בפוסט השני שלו בנושא, ליאור קרת מציע יישום לרשויות ולמועצות לבית הספר לערכים ולספורט - איך עוברים הילדים מהחוגים אל השלב הבא.
ברשויות מקומיות רבות פועל הספורט תחת עמותה עירונית או מועצתית המאגדת בתוכה מספר ענפי ספורט אותם בחרה הרשות לקדם ולטפח. לכן, התקציב ובתוכו מרכיב הגבייה מהורים מנוהל תחת מערכת אחת.
לפיכך אני מציע מודל יישומי שמטרתו להפוך את הילדים לספורטאים מגוונים יותר בעלי ערכים של משמעת עצמית, התמדה, הכלת תסכול, סבלנות, פרגון, שיתוף פעולה, מאמץ מרבי ויכולת למידה מוטורית.
כפי שהצגתי בפוסט הקודם הילדים יתאמנו במספר ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים במהלך שש שנים (גילאי 6-12 שנים).
בעיניי, המדד החשוב ביותר לבחירת הענפים בכל רשות הם המאמנים - בכל רשות ישנם מאמנים שמתמחים בעבודה עם הגילאים הללו ולעיתים אף עם ילדים צעירים יותר (גילאי 4-6 שנים). לרוב, מאמנים אלו מושכים כמויות גדולות של ילדים בשל אישיותם והתאמתם לצרכים ההתפתחותיים בגילאים הללו.
רבים מהם עובדים באופן עצמאי - ללא תמיכה או פיקוח של הרשות המקומית מאחר וזה יותר כדאי עבורם מבחינה כלכלית.
המודל שאני מציע מבוסס על כך שהרשות המקומית "תחבק" את המאמנים הללו ותתגמל אותם בשכר ראוי עבור עבודתם החשובה שמייצרת בסיס פירמידה רחב עבור שלל ענפי הספורט.
בכל רשות יתאמנו ילדים רבים אצל מאמנים שיחדירו בהם את האהבה לספורט, יגרמו להם ליהנות ממנו ויטמיעו בהם ערכים חינוכיים משמעותיים.
בהגיעם לגיל 12 יתקיים "דראפט" – אירוע גדול בו המנהלים המקצועיים של ענפי הספורט המרכזיים בכל רשות מקומית יוכלו לבחור את הילדים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר - המתאימים ביותר להצליח בכל ענף ספורט.
תינתן לכל מנהל מקצועי הזכות לפנות לילד ולהוריו ולהסביר להם מדוע הענף עליו הוא אחראי מתאים עבורו אך כמובן שזכות הבחירה וההחלטה היא של הילד והוריו.
יבוצע סבב בחירות אשר ישווה את התנאים בין הענפים השונים, לדוגמא:
נניח שברשות מקומית מסוימת ישנם 5 ענפים מרכזיים: כדורסל, שחייה, טריאתלון, כדורגל וג'ודו. באותה רשות סיימו את ביה"ס לספורט כ-150 ילדים באותה שנה.
כל אחד מהילדים יקבל דירוג כספורטאי והמלצה באילו ענפים יש לו את סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר, במקביל כל ילד ידרג את ענפי הספורט בהם הוא מעוניין להתקדם ולהתפתח.
מהעשירייה הראשונה של הילדים יבחר כל מנהל מקצועי שני ילדים, וכך הלאה עד לעשירייה האחרונה (15).
בכל עשירייה ישתנה סדר הבחירה ומובן שאם ילד לא יבחר בענף הספורט אליו הוא נבחר זכות הבחירה של אותו מנהל מקצועי תעבור לילד הבא באותה עשירייה ומנהל מקצועי שילד בחר בענף שלו יאבד את זכות הבחירה באותה עשירייה.
העובדה שבתחילת דרכם יתאמנו הילדים אצל המאמנים הטובים ביותר שיש לרשות המקומית להציע ולאחר מכן ימשיכו, ברובם, להתמקצע בהתאם ליכולותיהם ולענפי הספורט אותם בחרה הרשות המקומית לטפח, תייצר מצב בו המיקוד יהיה בקידום, טיפוח ופיתוח המאמנים הטובים והמתאימים ביותר בנוסף לבחירה מדויקת ומותאמת של ענפי הספורט בהם משקיעה הרשות - חלקם מסורתיים וחלקם חדשים.
בפוסט הבא נדון במאפייני המאמנים עליהם נכתב כאן, אלה שבחרו לעבוד עם ילדים צעירים ועושים זאת בהנאה, במקצועיות ומתוך תחושת ייעוד ושליחות.