How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

אסטרטגיות מבוססות מדעית להורות טובה יותר מהגן עד התיכון.

צילום:
מעיין רימר

הקדמה קצרה:

הורים רוצים שהילדים שלהם יהיו בני אדם טובים.

יותר מאשר שהם יהיו חכמים, בעלי מוסר עבודה גבוה או מצליחים בבית הספר - בני אדם טובים.

אותם הורים לא תמיד מתנהגים בצורה שתאפשר לילדים שלהם להפוך להיות בני האדם הטובים שהם היו רוצים לגדל.

הם מתנהגים בצורה סקסיסטית, מתעלמים מהערות גזעניות, פורקים עצבים על חפצים ועל בני אדם אחרים ולפעמים אפילו חושבים שלהיות נחמדים עלול לפגוע בילדים שלהם בעתיד.

למה צריך ספר כדי להגיד לכם איך לגדל את הילדים שלכם?

כי כולנו רוצים לעזור לילדים שלנו לגדול להיות בני אדם טובים, אבל לא לכולנו יש זמן לחקור, למצוא אסטרטגיות וליישם אותן.

אפילו מחברת הספר מתוודה בפתיחה שבזמן שהיא הייתה עסוקה בכתיבת הספר היא הרגישה איך היא נהיית לחוצה עם הילדה שלה וחסרת פנאי עבורה - בדיוק ההיפך ממטרת הכתיבה של הספר. אז אין פה עניין של הטפת מוסר אלא של ניסיון אמיתי לעזור ולקדם את היומיום של כמה שיותר הורים.

1. איך לגדל ילדים פחות אנוכיים.

ילדים הם יצור אנוכי. 

הם לא רוצים לחלוק את הלגו שלהם. הם לא שואלים אותך מה שלומך כשאתה חוזר הביתה מהעבודה. הם רואים דברים רק מנקודת המבט שלהם.

ילדים צעירים עדיין לא פיתחו Theory of mind. הם - קוגניטיבית - לא מסוגלים להבין איך אדם אחר מרגיש או מה נקודת המבט שלו.

ביחד עם ההתפתחות המוחית של הילד/ה, זו אחריות ההורים ואנשי חינוך אחרים לעזור לילדים להבין מה האדם שמולם חושב, מרגיש, חווה ומתכוון.

קושי שני שעלול להתעורר הוא הורים שמפחדים שאם הם ילמדו את הילדים שלהם לחלוק, הילדים שלהם יישארו בלי כלום. הורים מסוימים מעדיפים שהילד שלהם יקבל, לא ייתן.

האמת, כרגיל, היא באמצע. אנחנו לא רוצים לגדל בני אדם חסרי עמוד שדרה שמחלקים כל מה שיש להם ונותנים לאחרים לרמוס אותם. אנחנו גם לא רוצים ילדים אנוכיים שלא יודעים לחלוק. אפשר לתת לאחרים חלק קטן ולשמור לעצמי כמה שאני רוצה.

בנוסף לזה, לתת לאחרים גם הופך את מי שנותן לשמח יותר.

היכולת לעזור או לדעת שתרמתי היא מרכיב חשוב בצמיחה של אדם שיודע שהוא על עצמו שהוא אדם טוב.

אסטרטגיות לגידול ילדים פחות אנוכיים:

#1 לדבר עם הילדים על רגשות, ולעזור להם לווסת אותם.

לשחק משחקי דימיון ומשחקי תפקידים עם הילד/ה: דמייני שאני ילד חדש שעבר לפה עכשיו מעיר אחרת. איך אני מרגיש? מה חסר לי? מה את יכולה לעשות כדי לגרום לי להרגיש יותר טוב?

וויסות וזיהוי רגשות הן מיומנויות חשובות. הן קשורות להצלחה בלימודים, היכולת לתחזק מערכות יחסים יציבות, היכולת להיות שמחים, ועוד.

למשל, כשהילדה פוגעת באחיה הצעיר, לא מספיק לנזוף בה או להעניש אותה. צריך להסביר לה מה היא גרמה לו להרגיש ואיך היא יכולה לשנות את ההרגשה הזו.

עוד בתחום הזה הוא הכרה ברגשות של הילד/ה.

זה בסדר שהם כועסים. הם רשאים להיות מתוסכלים.

לא כל התנהגות שנובעת מהרגשות האלה היא מקובלת - אסור להם לפגוע באחרים רק בגלל שהם כועסים - אבל אנחנו צריכים ללמד אותם שמה שהם מרגישים הוא מקובל.

#2 ליצור אפשרויות לילדים לעזור לנו ולאחרים.

למשל, אפיית עוגיות.

ברור שיהיה יותר קל לאפות בעצמנו (או לקנות…) אבל המטרה שלנו היא לא עוגיות. המטרה שלנו היא ילדים שיודעים לעזור ורוצים לעשות את זה. צריך לאפשר להם ללכלך כדי שהם ילמדו לנקות. צריך לאפשר להם לעשות בלגן כדי שהם ילמדו לסדר. ילדים רוצים לעזור ולהיות חלק מהעולם של המבוגרים. רק צריך לספק להם הזדמנויות.

לתת להם אפשרות לעזור יעבוד יותר טוב מאשר להכריח אותם. כשהם בוחרים לעזור, אפילו שזה הדבר הכי קטן, הם מקבלים את התחושה שהם בני אדם שעוזרים. אם מכריחים אותם, הם מרגישים שהמבוגר גרם להם לעשות משהו. אם נציע הרבה (גם אם הם מסרבים לחלק מההצעות) יהיו להם יותר הזדמנויות לעזור.

#3 לתאם ציפיות בקול רם, בתור משפחה (או קבוצה).

צריך להיכנס לראש של הילדים. אנחנו כבר יודעים למה חשוב לעזור ואיך אפשר לעשות את זה. הילדים שלנו - עדיין לא.

זו אחריותנו ללמד אותם למה עוזרים, איך עוזרים, מתי, למי ועוד.

אותו הדבר עם רגשות - הם לא יודעים שהם אמורים לשלוט במעשים שלהם כשהם כועסים. הם בסך הכול פורקים תחושה לא נעימה.

זו אחריותנו ללמד אותם.

ילדים אוהבים לעזור למי שעוזר להם ומפרגן להם על העשייה שלהם, אבל לא תמיד הם יודעים שאנחנו עוזרים להם.

יש ילדים שחושבים שהעשייה היומיומית שלנו היא חלק מהעבודה שלנו. הם לא רואים אותנו מקפלים את הכביסה שלהם. הם לא רואים אותנו הולכים לקנות בחנות את הלחמניה שהם אוהבים. זה פשוט מופיע אצלם בארון. אנחנו יכולים להסביר להם ולשתף אותם בדברים שאנחנו עושים עבורם כדי שהם ירגישו טוב, ולשתף אותם במה הם יכולים לעשות כדי שאנחנו נרגיש טוב.

הפוסט הבא בלחיצה כאן..

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג