על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

מה אומר המחקר המדעי על התמחות מוקדמת בספורט וחשיבות הגיוון הספורטיבי?

צילום:

זה החלק השני. לא קראתם את החלק הראשון? לחצו כאן.

הגעה למקצוענים ואורך קריירה:

מחקר שבדק את כל נבחרי הדראפט בשנים 2008-2015: באילו סוגי ספורט עסקו בתיכון, האם סבלו מפציעות רציניות במהלך הזמן שלהם ב-NBA, אחוז המשחקים ששיחקו ב-NBA ואם השחקן עדיין שיחק ב-NBA ברגע המחקר.

237 שחקנים עמדו בקריטריונים. 15% מהם עסקו ביותר מענף ספורט אחד בתיכון. השחקנים שעסקו רק בספורט אחד בתיכון שיחקו ב-72.8% מהמשחקים האפשריים, בהשוואה לאלה שעסקו ביותר ושיחקו ב-78.4%. 43% מהשחקנים שעסקו בספורט אחד בתיכון סבלו מפציעה רצינית בהשוואה ל-25% מאלה שעסקו ביותר. לבסוף, 81.1% מהשחקנים שעסקו בספורט אחד בתיכון נשארו בליגה בזמן המחקר, לעומת 94%(!) מאלה שעסקו ביותר מענף ספורט אחד.

מחקר שבדק את כל נבחרי הדראפט הבייסבול (MLB) בשנים 2008-2016 בסיבובים ראשון ושני ושיחקו לפחות משחק מקצועני אחד: השתתפות בסוגי ספורט בנוסף לבייסבול בתיכון, האם סבלו מפציעות במהלך הזמן שלהם ב-MLB, מספר הימים ברשימה של אלה שלא יכולים לשחק, מספר המשחקים ששיחקו ואם השחקן עדיין היה פעיל ב-MLB ברגע המחקר.

746 שחקנים עמדו בקריטריונים. 32% מהם עסקו בעוד ענף ספורט אחד בתיכון מלבד בייסבול. ספורטאים שעסקו בענף נוסף בתיכון שיחקו בממוצע יותר משחקים (362.8 לעומת 300), וגם יותר משחקים ב-MLB (95.9 לעומת 71.6). לא היה הבדל במספר העונות בליגות הבכירות.

ביצועים:

מחקר מעניין שבדק באמצעות שאלונים 1006 אנשי ספורט מבריטניה מצא שהספורטאים שהשתתפו בשלושה ענפי ספורט בגילאים 11, 13, 15 היו בעלי סיכוי גדול יותר באופן משמעותי לשחק בגילאי 16-18 ברמה לאומית (national) לעומת אלה ברמת המועדון (club).

מחקר בכיוון דומה בחן את הקשר בין השתתפות ביותר מענף ספורט אחד להצלחה בהמשך בתחרויות בין-לאומיות. נמצא שאלה שזכו במדליות (כולל כמה עשרות מדליות באליפות עולם ואולימפיאדה) התחילו להתאמן בענף בו זכו במדליה מאוחר יותר מאשר אלה שלא זכו, וצברו פחות שעות אימון בו במהלך הילדות וגיל ההתבגרות. המדליסטים גם התמחו מאוחר יותר מאשר הלא-מדליסטים, ולא היה הבדל בין ענפי הספורט שנבדקו.

מחקר נוסף באותו כיוון הראה שאלופים אולימפיים בהוקי-שדה לא נבדלו בכמות אימוני ההוקי המאורגנים משחקנים ברמה גבוהה שלא זכו. ההבדל בין הקבוצות היה שהאלופים האולימפיים השתתפו ביותר שעות של ספורט מאורגן אחר והתמחו בגיל מאוחר יותר.

עוד מחקר באותו סגנון בדק 159 כדורגלנים-לשעבר שוויצרים, והסיק שביצועים ברמה גבוהה בגיל בוגרים נמצאו קשורים לשני פרמטרים בגיל ילדות מתוך אלה שנבדקו: מספר שעות גדול יותר באימון מאורגן במועדון הכדורגל וכמות גדולה מהממוצע של פעילות בענפי ספורט אחרים.

מחקר דומה בכדורגלנים בגרמניה מצא שההבדלים בין שחקנים בליגה הראשונה (כולל 18 שחקני נבחרת בוגרת) לבין שחקנים בליגה הרביעית-עד-שישית היה בכמות גדולה יותר של כדורגל לא-מאורגן ששיחקו בילדותם וכמות השתתפות בענפי ספורט אחרים בגיל ההתבגרות, כמו גם בהתמחות מאוחרת יותר ויותר כדורגל מאורגן (במועדון) רק אחרי גיל 22.

מחקר מעניין נוסף בדק הבדלים בין ספורטאים במכללה לבין לא-ספורטאים. גיל ההתחלה בספורט לא הבדיל בין הקבוצות. אחוז גדול יותר של הספורטאים (80%) התחיל את ההשתתפות בענף הספורט לפני גיל 10 מאשר אצל הלא-ספורטאים (63%). שתי הקבוצות השתתפו בצורה יחסית שווה בענפי ספורט שונים בגיל צעיר, ודווקא הספורטאים היו אלה שהתמחו בגיל מאוחר יותר.

פציעות וכאבים:

ספורטאים שעסקו רק בבייסבול בתיכון סבלו יותר פציעות כמקצוענים (63% מהם לעומת 50% מאלה שעסקו בענף נוסף), כולל יותר פציעות כתף ומרפק (86 לעומת 27), והיו בסיכון גבוה יותר לפציעה חוזרת במרפק (33% לעומת 17%).

עוד מחקר על 102 שחקני בייסבול הגדיר שחקנים מתמחים כאלה שהשתתפו בספורט אחד עוד לפני גיל תיכון ופציעה ככזו שהשביתה את הספורטאי לשנה לפחות. אלה שהתמחו בגיל צעיר דיווחו כמעט פי 2.5 פציעות יותר מאשר אלה שדחו את ההתמחות שלהם. 63.4% השיבו שהם לא מאמינים שהתמחות מוקדמת היא תנאי חובה על מנת לשחק בייסבול מקצועני.

במחקר נוסף, כל הספורטאים באוניברסיטה DIV1 נבדקו בתחומים הבאים: קבלת מילגה, סיבה להתמחות בספורט, גיל בתחילת ההתמחות, נפח אימונים והיסטוריית פציעות.

ספורטאים שהתמחו בענף בו עסקו באוניברסיטה לפני גיל 14 דיווחו יותר על פציעה אחת לפחות (86.9% לעומת 71.4%), דיווחו יותר על יותר מפציעה אחת (64.6% לעומת 48.8%), דיווחו יותר על יותר מפציעה אחת באוניברסיטה (17.2% לעומת 6.0%), על מספר גדול יותר של פציעות באופן כללי (פי 2) ועל יותר שבועות בחוץ בגלל פציעה (15.2 לעומת 6.5).

אותם ספורטאים שהתמחו גם היו בעלי סיכוי גדול יותר לקבל הצעה להשתתף בנבחרת של האוניברסיטה (92.9% לעומת 82.1%) ולקבל מילגה (82.8% לעומת 67.9%).

מחקר שבדק 1214 ספורטאים צעירים מצא שאלה שעסקו בענף ספורט אחד היו בסיכון לחוות פציעה בכלל ופציעה חמורה שנובעת משימוש-יתר (over-use) בפרט.

מחקר שעקב אחרי יותר מ-1000 ספורטאים צעירים שהגיעו למרפאה לטיפול בפציעה או על מנת לבצע בדיקה כללית עבור השתתפות בספורט. החוקרים עקבו בעזרת שאלון כל חצי שנה לנבדקים אחרי שכיחות הופעת פציעות. מתוך אלה שנפצעו בתקופת המעקב, אחד הגורמים המובילים היה התמחות בספורט לפני גיל 12, והשתתפות בענף ספורט אחד יותר מ-8 חודשים בשנה. במחקר הזה לא נמצא קשר חזק בין נפח האימונים לסיכוי להיפצע.

עוד מחקר בדק 546 ספורטאיות (כדורגל, כדורסל, כדורעף) בגילאי חטיבה ותיכון והתעסק בקשר בין התמחות בספורט אחד ובין כאב ברך קדמית (PFP). התמחות העלתה את הסיכון לכאבים הנ"ל פי 1.5. הסיכון לחוות כאבים מתסמונת Osgood Schlatter היו גדולים פי 4(!) לאלה שהתמחו בספורט אחד.

סקירה שכללה 69 מקורות הגיעה למסקנה שאימונים בספורט אחד לאורך כל השנה הם גורם סיכון למספר בעיות, ביניהן פציעות over-use חמורות.

החלק השני של הסקירה מציג ממצאים דומים, מבקש מהורים וממאמנים להימנע מעיסוק בספורט אחד לאורך כל השנה, ואם כזו בחירה אינה אפשרית, לשים לב לסימני שחיקה מנטלית, פציעות over-use וירידות ביכולת עקב אימון יתר. הכותבים עוד מציינים שהתמחות מוקדמת לא מבטיחה הצלחה בספורט.

מחקר נוסף שבדק נשירה מספורט הגיע למסקנה דומה למחקרים קודמים, שגיוון בספורט לא פוגע בהתפתחות המיומנות בספורט מסוים, והגיוון עצמו אפילו עשוי להיות עדיף על פני התמחות מוקדמת. המחקר הסיק שנשירה מספורט בגיל צעיר אצל שחקני ההוקי קרח שנבדקו הייתה קשורה לכמות האימונים שקשורים להוקי קרח אך אינם מתקיימים על הקרח, ואלה שפרשו בגיל צעיר היו אלה שהחלו באימונים מחוץ לקרח בגיל מוקדם יותר.

לבסוף, בנייר העמדה שניסח הוועד האולימפי על פיתוח ספורטאים צעירים, הגורם הראשון תחת הכותרת "אתגרים לבריאות, לרווחה ולביצועים" הוא התמחות.

מצוין שם שאחת ההשלכות של התמחות מוקדמת היא עליה בשיעור בעיות הבריאות והפציעות המקושרות לספורט בכל הרמות של ספורט הנוער, והדבר כולל פציעות שימוש-יתר, אימון-יתר ושחיקה (burn-out).

גיוון בגיל צעיר מקושר עם סיכון מופחת לפציעה, למידה מוטורית טובה יותר וסיכוי גדול יותר למצוא ספורט שייהנו ממנו ויתמידו בו.

את רשימת המקורות המלאה אפשר לבקש ממני ואשלח.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג