פרק עשירי מתוך הספר Coaching better every season.
זה פרק 10 מתוך הספר Coaching better every season.
לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.
Design and implement an evaluation system - לעצב דרך להעריך את השנה וליישם אותה
“התפקיד של מאמן לא מסתיים כשעונת המשחקים מסתיימת, הוא רק משתנה."
- מורגן ווטן.
כשעונת המשחקים נגמרת, אנחנו צריכים להעריך את עצמנו, את השחקנים ואת שאר הצוות ולחשוב מה עבד טוב ומה אנחנו רוצים לשפר.
אין סיבה שמאמנים יהיו בערפל לגבי איך מעריכים אותם.
ההערכה הזו יכולה להתרחש כל שנה, בצורה עקבית. זה יעזור למאמנים להשתפר.
כמובן, זה מצריך שמי שמבצע את ההערכה יהיה נוכח באימונים, במשחקים ובזמנים הנוספים בהם המאמן עושה את התפקיד שלו (כמו למשל בפגישות עם ספורטאים/ות, בהכנת וידאו ועוד).
תוכנית טובה להערכת הקבוצה או המועדון דורשת לפחות ארבעה מרכיבים:
1. להבין מה צריך לעבור הערכה.
2. לאסוף נתונים ממספר גורמים - ספורטאים, הורים, מנהלים, מאמנים.
3. לוודא שהכלים שמשתמשים בהם הם מעשיים.
4. להחליט איך לתווך את הכלים האלה ולהסביר אותם לכל המעורבים.
המטרה העיקרית היא לעזור למאמנים להשתפר. ככל שהכלים יותר עמוקים ומפורטים, המאמנים ישתפרו יותר.
המינימום הוא לבדוק כמה הספורטאים התקדמו.
אם רוצים לבדוק עוד גורמים בביצוע של המאמן, אפשר לבקש משוב גם מהספורטאים, מהצוות ומההורים.
אילו פרמטרים אפשר להכניס להערכה?
פילוסופיית האימון, שיטת המשחק, סטטיסטיקה ממשחקים (קבוצתית ואישית), ביצועים, כישורי מנהיגות והתנהלות של הספורטאים, יתרונות וחסרונות באימונים, פעילויות מחוץ למגרש, נוכחות ועוד.
אפשר גם לבקש הערכה ממאמנים יריבים, מחברים מאמנים ומהקהל שמגיע למשחקים. לפעמים המשוב יהיה לא נעים, אבל לכנות יש תפקיד חשוב אם רוצים להשתפר.
אם רוצים לשפר את המועדון או את הקבוצה צריך לאסוף כמה שיותר מידע כדי להשקיע את הזמן אחרי עונת המשחקים בשיפור.
צריך לבדוק האם יש סיבה לאפשר למאמן להמשיך במועדון, אבל אם מחליטים שכן, צריך להשקיע את הזמן בלעזור לו (או לה) להשתפר.
המנהל/ת המקצועי/ת צריך לשתף את הנתונים שנאספו כדי לעזור למאמנ/ת להתקדם: האם יצרנו תרבות קבוצתית חיובית? האם הקבוצה פעלה לפי הערכים של המועדון? האם האימונים עזרו לספורטאים להתפתח? האם הצלחנו לעזור להם לבצע היטב בתחרויות או במשחקים?
בפרק מספר רעיונות יפים לשאלונים להשגת מידע מהספורטאים ומגורמים אחרים.
תרגמתי כמה מהם לעברית בקישורים הבאים.
רוצים עותק?
כתבו לי - coachgilad3@gmail.com
מאוד אהבתי את ה"יישור קו" שהמחבר הציג לגבי ערכים וקריטריונים.
ראו דוגמה לערך של coachability של ספורטאים:
בפרק עוד שאלוני הערכה למאמנים ולמנהלים מקצועיים.
כתבו לי אם אתם רוצים עותק - coachgilad3@gmail.com
עוד רעיונות להערכה למנהלים מקצועיים או מנהלי מחלקות ספורט:
האם אנחנו מצליחים להביא ילדים/ות להשתתף?
למשל, האם אנחנו עומדים ביעדים המספריים לכל קבוצה או ענף?
האם אנחנו מצליחים ליצור סביבה שהם רוצים להישאר חלק ממנה?
למשל, האם הספורטאים חוזרים גם בשנה לאחר מכן?
האם אנחנו יוצרים סביבה בה הם נהנים ומשתפרים?
למשל, איזה משוב הם נותנים?
מומלץ לשמור תוצאות של כל משוב על מאמן ולהשוות לאורך השנים. בסולם של 1-7, 5 ומעלה זו תוצאה חיובית.
האם אנחנו מפתחים ספורטאים שמתחרים ברמה גבוהה?
למשל, האם הקבוצות תחרותיות בליגות שלהן?
סקאלה של ציונים לכל אחד מהקריטריונים למעלה:
0-59 לא מספיק
60-69 ביצוע לא טוב
70-79 בסדר
80-89 מתקדם
90-100 יוצא מהכלל
למשל, בהשתתפות המבוססת על יעדים מספריים, אם ההגדרה הייתה להביא 120 ילדים, והבאנו 97, אז הציון הוא 97/120, כלומר 80.
למשל, ביצירת סביבה שמחזירה אותם בשנה הבאה, אם היו 97 וחזרו בשנה לאחר מכן 93, אז הציון הוא 93/97, כלומר 96.
רוצים למדוד בצורה עוד יותר אמיתית? אם לאורך שנים במחלקות הכי טובות חוזרים 75% מהילדים, אז 75% צריך להיות הרף. אבל איך נדע? צריך לבדוק אצל אחרים. אם אצלנו חוזרים 69%, אז 69% חלקי 75% זה ציון 89!
משובים ברורים עוזרים למאמנים להבין על סמך אילו קריטריונים מעריכים אותם, והם יודעים במה להתמקד בשנה לאחר מכן.
יכול להיות שייקח יותר משנה אחת להבין אילו נושאים חשובים למועדון או למחלקה שלכם ואיך להעריך אותם בצורה הכי טובה.
זו אסטרטגיה ששווה להשקיע בה מספר שנים, כי לאחר שהיא תהיה במקומה המחלקה תשתפר בצורה שלא הייתה יכולה לפני כן.
אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס "מבפנים החוצה" הוא בדיוק בשבילכם.