הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

פרק ראשון מתוך הספר Coaching better every season.

צילום:

זה פרק 1 מתוך הספר Coching better every season.

לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.

1. Define purpose and core values - הגדירו תכלית וערכים מרכזיים.

התכלית שלנו באימון מסבירה למה אנחנו עושים מה שאנחנו עושים.

זו הסיבה המרכזית לכך שאנחנו מאמנים.

מאמנים מצליחים מוודאים שהערכים המרכזיים בארגון/מועדון/קבוצה עליהם הם אחראיים מסתדרים עם התכלית שלהם.

ביל בליצ'יק, מאמן הפוטבול הגדול אי פעם, מאמן בזכות אהבת המשחק והרדיפה אחר מצוינות.

הוא ידוע במשפט אחד שמסכם את הערכים שמנחים אותו - Do your job.

לחצו כאן כדי לקרוא על הצמיחה של בליצ'יק בתור אדם ובתור מאמן.

לחצו כאן לפוסט קצר על הפילוסופיה שלו - Do your job.

איך יודעים מה התכלית שלנו?

אם היא מסתדרת בצורה מושלמת בתפקיד האימון ומחוץ לתפקיד, סימן שזו הסיבה האמיתית לעשות דברים.

האידאולוגיה הבסיסית שלנו בתור מאמנים חשובה כי היא נותנת משמעות ליומיום שלנו ובזכותה אנחנו מתגברים על רגעים קשים, פועלים בתשוקה ומייצרים עקביות שדרושה כדי להפוך להיות מאמנים יעילים.

אצל אנסון דוראנס, מאמן הכדורגל המצליח והמנצח ביותר אי פעם במכללות בארה"ב, יש 12 ערכים שמנחים את מכללת צפון קרוליינה.

לכל ערך ברשימה יש משפט (או יותר) שמתלווה אליו ומסביר את המהות שלו.

הפסקאות מגיעות ממשוררים ופילוסופים וגם משחקניות ששיחקו בצפון קרוליינה. בכל עונה השחקניות צריכות לדעת בעל פה את הערכים ואת הפירוט שלהם.

למשל, תחת הערך "אנחנו לא מתבכיינות" מופיע הציטוט הבא: "האושר האמיתי בחיים הוא להיות הגורל של עצמנו, במקום גוש קטן ורוטן שמתלונן שהעולם לא מקדיש את עצמו להפוך את החיים שלך לשמחים." - ג'ורג' ברנרד שו.

על התחלת קריירת האימון של דוראנס אפשר לקרוא בלחיצה כאן.

נבחרת הרוגבי של ניו זילנד, קבוצת הספורט המצליחה ביותר אי פעם, היא דוגמה ומופת איך מייצרים תרבות מנצחת סביב ערכים משותפים.

הערכים שמובילים אותה: גאווה בניצחון, גאווה במסורת של נבחרת הרוגבי, מוכנות להתפתח.

למשל, המאמן לשעבר של הנבחרת גרהם הנרי הסביר איך המוכנות שלו להתפתח בתור מאמן הייתה קריטית בלעזור לנבחרת לזכות שוב באליפות העולם ב-2011:

"אימנתי כבר 37 שנים, כשהתחלתי הייתי מאוד דיקטטורי באופי האימון שלי, אבל עכשיו זה קבוצת אנשים שמנסה להשיג משהו ביחד, אני חושב שזה התפתח בצורה טבעית. אם לא השתנית בתור מאמן, היית היסטוריה."

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על התרבות של נבחרת הרוגבי של ניו זילנד.

התכלית שלנו והערכים המרכזיים שלנו צריכים להנחות את קבלת ההחלטות היומיומית שלנו בתור מאמנים.

שחקנית רוצה להתאמן עם קבוצת ליגת על ולפספס שני אימונים עם הקבוצה שלה - מה מנחה אותי?

שחקנית רוצה לפספס שלושה שבועות של אימונים ועוד 3 משחקים כדי להיות מדריכה בפרויקט מסורתי וחשוב אצלה בקיבוץ - מה מנחה אותי?

אחד מהמונחים הכי מגניבים שקראתי עליהם בספר נקרא "הגדרת בעיה."

עוד לפני שאנחנו מתארגנים לפתור בעיה, אנחנו צריכים קודם להגדיר את כל המאפיינים של אותו אירוע, להשוות אותו לאירועים אחרים, ולהבין האם בכלל האירוע הזה הוא בעיה.

אם האירוע הזה לא מפריע לנו בתור מאמנים להשיג את ה"למה?" שלנו, אז הוא לא בעיה.

אם השחקנית רוצה להתאמן עם ליגת העל ואני רוצה לעזור לשחקניות להתקדם לליגת העל, אז אין פה בעיה.

אם השחקנית רוצה להדריך בקיבוץ שלה ואני רוצה לעזור לשחקניות לממש את עצמן כנשים עצמאיות וחזקות בקהילה שלהן, אז אין פה בעיה.

הגדרה של תכלית ושל ערכים עוזרת לנו להתמקד ומאפשרת לנו להתעלם (לטובה) מדברים שאפשר להתעלם מהם.

ללמוד להתעלם מאירועים ומאנשים שלא מפריעים לנו לממש את התכלית שלנו זו תכונה של מאמנים גדולים.

פיל ג'קסון היה מתעלם מהתנהגויות מסוימות של דניס רודמן. רודמן היה משחק בתשוקה גדולה על המגרש ואהב את פיל ג'קסון כמו אבא, העריך אותו ושיחק עבורו שלוש שנים תוך שהוא עוזר לשיקגו בולס לזכות בעוד שלוש אליפויות.

עוד קצת על מערכת היחסים בין ג'קסון לרודמן בלחיצה כאן.

רק לחשוב על הערכים שלנו ועל התכלית שלנו זה לא מספיק. צריך להקדיש זמן לכתוב אותם.

אחרי שכתבנו, סיימון סינק מציע לכתוב גם איך נממש אותם: כל ערך צריך לבוא לידי ביטוי בעזרת פועל. לא רק במה אנחנו מאמינים. גם איך אנחנו מתנהגים.

למשל, חדשנות = להסתכל על הבעיה מזווית אחרת.

לתאר איך הדבר הנכון נראה מבחינת מעשים, וגם איך הדבר הלא-נכון נראה.

למשל, חברות = להתקשר למי שלא באה לאימון ולשאול מה שלומה, וגם להרים אותה כשהיא נופלת, וגם לתת לה חולצת אימון אם היא שכחה ועוד… 

מה חברות היא לא? לצעוק עליה כשהיא טועה זה לא חברות.

איך נדע אם הערכים האלה שווים את זמננו?

נענה על השאלות הבאות:

1. אם תעברו מועדון, האם תרצו שהערך הזה ינחה אתכם גם שם?

2. האם תרצו לשמור על הערך הזה גם אם בשלב מסוים הוא יפריע לכם לנצח?

3. האם אתם חושבים שאנשים ללא הערך הזה לא יכולים להיות חלק מצוות האימון ביחד איתכם?

4. האם תאמינו בערך הזה גם אם אנשים אחרים לא יעריכו אתכם בזכותו?

5. האם תעדיפו להחליף מועדון או קבוצה רק כדי לשמור על הערך הזה?

איך נדע אם אנחנו והספורטאים "על אותו דף" מבחינת ערכים ותכלית?

נענה כולנו על השאלה "איך נדע שהצלחנו בתור קבוצה ואני הצלחתי בתור אדם?"

אם התשובות רחוקות מדי זו מזו, יש פה בעיה.

אי אפשר להכריח אחרים להתיישר עם תכלית וערכים שאינם שלהם.

לכן, חשוב לשתף את הקבוצה ולשמוע את דעת הספורטאים לגבי מה חשוב עבורם בתור יחידים ובתור קבוצה.

אם הם אמורים לממש את הערכים האלה ולהתנהג בהתאם להם, כדאי שהם יאמינו בהם.

המאמנים המצליחים נותנים לספורטאים להתחיל עם רשימת של כמה עשרות ערכים שמסתדרים ומתיישבים עם התכלית שלהם עצמם בתור מאמנים. כך הם מוודאים שיש חיבור והספורטאים לא יצטרכו להיתקל בקונפליקטים קשים מדי בתהליך.

דוגמה מצוינת לשיתוף ספורטאים בתהליך ומחשבה משותפת על ערכים היא נבחרת ארה"ב בכדורסל לאולימפיאדה ב-2008.

המאמן מייק ששבסקי יצר קבוצת מנהיגות חזקה מ-4 שחקנים מובילים והקבוצה חשבה על סטנדרטים שחשובים לה כדי להשיג את המטרה - זהב אולימפי.

לקריאה נוספת על הנושא לחצו כאן.

גם קבוצת הכדורגל של צפון קרוליינה שזכתה ב-22 אליפויות ב-47 השנים האחרונות משקיע מן בערכים המנחים אותה.

לחצו כאן כדי לקרוא עליהם.

לחצו כאן כדי לקרוא את סדרת הפוסטים על הקריירה של מאמן צפון קרוליינה אנסון דוראנס.

יצירת תרבות קבוצתית או תרבות מועדון שמסתדרת היטב עם הערכים והתכלית שלנו בתור מאמנים או מנהלים מקצועיים היא עניין של חודשים, לפעמים גם שנים.

צריך גישה שיטתית וממושמעת כדי לגרום לערכים שלנו להתעורר לחיים ולהפוך להיות מעשים יומיומיים.

צריך כל יום לפעול כדי להתקדם עוד קצת לכיוון הערכים שמנחים אותנו ולעזור לספורטאים לעשות את אותו הדבר בעזרת שיחות, תרגילי אימון, גישה ועוד.

דון סטיילי מאמינה שהנשים הצעירות שמתאמנות אצלה צריכות לקבל ממנה דברים לחיים, ולא רק לנצח משחקי כדורסל. היא מחברת ביניהן ובין נשים מצליחות בתחומים שונים כדי לעזור להן להתקדם בחיים שמחוץ למגרש. הן מעריכות אותה גם אחרי שהן עוזבות את קבוצת הכדורסל בדרום קרוליינה, ואחרות, שרוצות גם הן להתפתח בתור נשים מצליחות, מגיעות במקומן ומצטרפות לתרבות שבונה סטיילי.

כדי לקרוא עוד על דון סטיילי לחצו כאן.

השיעורים הראשונים בקורס "מבפנים החוצה" מדברים על הגדרת התכלית שלנו ועל עיצוב תרבות מערכות יחסים ותרבות קבוצתית.

אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס הזה בשבילכם.

לחצו על הלינק בשביל שיעור ראשון מתוך הקורס בחינם.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג