איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

מה עושים אם הילד/ה מתבריינ/ת או חווה בריונות?

צילום:

הרבה הורים חוששים שהילדים שלהם יהפכו להיות קורבן לבריונות, אבל הם לא חוששים מספיק שהילדים שלהם יהיו הבריונים עצמם.

יש פער של עשרות אחוזים בין ילדים שמודים שהם מציקים לאחרים ובין כמות ההורים שחושבים שהילדים שלהם יעשו דבר כזה. מחקרים נרחבים מראים ששליש מבני הנוער יוזמים מעשים בריוניים.

חשוב להדגיש #1 - אלה לא תמיד אותם ילדים. בריונות היא לא עניין של כן-או-לא אלא עניין של מתי. יש ילדים שהופכים להיות בריונים יותר מוקדם ויש יותר מאוחר, יש כאלה שמתחילים ואז מפסיקים, יש כאלה שממשיכים שנים, יש כאלה שעושים זאת פעם ב…

חשוב להדגיש #2 - לא כל הבריונים יודעים שהם כאלה. לפעמים הם חושבים שככה זה ומותר ורק עושים צחוקים והקורבן בטח לא נפגע ומה הוא כזה רגיש וכו'...

מהי בריונות?

מדובר בעיקר בענייני מעמד וכוח.

אני חזקה אז אני אראה לכולם כמה אני יותר חזקה ממך וכמה אתה חלש.

אני אשפיל אותך, יום אחרי יום, עד שכולם יידעו מי שולטת פה.

בריונות יכולה להיות בקשר לתכונות חולפות כמו ביגוד, אבל היא אפקטיבית מאוד דווקא כשהיא מתייחסת לתכונות שהקורבן לא יכול לשנות כמו מגדר, מוצא, תכונות גופניות ותכונות מנטליות (שקט מדי, מופנם וכו').

ולא כל מעשי הבריונות הם פיזיים. הם יכולים להיות גם חברתיים כמו חרם והפצת שמועות.

ילדים לא תמיד יודעים איך להביע את הרגשות שלהם, אז לפעמים המוצא שלהם הוא נקמות קטנות או פגיעות מאחורי הגב.

בתקופה בה אנחנו חיים, בריונות-רשת (Cyber-bullying) היא תופעה שמתחילה להתרחב. יותר קל לפגוע באדם כשאנחנו לא חשופים באמת להשלכות של המעשים שלנו.

קורבנות של בריונות יכולים לסבול מדיכאון וחרדה ועלולים בסבירות גבוהה יותר לפגוע בעצמם בהמשך החיים.

אסטרטגיות לחינוך ילדים לא להיות בריונים:

#1 לדבר על בריונות.

הורים ומחנכים שמציבים גבולות ומדברים עם הילדים הם הורים שהילדים שלהם בסבירות פחות גבוהה לעשות דברים מהסוג הזה.

הורים שבטוחים שאין מה לדבר כי ברור שזה רע והילד שלהם לא יעשה כזה דבר - בסבירות גבוהה יותר שהילד שלהם יעשה כזה דבר.

זכרו, זה שאנחנו חושבים שבריונות זה רע (נכון…?) לא אומר שהילדים כבר יודעים את זה או מבינים שהמעשים שלהם הם בריונות. צריך לדבר איתם על זה, שוב ושוב.

ילדים צריכים להבין שבריונות היא לא מה שהם עשו, אלא מה שהצד השני חווה והבין מהם. אם הצד השני מרגיש נפגע וזה קורה מצדכם שוב ושוב באופן מכוון, אתם בריונים. אם אתם לא שמים לב ופוגעים במישהו, אבל אחר כך מבינים ומפסיקים, אתם לא בריונים. לא כל הילדים מבינים ולא כל הילדים מפסיקים.

לא תמיד אפשר לעצור בריונות. לפעמים אני חושש להיפגע בעצמי. אבל לדעת שבריונות מתרחשת ולא להגיד שום דבר זה להיות שותף לבריונות.

מה כן אפשר לעשות? להיות נחמדים לקורבן אחרי האירוע. לשבת איתם. להקשיב להם. לשחק איתם. יש לזה יותר משמעות משאנחנו יכולים לדמיין.

#2 ללמד את הילדים שלנו על כעס.

בהרבה מקומות בעולם אנחנו מלמדים בנים שזה בסדר להוציא כעס (ככה זה ילדים) ובנות שהן צריכות להיות מנומסות ותרבותיות. בנות שרבות או מתווכחות נחשבות אגרסיביות (בקטע רע) והיסטריות. תפקידנו כהורים לעזור לילדים ולילדות שלנו להבין את הרגשות שלהם ולהצליח לבטא אותם בצורה מועילה.

להגיד להם "להירגע" לא עוזר. זה מלמד אותם שצריך לשמור רגשות בפנים ולהחניק אותם. מותר לבטא רגשות, אבל צריך לדעת איך ותפקידנו להגיד לילדים מה מקובל.

#3 לדעת מה לעשות אם הילד/ה שלך מתבריינ/ת.

הדבר הראשון הוא לשאול את הילד/ה מה קרה. זה לא אומר לקבל כל מה שהם אומרים בתור אמת מוחלטת, אבל חשוב לקבל את נקודת המבט שלהם. אם אנחנו מאמינים לכל מה שהילד/ה שלנו אומר/ת, אנחנו בבעיה.

הדבר השני הוא להגיד להם בצורה ברורה מה הציפיות שלנו. למשל, לא לצחוק על ילדים אחרים. גם לא "בצחוק", כי מה שמצחיק בעיניהם יכול לפגוע במישהו אחר. להזכיר להם כמה הם נפגעו כשעשו את זה להם.

#4 לפעול אם הילד/ה שלך נפגע מבריונות.

אם שמעת שהילד/ה שלך עבר/ה דבר כזה, הדבר הראשון הוא לבקש עוד פרטים. כמה שיותר, יותר טוב. אם יש תיעוד (בכתב או בוידאו) הכי טוב. צריך פרטים וצריך הקשר לפני שמתפרצים על אנשים אחרים.

האינסטינקט הראשוני הוא להתקשר להורים של הילד/ה הפוגע/ת. עדיף שלא. בעיקר אם אתם לא ממש מכירים לפני כן.

גם לא כדאי להגיד לילד/ה שנפגע להילחם בחזרה. זה לרוב לא נגמר כמו בסרטים… המחקר אומר שרוב הילדים שמנסים להיאבק בבריונים בסוף חווים עוד יותר בריונות.

אם הילד/ה חווה בריונות-רשת, כדאי לצלם מסך וכדאי ללמד את הילד לעשות את זה גם כן. מומלץ גם להציע לילד לחסום את הבריון ולדווח עליו.

לפעמים בבית הספר היסודי אפשר להיעזר במורים או ביועצת. הילד/ה לא תמיד ירצו שההורים שלהם יתערבו או שהמורים יתערבו, אבל צריך להסביר להם שאפשר לעשות את זה בעילום שם, וחשוב שכל המבוגרים האחראיים יידעו.

הפוסט הבא בקרוב.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג