שחייה צורנית או כדורסל?
לפני שנתחיל בסקירת הפרק, צפו בסרטון וענו על השאלה:
כמה מסירות מבצעת הקבוצה בלבן?
ראיתם?
יופי.
כשאנחנו מלמדים את הקבוצה שאנחנו מאמנים לשחק את התרגיל עד הסוף, אנחנו לא מאפשרים להם לראות את הדוב.
זה נקרא עיוורון לא מכוון.
השחקנים/ות כל כך עסוקים בשחזור התבנית שביקשנו מהם לבצע, שהם לא שמים לב לאפשרויות ולהזדמנויות שצצות ומתפתחות תוך כדי המהלך.
כשאנחנו מלמדים שחקנים לשחק את התרגיל, בשונה מלשחק את המשחק, אנחנו מפריעים להם להתפתח.
מה יקרה כשהם יעברו קבוצה ויהיו תרגילים אחרים? מה יקרה אם שחקן גבוה יהיה שחקן המטרה במקום שחקן נמוך?
בוב מקילופ, שאימן את סטפן קרי בקולג', אמר במחנה של קרי בשנת 2023 שכל אחד יכול לעצור תרגיל של קבוצה אבל אף אחד לא יכול לעצור עקרונות משחק.
גולדן סטייט ווריורס, הקבוצה בה משחק קרי ב-NBA במשך כל הקריירה שלו, התחילה עם כניסתו של סטיב קר לתפקיד להשתמש יותר בעקרונות משחק ופחות בתרגילים.
עקרון אחד הוא SPLIT ACTION:
עקרון אחר הוא "תמצאו את סטפן קרי בפינה אחרי שהוא יוצא מהצבע":
עקרונות המשחק שמוצעים בספר הם כאלה:
1. התקפת מעבר וריווח.
2. טריגרים (למשל חסימה לכדור, חסימה לא לכדור או פוסט אפ).
3. תגובה לפתרונות הגנתיים.
4. דומינו (אני קורא לזה מפולת) ובחירת זריקות.
ברמות גבוהות יותר, כדי לעזור לשחקנים/ות להרגיש בנוח בהתקפה, אפשר לשאול אותם מספר שאלות ולעצב את ההתקפה סביב התשובות שלהם:
1. איך זה נראה כשאתה משחק הכי טוב שלך, ואיך ההתקפה שלנו יכולה לגרום לזה לקרות יותר פעמים?
2. האם יש טריגרים שאתה מעדיף להשתמש בהם כדי לייצר עבורך מצב?
3. מה אתה מעדיף לעשות כשההגנה עושה חילופים על הכול?
4. איזה מהלך או אלמנט מהקבוצה הקודמת שלך היית רוצה שנאמץ אצלנו?
המשך הפרק עוסק ממש ביישום עקרונות המשחק ובשפה שמרכיבה אותם, ואני מפנה אתכם לספר הכדורסל האחרון אם אתם רוצים לקרוא עוד בנושא.