היבטים פסיכולוגיים בתפקוד המאמן

מה צריכים מאמנים כדי לתפקד היטב ולהתפתח? ירון בריל ואיתי בסביץ כותבים.

צילום:

פרק 22 מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע" תאוריה ויישום.

רוב הסיקור ורוב הפוקוס בעולם הספורט הולכים לספורטאים, ובצדק.

ויחד עם זאת, גם מאמנים משקיעים זמן, אנרגיה ומאמץ כדי להתקדם ולקדם.

הפרק עוסק בהיבטים הפסיכולוגיים החיוניים להצלחה בתחום האימון.

מאמנים יכולים לבצע את תפקידם במספר אזורים:

ביצוע: בדגש על אימון במטרה לנצח ולשבור שיאים. כאשר מפסידים או לא מגיעים לתוצאה הרצויה עלולים להופיע לחצים רבים, כולל פיטורין.

פיתוח: שיפור היכולות, גם אם הן לא מביאות באופן ישיר לתוצאה מיטבית. למידה, בשונה מביצוע, עשויה לקחת יותר זמן ודורשת דאגה למכלול היבטים בחיי הספורטאים.

פעילות פנאי: המטרה העיקרית היא הנאה והמטרות מגוונות - כושר גופני, חברתיות ועוד.

כאמור, המאמנים לא אחראים רק על הצד המקצועי, אלא לפעמים גם על הצדדים הרגשי והפיזי, והם עשויים גם להתנסות בצדדים המנהלתי, החינוכי והשיווקי.

לא פותחו הרבה מודלים להתפתחות מאמנים במהלך השנים, אריקסון ואחרים (2007, קישור למאמר כאן) הציעו מודל הכולל חמישה שלבים - השתתפות בגיל צעיר בספורט כספורטאי/ת, התמחות לצורך התפתחות תחרותית, הגעה לרמה תחרותית גבוהה וחשיפה למשימות אימון ברמה אישית, התנסות בתפקיד מאמן ילדים או עוזר מאמן במשרה חלקית, אימון ברמה בכירה והתנסויות כמאמן ראשי.

כמעט לא רואים מעבר בין ספורט עממי לספורט תחרותי, מה שמרמז שמדובר בשני סוגי אימון שונים.

מודל רכישת המיומנות המודעת של ברץ' (1970) מציע דרך להסתכל על ההתפתחות של המאמנים גם כן:

בהתחלה אדם אינו מודע לחוסר היכולות שלו, לאחר מכן הוא מודע לחוסר היכולת ומתחיל לשאוף ואז הוא עובר לשלב בו הוא לומד ומתנסה, עובר הכשרה בסיסית, ורק לאחר שנים הוא עשוי לעבור לרמת מיומנות אוטומטית.

לבסוף, המאמן יכול גם להעביר את הידע שצבר ואת הדרך שעבר למאמנים צעירים.

מאמנים מובילים נדרשים לתכונות מנהיגות משתפת, ליחס הוגן בתוך סביבה תחרותית ונטייה לאימון חיובי.

בדומה לספורטאים, גם אצל מאמנים יש קשר דו כיווני בין גורמים פסיכולוגיים ובין ביצועים.

יש אנשים שמניחים שמאמנים הם בעלי תכונות מסוימות, יכולות ומאפייני אישיות שמבדילים אותם מהאוכלוסיה הכוללת, כמו יכולת ארגון או אסרטיביות.

המחקר לא תומך בכך.

כמו כן, לא נמצא שאישיותם של מאמנים משתנה עם הגיל, הניסיון או ההצלחה (או הכישלון).

מסוגלות עצמית היא אחד המנבאים המובילים של ביצועים.

אדם בעל מסוגלות עצמית בתחום האימון מאמין שביכולתו לשפר את הביצועים של הספורטאים, כיחידים וכקבוצה, כולל למידה.

קיימים חמישה מימדים עיקריים של מסוגלות עצמית הקשורים לאימון:

1. מוטיבציה (שיפור מצב הרוח והיבטים מנטליים אחרים של הספורטאים)

2. אסטרטגיה (היכולת לשנות מערכים ושיטות משחק ולהוביל בעזרתם להצלחה)

3. חשיבה טקטית (היכולת ללמד ולאמן אותה אצל הספורטאים)

4. טכניקה (היכולת לשפר חולשות ולזהות חוזקות)

5. אופי (היכולת לשפר התפתחות אישית ברמה האנושית)

מסוגלות אימון עצמי גבוהה קשורה גם לשביעות רצון יותר גבוהה של השחקנים, לאימון חיובי ולדאגה למסוגלות העצמית של הספורטאים.

זהות המאמן (מי אני כאדם וכמאמן) לא נחקרה כמעט, והיא מעניינת גם בהקשר של תפקיד כפול (למשל, גם עורך דין וגם מאמן) וגם בהקשר של מעבר מתחום המשחק לתחום האימון ובעצם הצורך "לשנות זהות".

עוד גורם המשפיע על חיי המאמנים ועבודתם הוא הלחץ (סטרס) שמופעל עליהם.

הצלחה וניצחונות לא מבטיחים למאמנים המשך עבודה בקבוצה שלהם (או בכלל), והתחום, מעבר לציפיות הניצחון התמידיות, כולל גם אי ודאות רבה שגורמת ללחץ נוסף - מעבר למיקום שונה כדי לקבל תפקיד אימון, לפעמים ימים שלמים בלי לפגוש את הילדים בגלל אימונים ומשחקים בשעות בהן הם ישנים, חוסר יציבות כלכלית בהתאם ליכולת התקציבית של המועדון ושינויים רבים בצוותי האימון בקבוצה או במועדון.

בשנים האחרונות התווספה המדיה החברתית לגורמי הסטרס, וסיקור רב מבעבר שכולל פירגון וביקורת מעמיד את המאמנים בעין בוחנת כל הזמן.

עוד בדומה לספורטאים, גם מאמנים עשויים לחוות שחיקה.

מאמנים שרודפים אחרי פרסום או האדרת שמם ושם המועדון הם בסיכון יותר גבוה לחוות שחיקה.

מאמנים שמסוגלים להתמודד עם תחרות ולחץ בצורה אופטימית ומאוזנת נמצאים בסיכון יותר נמוך לשחיקה.

מאמנים שיודעים להציב מטרות, פועלים בהתאם לערכים שלהם, מתעסקים בקידום הצמיחה האישית שלהם ושל הספורטאים ומקבלים גיבוי מהמנהלים והמערכת שלהם, נמצאים גם הם בסיכון נמוך יותר להישחק.

הרווחה הנפשית של המאמנים משפיעה גם על הספורטאים, וטוב יעשו מנהלים ומאמנים אם יקדמו את השימוש של המאמנים עצמם בליווי פסיכולוגי, אם בעזרת אנשי מקצוע או בעזרת מנטורים - אנשים שכבר חוו את התחושות הללו וידעו להדריך ולשתף באסטרטגיות שעשויות לעזור.

חזרה לפוסט המרכזי המכיל קישורים לכל הפרקים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג