פרק 3 - מבט אחר על התפתחות.
בכל הנוגע לקריירה, התפתחות בדרך כלל משמעותה ותק יותר גדול, תחום אחריות רחב יותר, סמכות, שכר הטבות וכדומה.
DDOs - ארגונים ששואפים להתפתח ולפתח את החברים בהם - נותנים תחומי אחריות, מגדילים שכר ועוד, אחרת הם לא היו מצליחים להתחרות בארגונים שכן עושים את זה.
אבל כש-DDOs אומרים התפתחות, הם מתכוונים למשהו אחר.
פעם חשבו שבסוף גיל ההתבגרות, כאשר אדם הופך לבוגר, היכולת שלו להמשיך ללמוד ולהתפתח נגמרת.
נכון, אנשים מבוגרים נחשבו נבונים יותר, אבל זה רק בגלל שהם משתמשים בניסיון שלהם, לא בגלל שהם התפתחו.
היום יודעים שאפשר להמשיך ללמוד ולהתפתח גם לאורך כל שנות הבגרות שלנו, וגם במה שפעם היה נחשב זיקנה.
המחברים של הספר חוקרים את נושא ההתפתחות והלמידה אצל מבוגרים, והם מזהים שלוש רמות מנטליות:
1. המוח החברתי: אנחנו חושבים ומאמינים דברים שהסביבה הקרובה שלנו חושבת ומאמינה, ופועלים לפי זה.
2. המוח העצמאי: אנחנו מסוגלים לגבש מחשבות ואמונות משל עצמנו ולא תלויים בחברה הקרובה לנו. אנחנו מנהיגים אחרים ופותרים בעיות.
3. המוח המשתנה: אנחנו מקבלים על עצמנו למידה, מסוגלים להחזיק מושגים ואמונות סותרים בתוך מוחנו, מחפשים בעיות כדי לפתור אותן ויודעים שאחרים תלויים בנו ואנחנו בהם.
מבוגרים בעלי מוח חברתי מנסים לרצות אחרים כדי שאחרים יחשבו שהם טובים או נחמדים. הם מסתירים חולשות של עצמם וחוששים להיכשל כי "מה יגידו עליהם". הם רק רוצים שיתנו להם לעלות לרכב כדי שהם יוכלו לנסוע עם אחרים.
מבוגרים בעלי מוח עצמאי לא דואגים מה אחרים חושבים. הם רוצים לעשות ורוצים להוביל אחרים לעשות. הם רוצים לנהוג ברכב ויודעים לאן צריך לנסוע.
מבוגרים בעלי מוח משתנה יכולים להסתכל על עצמם מבחוץ. הם מודעים לכך שיש עוד נקודות מבט ולא רוצים להיתקע עם זו של עצמם. הם רוצים להכיר את המציאות כפי שהיא, לא רק מנקודת מבטם הצרה. מבחינתם לא משנה מי נוהג, העיקר שנגיע למקום שרצינו בדרך הכי טובה שאפשר. אחרים יודעים שאם הם רוצים להגיע לאנשהו ויש להם מה לתרום למסע, אלה האנשים אליהם פונים - כי הם יקשיבו וישתמשו במידע.
המחקר של המחברים מצביע בצורה ברורה על כך שככל שאדם נמצא ברמה מנטלית גבוהה יותר, הביצועים שלו טובים יותר בעבודה, והיכולת שלו להתמודד עם עולם מורכב טובה יותר.
ארגונים וחברות שהם DDO עוזרים לאנשים לעבור מרמה מנטלית אחת לבאה בעזרת משוב תמידי ועשייה יומיומית שיקרבו אותם לאדם שהם יכולים להיות.
תוכנית עבודה טובה היא כזו שהלומדים בה מתנסים בה יום-יום, לא כזו שמעריכה אותם פעם בשנה. אם אדם לא מקבל משוב על בסיס יומיומי, הוא עלול להישאר ברמה המנטלית הנוכחית שלו ולא יעבור מחשיבה חברתית לחשיבה עצמאית או מחשיבה עצמאית לחשיבה שעוזרת לארגון להתפתח.
ארגון שעוזר לפרטים בו להתפתח דואג כל הזמן לשנות ולנסות, ומזיז אנשים מתפקידים שהם כבר טובים בהם.
ארגון שלא עושה זאת רק רוצה שהכול יהיה רגוע ושלו ומשאיר אנשים באותו תפקיד תוך שהוא מציין את האמינות שלהם.
אז למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים התפתחות?
1. התפתחות היא תופעה ספציפית, ניתנת לתיאור ולאיתור - צמיחה בתבניות החשיבה של אדם, היכולת להתבונן בעצמנו ובמציאות בצורה יותר עמוקה, היכולת להבחין בדברים שפעם הסתכלנו דרכם.
2. התפתחות היא תהליך בעל ערך כלכלי - ארגונים וחברות צריכים יותר אנשים בעלי תבניות חשיבה עמוקות שמסוגלים להסתכל על מצב מבחוץ. ככל שהזמן חולף, יהיה יותר צורך באנשים כאלה.