר. הוא למד איך הנפש של האדם פועלת גם ממרצים וממורים וגם מנזירים וחכמים בתאילנד, בורמה והודו.
אחד התרגולים המעניינים כשלומדים איך לשים לב (לתרגל מיינדפולנס) היא לעשות דברים שאנחנו עושים בצורה יומיומית – אבל לאט.
כשאני מקליד את הטקסט הזה אני עושה את זה במקלדת שלא עובדים בה המקשים של האותיות ל' וגם ת'.
מצאתי פיתרון אבל אם לא הייתי מצליח המשפט כאן למעלה היה נקרא ככה:
כשאני מקיד א הטקסט הזה אני עושה א זה במקד שא עובדים בה המקשים ש האויו ' וגם '
בזמן ההקלדה אני זוכה להרהר על דברים שכתבתי ושם לב למיקום האותיות ולכמות הפעמים שהן מופיעות בכל משפט.
ואני צריך לתקן את המקלדת...
הספר מלא ציטוטים, קואנים (חידות), סיפורים על המחבר עצמו ועל מטופלים (בעילום שם, כמובן), ותובנות משנים ארוכות של עזרה לאנשים.
כל זאת, ועוד בעברית.
כל מי שהנושאים האלה – פסיכולוגיה או זן בודהיזם – מעניינים אותו (או אותה), אני ממליץ על הספר הזה בחום.
עוד בספר, קורנפילד מציג את עקרונות הפסיכולוגיה הבודהיסטית.
כל הרשומים באתר קיבלו גם מייל עם הרחבה על כל אחד מהסעיפים.
ואם גם אתם רוצים להירשם, אפשר ללחוץ כאן.
1. ראו את האצילות והיופי הפנימיים של כל היצורים האנושיים.
2. החמלה היא טבענו העמוק ביותר. היא נובעת מהוויית הגומלין שלנו עם כל הדברים.
3. כשאנו מסיטים את תשומת לבנו מהחוויה אל התודעה הרחבה (זו שיודעת), מופיעה תבונה.
4. זהו את המצבים המנטליים הממלאים את התודעה. עיברו ממצבים לא בריאים למצבים בריאים.
5. תפיסת העצמי שלנו נוצרת באמצעות הזדהות. ככל שניאחז פחות ברעיון העצמי, כך נהיה חופשיים ומאושרים יותר.
6. לחיינו יש טבע אישי וטבע כללי. כדי להיות שמחים וחופשיים, עלינו לכבד את שני הממדים הללו.
7. תשומת לב קשובה לכל חוויה היא משחררת. קשב מביא איתו פרספקטיבה, איזון וחופש.
8. קשב לגוף מאפשר לנו לחיות את החיים במלואם. הוא מביא איתו ריפוי, תבונה וחופש.
9. התבונה יודעת אילו רגשות נוכחים מבלי ללכת לאיבוד בתוכם.
10. לעיתים קרובות, מחשבות הן חד צדדיות ולא אמיתיות. לימדו להיות קשובים למחשבה במקום ללכת לאיבוד בתוכה.
11. ישנו לא-מודע אישי וישנו לא-מודע כלל אנושי. הפניית תשומת הלב אל הלא-מודע מביאה הבנה וחופש.
12. ניתן לזהות את הדפוסים הלא בריאים של האישיות שלנו ולהפוך אותם לביטויים בריאים של המזג הטבעי שלנו.
13. התשוקות נחלקות לבריאות ולא-בריאות. הכירו את ההבדלים ביניהן ואז מצאו את החופש בתוכן.
14. אם ניאחז בכעס ובשנאה, נסבול. יש לנו אפשרות להגיב בעוצמה, בתבונה ובחמלה. ללא שנאה.
15. האשליה טועה בהבנת העולם ושוכחת מי אנחנו. מהאשליה נובעים כל המצבים הלא-בריאים. שחררו את עצמכם מאשליה והתבוננו בתבונה.
16. הכאב הוא בלתי נמנע. הסבל אינו בלתי נמנע. הסבל נובע מהיאחזות. שחררו את ההיאחזות ותהיו משוחררים מהסבל.
17. שימו לב לכוונה והיו קשובים אליה. הכוונה היא הזרע שיוצר את עתידנו.
18. הדברים שאנו מדמיינים שוב ושוב בדמיוננו משנים את גופנו ואת תודעתנו. דמיינו חופש וחמלה.
19. המחשבות החוזרות ונשנות שלנו מעצבות את עולמנו. מתוך חמלה, החליפו מחשבות לא בריאות במחשבות בריאות.
20. ניתן לפתח את כוח הריכוז באמצעות אימון פנימי. הריכוז פותח את התודעה לממדי ריפוי והבנה עמוקים ביותר.
21. מוסריות ויושרה דרושות לקיומו של אושר אמיתי. שמרו על היושרה שלכם בקפידה.
22. הסליחה נדרשת וגם אפשרית. לעולם לא מאוחר מדי למצוא מחילה ולהתחיל מחדש.
23. אין הפרדה בין פנים וחוץ, אני ואחר. כשאנו מטפלים בעצמנו, אנו מטפלים בעולם, וכשאנחנו דואגים לעולם, אנחנו דואגים לעצמנו.
24. דרך האמצע נמצאת בין כל הניגודים. שהו באמצע ומיצאו איכות לקיומכם בכל מקום שבו אתם נמצאים.
25. הרפו מדעותיכם. שחררו את השקפותיכם. היו פתוחים למסתורין.
26. מתוך לב שקט, נולדת אהבה. כשאהבה פוגשת סבל, היא הופכת לחמלה. כשאהבה פוגשת שמחה, היא הופכת לאושר.