פרק חמישי מתוך הספר Coaching better every season.
זה פרק 5 מתוך הספר Coaching better every season.
לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.
5. Develop athletic talent and skill - פתחו יכולות גופניות ומיומנות
ספורטאים לא צריכים עוד אימונים. הם צריכים אימונים יותר טובים.
מאמנים בכירים מכירים בכך שלגנטיקה השפעה משמעותית על יכולות גופניות, ועם זאת יודעים שלסביבת האימונים היא גורם חשוב במיצוי הפוטנציאל הזה.
הגילוי שרוב בני האדם חולקים 99% מהגנים הביא אנשי מקצוע להפסיק לחפש גן ספציפי לספורט ועוזר להבין את חשיבות האימונים בפיתוח ספורטאים.
עוד על גנטיקה ופיתוח ספורטאים כאן.
כאשר מאמנים, בעיקר בגילאים צעירים, איכות הביצוע חשובה הרבה יותר מאשר כמות האימונים או האורך שלהם.
אימון מכוון הוא אימון בו הפוקוס גדול, המאמן נותן משוב ממוקד והספורטאי עסוק בשיפור האלמנט עליו הוא מתאמן.
אימון מכוון אינו תמיד כיף, אבל הוא עוזר להתקדם. ולהתקדם זה כיף!
במבט לאחור, ספורטאים יודעים להגיד שהתקופה בה היו ממוקדים הייתה כיפית עבורם.
לא לכל ספורטאי יש אותה יכולת פיזית ומנטלית להתמודד עם אימונים בסגנון הזה, והמאמן צריך לשים לב לא להתיש את הספורטאי.
עוד על הנושא מתוך ספר-החובה PEAK - בלחיצה כאן.
דרך נוספת ליצור אימונים איכותיים היא לקחת בחשבון שהתפתחות ספורטיבית היא תהליך ארוך טווח.
הרבה ילדים וילדות מפסיקים לפני שהם מסוגלים לנצל את התוצאות של התהליך, ולכן לא ממצים את הפוטנציאל שלהם. מי שמסוגל להתמיד לאורך שנים, יגלה שהוא בין המובילים בתחום שלו.
תוכניות עבור אימון ארוך טווח יש הרבה. אחת הגירסאות המפורסמות היא LTAD, שעברה גלגולים רבים והותאמה לכל מיני ענפי ספורט ולכל מיני מדינות.
החלק החשוב ב-LTAD אינו הגילאים עצמם שמטרתם לקבוע מתי ללמד מה, אלא ההתייחסות לכך שיש לגיל השפעה. הגיל הכרונולוגי הוא חשוב (בעיקר ברמה החברתית) אבל גם הגיל הביולוגי והנפשי חשובים, כדי לעזור לגוף ולנפש, בהתאמה, להתפתח.
זאת ועוד, המטרה שלנו כמאמנים היא להצליח להתאים את האימונים לכל אחד ואחת מהמתאמנים שלנו, לא רק לשכבת הגיל שלהם.
עוד צריך לשים לב לחודש בו נולדו הספורטאים. מחקר נרחב הראה שמאמנים בוחרים יותר ספורטאים שנולדו בחודשים הראשונים בשנה. למה? בדרך כלל יש להם יתרון גופני או מנטלי בגילאים הצעירים, ואז הם נבחרים כ"מוכשרים" או כ"בעלי פוטנציאל" ומקבלים יותר יחס ויותר אימונים ויותר משאבים, מה שהופך את ההכשרה שלהם לאיכותית יותר ומשמר יתרון שבהתחלה נוצר רק כי הם נולדו 7-8 חודשים קודם.
עוד על אפקט הגיל היחסי בלחיצה כאן.
לבסוף, חשוב לזכור שהתפתחות בספורט (ובכלל) היא לא תהליך שמתרחש בקו ישר, ושעשויות להיות ירידות ועליות לאורך הדרך.
בלתי אפשרי לצפות מי יהיה ספורטאי עלית כאשר הילד או הילדה בני 10 או בני 14. אין צורך גם לנסות. רוב הספורטאים ברמה הגבוהה ביותר לא היו כאלה כשהיו צעירים, מכל מיני סיבות.
עוד על זיהוי ופיתוח כישרון בלחיצה כאן.
תחום נוסף בו אפשר לתרום להתפתחות הספורטאים היא יותר גיוון ויותר זמן משחק חופשי ללא השגחת מאמנים או חוקים. גיוון יכול להיות גם עמדות שונות באותו הספורט או תפקידים שונים במגרש.
נכון, אימון מכוון יכול לתרום להתפתחות בתחום ספציפי, אבל אי אפשר להקדיש 100% מהזמן לאימון מכוון כי מנטלית הספורטאי/ת לא יכולים להישאר מרוכזים זמן רב כל כך.
עוד על חשיבות הגיוון בגיל צעיר ובכלל - בלחיצה כאן.
מחקר (37 פרק 5) על שחקני נבחרת הכדורגל של גרמניה הראה שהמצטיינים חוו יותר זמן משחק חופשי בגיל צעיר מאשר כאלה שאינם מצטיינים.
כשספורטאים מקבלים הזדמנות לשחק באופן חופשי הם גם מתפתחים וגם נהנים. וכן, ההנאה אחר כך תעזור להם להמשיך להתפתח, כי מי שלא נהנה ועוזב לא יכול להתפתח.
גיוון יכול להיות גם במי מאמן אותם. מחקר מעניין של בלום משנת 1985 על מומחים בתחומים שונים כולל ספורט הראה שספורטאים ברמה גבוהה החליפו מאמן כל פעם שהם הרגישו שהמאמן הנוכחי כבר לא עונה על הדרישות בשלב בו הם נמצאים.
על חשיבות הכיף באימונים - בלחיצה כאן.
בתמונה: תפקידנו כמאמנים למצוא את האיזון בין אימון מכוון שהוא באחריות המאמן, מובנה, בעל מטרות ובעל משוב לבין משחק חופשי שהוא באחריות הילדים, בלתי צפוי ויצירתי.
רוצים לבדוק כמה אתם קרובים להיות מאמנים שמפתחים ספורטאים צעירים?
אחד מהשיעורים המרכזיים בקורס "מבפנים החוצה" מדבר על פיתוח ספורטאים שזה בעצם ה-תפקיד שלנו כמאמנים.
אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס הזה בשבילכם.