איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

מה עושים אם הילדים משקרים ומקללים?

צילום:

נתחיל מכך שילדים קיללו, מקללים ויקללו. זה טבעי. אי אפשר למנוע את זה מהם.

נמשיך מזה שילדים שיקרו, משקרים וישקרו. גם זה טבעי. אי אפשר (ואנחנו לא רוצים) למנוע את זה מהם.

הילדים מחקים אותנו, המבוגרים שאחראיים עליהם. אבל, גם אם אנחנו לא מקללים אף פעם (נכון…?) הם ישמעו קללות מילדים אחרים, ממבוגרים אחרים, מטלוויזיה, מיוטיוב ובעצם, מכל מקום. ואיפה הם יבדקו איך הקללות עובדות? נכון, אצלנו.

הם מנסים קללות ושקרים אצלנו כי הם סומכים עלינו שנגיד להם מה כדאי ומה לא, במה מותר להשתמש ומה לא.

ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים מאפשרת להם להפסיק להיות אנוכיים ולהתחיל לשים לב שאחרים חושבים אחרת מהם.

אם אחרים חושבים אחרת, ולכל אחד יש נקודת מבט שונה, אפשר לספר לאנשים דברים שונים, ולגרום להם להבין את נקודת המבט שלנו. אפשר גם לשקר להם - כדי להתחמק מעונש, למשל - ולגרום להם לחשוב משהו שלא קרה. אם הילדה יודעת שאני עדיין לא יודע שהיא שברה את החלון, היא יכולה לשקר לי ולמנוע ממני לדעת מה קרה באמת. צריך מוח מתפקד בשביל זה: להבין נקודות מבט, להסתיר את האמת, לתכנן מציאות אחרת, לספר עליה, ולהיות מוכן לענות לשאלות עליה בצורה עקבית ובלי להסס. יופי של מוח!

מצד שני, אם היו מפותחים עד הסוף, הם לא היו מרגישים צורך לשקר, בהכרח. הם היו מתנצלים ומתקנים את החלון.

ילדים משקרים לא רק כדי לברוח מעונש, אלא גם כדי להרוויח דברים.

"אפשר עוגיה?"

אכלת עוגיה היום?

"לא."

וגם כדי לא לפגוע באחרים. שקרים לבנים הופכים להיות יותר פופולריים ככל שמתבגרים ומרגישים צורך להשתלב בחברה או לבנות מערכות יחסים.

ובכל זאת, למרות ששקרים וקללות נחשבים נורמליים והם חלק מההתפתחות, אנחנו לא רוצים שהילדים ישקרו ויקללו כל הזמן.

אסטרטגיות לחינוך ילדים לא לשקר או לקלל:

#1 לזהות מה הסיבות לשקרים ולשמש דוגמה אישית.

הילדים משקרים כי הם רואים אותנו עושים את זה. דברים קטנים. להגיד לסבתא שאהבת את המתנה. להגיד לאבא שהחביתה הייתה טעימה. להגיד שהכול בסדר. ילדים משקרים יותר כשהם רואים מבוגרים משקרים.

הם משקרים כדי להתחמק מעונש? צריך לחשוב על העונשים שלנו - מתי, כמה ועל מה - כדי לגרום להם לרצות לספר לנו את האמת. הם צריכים לדעת שיהיו השלכות אם הם עשו משהו לא כשורה, אבל שהשקר עצמו הוא גם דבר שאפשר להיענש עליו. עדיף לספר את האמת זו רק הצהרה. צריך להיות גב מאחוריה. גם אם אנחנו לא מרוצים ממה שהם עשו, אם הם אמרו את האמת לגבי זה, הם צריכים לדעת שיש לזה משמעות.

ילדים גם לומדים טוב יותר אם נספר להם מה הרווח שיכול להיות להם בזכות אמירת האמת. אנחנו לא רוצים לאיים מה יקרה אם הם ישקרו, כי אז נצטרך להשתמש באיום שלנו, ולא תמיד נדע כשהם משקרים. אם הם יידעו מה הם מרוויחים כשהם אומרים את האמת, הם ירצו לומר את האמת בתדירות יותר גבוהה.

מצד שני, אנחנו רוצים ילדים כנים אבל לא גסי רוח.

זו אחריותנו להסביר להם מתי זה נימוס או הוקרת תודה להגיד שאהבת את המתנה, ומתי זה שקר.

האם אנחנו בעצמנו מבינים מה ההבדל בין הדברים? אני מקווה שכן.

#2 להגיב בקור רוח, לשאול שאלות ולהסביר איך מילים יכולות לפגוע.

כמה שפחות תשומת לב לקללות, יותר טוב. אם הילדים שמים לב שהמילה מושכת עניין או תגובות, הם ישתמשו בה יותר.

לא לצעוק עליהם. לא לשטוף להם את הפה בסבון… מה כן?

"זאת מילה מעניינת. איפה שמעת אותה? אתה יודע מה היא אומרת?"

"לא כולם אוהבים את המילה הזאת, אבל אפשר להשתמש בה כמה שאת רוצה בחדר שלך."

"אנחנו לא משתמשים במילה הזאת אף פעם, היא פוגעת מאוד באנשים ששומעים אותה."

"אני מבין שאתה כועס, אבל לא משתמשים במילה הזאת גם כשכועסים. אפשר במקום זה [אופציות אחרות]"

רוב המילים יכולות להיות בשימוש בהקשר המתאים. זו אחריותנו ללמד את הילדים מה אומרים, מתי ולמי.

שקרים יכולים לפגוע גם בילדים שמשקרים. אם הילד משקר לגבי הצורך לצאת לשירותים, אז הוא צפוי לקבל מגבלת שירותים של פעם אחת, ואם הוא משקר לגביה, לא תהיה לו פעם שנייה כשהוא באמת יצטרך…

אם הילד רוצה לצאת לסיבוב אבל אומר שהוא צריך למלא מים, מגבלה של יציאות למלא מים תעשה את העבודה. רוצה לצאת לסיבוב קצר? אין בעיה, רק תגיד שזו המטרה.

#3 להיות פתוחים ושקופים לגבי החיים האלה.

האם לספר לילדים על היום הנוראי שהיה לי? האם להגיד להם שנשפך לי מיץ על כל הרצפה?

כן. ככל שאנחנו משתפים יותר, הילדים ישתפו יותר.

כשהילדים מבינים שאפשר וכדאי לשתף גם כשקורים דברים לא מוצלחים, הם יעשו את זה בעצמם בתדירות יותר גבוהה.

ככה לומדים שמשפחות - ובהשלכה לזה, קבוצות ספורט - משתפות דברים זה עם זה ועוזרות לפתור בעיות.

הפוסט הבא בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג