בפוסט הראשון שלו באתר, ליאור קרת מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.
במחקרים רבים שבוצעו בארץ ובעולם בקרב ספורטאי עלית בענפי ספורט שונים (למעט ענפים כדוגמת התעמלות מכשירים/אומנותית ושחייה בהם מתמחים בענף אחד מגיל צעיר מאד) נמצא באופן מובהק כי רובם עסקו במגוון רחב של ענפי ספורט אישיים וקבוצתיים בגיל הילדות (גילאי 6-12) בשלוש מסגרות שונות.
1. אימון משחקי - בו המאמן מתרגל את שחקניו במשחקים בעלי חוקים מגבילים המכוונים לשיפור יסוד מסוים של המשחק, לדוגמא: משחק כדורסל במסירות בלבד.
2. אימון ספונטני - בו הספורטאי עוסק בענף שלו מחוץ למסגרת האימונים וללא בקרת מאמן, לדוגמא: ריקוד חופשי ללא הדרכת מאמן, הילד בוחר את המוזיקה, את סגנון הריקוד ואת משך הזמן שיקדיש לפעילות.
3. משחק מוכוון מטרה - בו הספורטאי משחק בענף שלו במטרה ליהנות מהפעילות וללא בקרת מאמן או שופט, לדוגמא: משחק כדורגל בשעות הפנאי בניהול ושיפוט של הילד וחבריו.
עקב ממצאים מובהקים אלו אני מציע מודל חדש שמטרתו לפתח ילדים ספורטאים בעלי יכולות מוטוריות מגוונות, ערכים משמעותיים ויכולות למידה גבוהות.
על פי מודל זה, ילדים יתאמנו לפי תכנית רב-שנתית שתכיל מגוון רחב של ענפי ספורט שאותם הרשות המקומית יכולה להציע, בדגש על מאמנים איכותיים שמתמחים בעבודה עם ילדים צעירים (נרחיב בנושא באחד הפוסטים הבאים).
גילאי 6-8: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שני אימונים בשבוע של 60-90 דקות.
גילאי 8-10: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד, ענף קבוצתי אחד וענף נוסף אישי או קבוצתי - אימון בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ שלושה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.
גילאי 10-12: בכל שנה יבחר הילד ענף אישי אחד וענף קבוצתי אחד - שני אימונים בשבוע בכל אחד מהם, סה"כ ארבעה אימונים בשבוע של 60-90 דקות.
יתקיים אימון בחירה נוסף שמטרתו פיתוח יכולות גופניות והשכלה תנועתית רחבה - אימון בשבוע של 45-60 דקות, בו נושאי האימון ישתנו ויתפתחו בהתאם לגיל. ניתן להתחיל אימון זה כבר בגילאי הגן (4-5).
יתקיימו טורנירים, תחרויות ומשחקים במהלך כל השנה בדגש על הנאה מהתחרות, התמודדות עם מצבי משחק מקצועיים והתנהגותיים, ופיתוח ערכים דרך המשחק.
דוגמא:
עקרונות עבודה מנחים:
מטרתנו כמאמנים במחלקות הנוער - חינוך והקניית ערכים דרך הספורט. אנו שואפים להפוך את הילדים לספורטאים צעירים ולהעניק להם את הכלים להיות אזרחים טובים יותר ולמצוינים מביניהם להפוך לספורטאי עלית מקצוענים.
התנהלות כילד ספורטאי - עלינו ללמד את הילדים להתייחס לספורט כדרך חיים על ידי הקניית הרגלי עבודה נכונים, תוך מתן דגש על מחויבות, התמדה, אחריות אישית, חוסן גופני ומנטלי (ריכוז ואסרטיביות כתכונות מרכזיות) והנאה כגורם מרכזי המוביל למוטיבציה. כל זאת מתוך התבוננות לטווח רחוק והתייחסות לצרכי הילדים.
חינוך למצוינות - עלינו ליצור מספר רב של תחרויות ומשחקונים מהנים ומאתגרים בכל אימון בכדי לעודד תחרותיות והישגיות (חשוב להגדיר - מהו הישג?) ועל מנת ליצור מספר רב של חוויות הצלחה לכמה שיותר ילדים. חשוב לטפח את המצוינים לדרוש ואף להעניק להם יותר (משובים, שיעורי בית, דקות משחק וכו').
משחק - עלינו להגדירו כאמצעי ולא כמטרה, מעין מבחן עבור כל ילד ועבור הקבוצה. מטרתו לבחון התקדמות אישית וקבוצתית, חשוב להגדיר ולהסביר זאת מראש לילדים ולהדגיש את מרכיב ההנאה מהמשחק עצמו תוך כדי התייחסות לניצחון כמטרה בעלת חשיבות משנית.
המטרה היא לפתח ולטפח ילדים ספורטאים, ולכן עלינו להתבונן ראשית על הילד כילד ולאפשר לו פיתוח אישי, חברתי ורגשי. עלינו לפעול במודעות למכלול צרכיו ולאפשר לו התפתחות הוליסטית רחבה.
מטרות נוספות יושגו דרך מודל זה - הפחתת סיכון לפציעות, התמדה בספורט ודחיית גיל הפרישה, הנאה ותשוקה מתמשכות, מעורבות הורים חיובית ומקדמת ועוד.
ברשויות מקומיות רבות פועל הספורט תחת עמותה עירונית או מועצתית המאגדת בתוכה מספר ענפי ספורט אותם בחרה הרשות לקדם ולטפח, ולכן התקציב ובתוכו מרכיב הגבייה מהורים מנוהל תחת מערכת אחת.
בפוסט הבא אציע רעיונות ליישום המודל ואציג את יתרונותיו ומגבלותיו מההיבט הכלכלי-יישומי.