פתחו יכולות גופניות ומיומנות

פרק חמישי מתוך הספר Coaching better every season.

צילום:

זה פרק 5 מתוך הספר Coaching better every season.

לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.

5. Develop athletic talent and skill - פתחו יכולות גופניות ומיומנות

ספורטאים לא צריכים עוד אימונים. הם צריכים אימונים יותר טובים.

מאמנים בכירים מכירים בכך שלגנטיקה השפעה משמעותית על יכולות גופניות, ועם זאת יודעים שלסביבת האימונים היא גורם חשוב במיצוי הפוטנציאל הזה.

הגילוי שרוב בני האדם חולקים 99% מהגנים הביא אנשי מקצוע להפסיק לחפש גן ספציפי לספורט ועוזר להבין את חשיבות האימונים בפיתוח ספורטאים.

עוד על גנטיקה ופיתוח ספורטאים כאן.

כאשר מאמנים, בעיקר בגילאים צעירים, איכות הביצוע חשובה הרבה יותר מאשר כמות האימונים או האורך שלהם.

אימון מכוון הוא אימון בו הפוקוס גדול, המאמן נותן משוב ממוקד והספורטאי עסוק בשיפור האלמנט עליו הוא מתאמן.

אימון מכוון אינו תמיד כיף, אבל הוא עוזר להתקדם. ולהתקדם זה כיף!

במבט לאחור, ספורטאים יודעים להגיד שהתקופה בה היו ממוקדים הייתה כיפית עבורם.

לא לכל ספורטאי יש אותה יכולת פיזית ומנטלית להתמודד עם אימונים בסגנון הזה, והמאמן צריך לשים לב לא להתיש את הספורטאי.

עוד על הנושא מתוך ספר-החובה PEAK - בלחיצה כאן.

דרך נוספת ליצור אימונים איכותיים היא לקחת בחשבון שהתפתחות ספורטיבית היא תהליך ארוך טווח.

הרבה ילדים וילדות מפסיקים לפני שהם מסוגלים לנצל את התוצאות של התהליך, ולכן לא ממצים את הפוטנציאל שלהם. מי שמסוגל להתמיד לאורך שנים, יגלה שהוא בין המובילים בתחום שלו.

תוכניות עבור אימון ארוך טווח יש הרבה. אחת הגירסאות המפורסמות היא LTAD, שעברה גלגולים רבים והותאמה לכל מיני ענפי ספורט ולכל מיני מדינות.

החלק החשוב ב-LTAD אינו הגילאים עצמם שמטרתם לקבוע מתי ללמד מה, אלא ההתייחסות לכך שיש לגיל השפעה. הגיל הכרונולוגי הוא חשוב (בעיקר ברמה החברתית) אבל גם הגיל הביולוגי והנפשי חשובים, כדי לעזור לגוף ולנפש, בהתאמה, להתפתח.

זאת ועוד, המטרה שלנו כמאמנים היא להצליח להתאים את האימונים לכל אחד ואחת מהמתאמנים שלנו, לא רק לשכבת הגיל שלהם.

עוד צריך לשים לב לחודש בו נולדו הספורטאים. מחקר נרחב הראה שמאמנים בוחרים יותר ספורטאים שנולדו בחודשים הראשונים בשנה. למה? בדרך כלל יש להם יתרון גופני או מנטלי בגילאים הצעירים, ואז הם נבחרים כ"מוכשרים" או כ"בעלי פוטנציאל" ומקבלים יותר יחס ויותר אימונים ויותר משאבים, מה שהופך את ההכשרה שלהם לאיכותית יותר ומשמר יתרון שבהתחלה נוצר רק כי הם נולדו 7-8 חודשים קודם.

עוד על אפקט הגיל היחסי בלחיצה כאן.

לבסוף, חשוב לזכור שהתפתחות בספורט (ובכלל) היא לא תהליך שמתרחש בקו ישר, ושעשויות להיות ירידות ועליות לאורך הדרך.

בלתי אפשרי לצפות מי יהיה ספורטאי עלית כאשר הילד או הילדה בני 10 או בני 14. אין צורך גם לנסות. רוב הספורטאים ברמה הגבוהה ביותר לא היו כאלה כשהיו צעירים, מכל מיני סיבות.

עוד על זיהוי ופיתוח כישרון בלחיצה כאן.

תחום נוסף בו אפשר לתרום להתפתחות הספורטאים היא יותר גיוון ויותר זמן משחק חופשי ללא השגחת מאמנים או חוקים. גיוון יכול להיות גם עמדות שונות באותו הספורט או תפקידים שונים במגרש.

נכון, אימון מכוון יכול לתרום להתפתחות בתחום ספציפי, אבל אי אפשר להקדיש 100% מהזמן לאימון מכוון כי מנטלית הספורטאי/ת לא יכולים להישאר מרוכזים זמן רב כל כך.

עוד על חשיבות הגיוון בגיל צעיר ובכלל - בלחיצה כאן.

מחקר (37 פרק 5) על שחקני נבחרת הכדורגל של גרמניה הראה שהמצטיינים חוו יותר זמן משחק חופשי בגיל צעיר מאשר כאלה שאינם מצטיינים.

כשספורטאים מקבלים הזדמנות לשחק באופן חופשי הם גם מתפתחים וגם נהנים. וכן, ההנאה אחר כך תעזור להם להמשיך להתפתח, כי מי שלא נהנה ועוזב לא יכול להתפתח.

גיוון יכול להיות גם במי מאמן אותם. מחקר מעניין של בלום משנת 1985 על מומחים בתחומים שונים כולל ספורט הראה שספורטאים ברמה גבוהה החליפו מאמן כל פעם שהם הרגישו שהמאמן הנוכחי כבר לא עונה על הדרישות בשלב בו הם נמצאים.

על חשיבות הכיף באימונים - בלחיצה כאן.

בתמונה: תפקידנו כמאמנים למצוא את האיזון בין אימון מכוון שהוא באחריות המאמן, מובנה, בעל מטרות ובעל משוב לבין משחק חופשי שהוא באחריות הילדים, בלתי צפוי ויצירתי.

תמונה מתוך הספר, עמוד 113

רוצים לבדוק כמה אתם קרובים להיות מאמנים שמפתחים ספורטאים צעירים?

מלאו את השאלון הבא.

אחד מהשיעורים המרכזיים בקורס "מבפנים החוצה" מדבר על פיתוח ספורטאים שזה בעצם ה-תפקיד שלנו כמאמנים.

אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס הזה בשבילכם.

לחצו על הלינק בשביל שיעור ראשון מתוך הקורס בחינם.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

The good psychopath’s guide to success / Dutton, McNab

שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד / סטיבן קובי

הצלחה שנבנית לנצח / פוראס, אמרי, תומפסון

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג