השעה האבודה

בכל העולם ילדים ישנים בממוצע שעה אחת פחות ממה שישנו לפני 30 שנה. רווחה רגשית, אייקיו, השמנה ו-ADHD הם חלק מההשלכות.

צילום:
Mert Kahveci on Unsplash

לפוסט הראשון מתוך הספר Nurture Shock לחצו כאן.

לפי סקרים של ארגון השינה הלאומי של ארצות הברית, 90% מההורים חושבים שהילדים שלהם ישנים מספיק. 60% מתלמידי התיכון מדווחים שהם מרגישים ישנוניות במהלך היום. 20%-33% מהם נרדמים בשיעור לפחות פעם בשבוע.

מספר הגורמים כמספר המשפחות: יותר מדי פעילויות, שיעורי בית רבים מדי, שעת כיבוי אורות גמישה מדי, טלוויזיה וטלפון נייד בחדר השינה – כולם תורמים.

החשיבות של השינה כאשר ילדים גדלים, אפילו עד גיל 21, נמצאת גם בתרומה שלה לפיתוח הקשרים המוחיים, שנעשה בעיקר בזמן השינה. פחות שינה – פחות פיתוח.

כמה פחות? במחקר שערך פרופ' אבי שדה מאוניברסיטת תל אביב, הוא מצא ששעה אחת חסרה של שינה בלילה, במשך שלושה לילות, הופכת את הביצוע של ילדים בכיתה ו' לביצוע של ילדים בכיתה ד'.

להרצאה קצרה של פרופ' שדה על שינה וקשיי שינה בילדות:


מתבגרים מקבלים עוד פחות שעות שינה, והדבר פוגע ביכולת של הגוף להשתמש בגלוקוז שבדם. מה נפגע מכך? החלק הקדמי של המוח – זה שאחראי על תכנון, חיזוי תוצאות של מעשים והבנת ההשלכות שלהם. הם יותר מועדים לשיכחה ובסבירות יותר גבוהה לא להצליח לשלוט בדחפים מידיים. עוד נמצא שחוסר בשינה לא פוגע בזכרונות של אירועים שליליים, אלא רק בכאלה נייטרליים או חיוביים. אנחנו ישנים פחות, ומתעוררים כשאנחנו זוכרים דברים לא טובים...

עוד אצל מתבגרים: נוצרת בגיל ההתבגרות "הזזה" של השעון הביולוגי. אם אצל ילדים לפני גיל ההתגברות הפרשת מלטונין (הורמון השינה) מתחילה עם שקיעת השמש, אצל מתבגרים היא "זזה" כ-90 דקות. חברו זאת לעובדה שהם צריכים להתעורר לבית הספר עם שעון מעורר (כלומר – לא יקיצה טבעית), וקבלו מתבגר שישן פחות ממה שהוא צריך, ועדיין מפריש מלטונין בשעה בה הוא אמור להיות ער וללמוד.

זה עובד בדיוק כמו שזה נשמע שזה יעבוד...

אז למה רוב בתי הספר מתחילים בשעה מוקדמת כל כך? כנראה כי זה נוח למבוגרים. עם זאת, אם המטרה היא למידה וחינוך של הילדים והמתבגרים, אולי עדיף לבצע את השינוי: מצבי רוח, אימפולסיביות, ניתוק – כולם מצבים שמאפיינים מתבגרים ונשמעים לנו מוכרים מאוד. אותם מצבי רוח אימפולסיביות וניתוק הם גם סימפטומים של חסך כרוני בשינה.

ולבסוף, גם השמנה מתקשרת לחסך בשינה: כאשר אנחנו ישנים פחות, ההורמון שמעורר רעב פעיל יותר, וההורמון שמעורר שובע נרדם... ולא רק זה – הורמון גדילה (שמופרש במנה גדולה קרוב לתחילת השינה) אחראי חלקית לפירוק שומן. פחות שינה – פחות פירוק של שומן. בנוסף, מי שישן אוכל פחות (כי הוא ער פחות שעות) ויכול לבצע יותר פעילות גופנית (כי הוא פחות עייף).

שינה זה לא לחלשים – והמדע כבר יודע להגיד לנו כמה אנחנו מפסידים כאשר אנחנו מונעים מהילדים לישון.

עוד על שינה בלחיצה כאן.


לפרק הבא בסדרה - על גזע - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג