תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

אנחנו מתחילים בספורט כי זה כיף לנו - ואנחנו יודעים בדיוק למה זה כיף. לירן שפירא מציג מחקר שבדק מה כיף למשתתפים בקבוצות ספורט במחקר שיכול להזכיר לספורטאים למה הם התחילו להתאמן ולמאמנים מה אפשר לעשות כדי שימשיכו להתאמן.

צילום:
Adrià Crehuet Cano on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את תאוריית OPTIMAL ללמידה מוטורית, שם יש דגש מאוד גדול על החשיבות של מוטיבציה לשיפור בלמידה ובביצועים.

היום אציג מחקר שנערך על ידי החוקרת ד"ר אמנדה ויסק (Amanda Visek) בו היא שאלה "מה גורם לספורט להיות כיף עבור שחקנים?" - הגורם מספר אחת להשתתפות ונשירה מספורט.

על פי החוקרת, מטרת המחקר הייתה לפתח מסגרת תיאורטית להבנת המשמעות של "כיף" אצל ילדים ונוער המשתתפים בקבוצת ספורט.

תוצאות המחקר מוצגות בעזרת "מפות כיף" (FUN MAPS), אשר מראות את כל הגורמים לכיף על פי רמת חשיבות וקשר אחד לשני כפי שדורגו על ידי הילדים שהשתתפו במחקר.

מה מצאו?

●       81 גורמי כיף (fun-determinants)

●       11 נושאים מרכזיים (thematically-clustered dimensions)

●       4 עקרונות יסוד (fundamental tenets)

 

תהליך המחקר:

 

סיעור מוחות - מטרת הפעילות הייתה ליצור רשימה מקיפה של רעיונות הקשורים למה שהופך את הספורט למהנה.

משתתפים התבקשו להשלים את המשפט "דבר אחד שגורם לספורט להיות כיף הוא...", כאשר הם נדרשו לחשוב על כמה שיותר רעיונות. את כל הרעיונות צמצמו ל-81 גורמי כיף.

מיון - משתתפים התבקשו למיין את גורמי הכיף לערימות לפי נושאים בצורה שנראית להם הגיונית.

הוראות המיון נתנו אפשרות לחלק לכמה ערימות שרוצים לפי התנאים הבאים: לא למיין לפי רמת החשיבות, לא להשאיר ערימת "שונות", מותר לגורם לעמוד לבדו וכל גורם יכול להיות משויך לערימה אחת בלבד.

הערימות צומצמו ל-11 נושאים מרכזיים אשר חולקו תחת 4 עקרונות יסוד:

 

●       סביבתי: משחקים ואימונים

●       פנימי: למידה ושיפור, מאמץ, בונוסים מנטליים

●       חברתי: דינמיקה קבוצתית חיובית, חברויות בקבוצה, מנהגים קבוצתיים

●       חיצוני: ציוד ומדים, תמיכה במהלך המשחק, מאמן חיובי

 

דירוג - לאחר המיון, המשתתפים דירגו כל גורם בציון מ 1 עד 5 לפי כמה הוא קורה בפועל, חשיבות לרמת ההנאה ועד כמה אפשרי ליישם אותם.

 

מסקנת המחקר

 

חמשת הנושאים המרכזיים שדורגו הכי גבוה:

פנימי - מאמץ (Trying Hard): "לעשות את המיטב", "לעבוד קשה", "פעילות גופנית".

חברתי - דינמיקה קבוצתית חיובית (Positive Team Dynamics): "לשחק טוב יחד כקבוצה", "תמיכה בחברי הקבוצה", "ספורטיביות".

חיצוני - מאמן חיובי (Positive Coaching): "מאמן שמתייחס בכבוד לשחקנים", "מאמן שיודע הרבה על ענף הספורט", "מאמן שהוא מודל חיובי לחיקוי"

פנימי - למידה ושיפור (Learning and Improving): "אתגר להיות יותר טוב", "למידה מטעויות", שיפור ביכולות אתלטיות כדי להגיע לרמה הבאה" .

סביבתי - משחקים ואימונים (Practices and Games): "זמן משחק", "לשחק בעמדה האהובה עליי", "לשחק נגד יריב שקול".

אנחנו כמאמנים יכולים לקחת את תוצאות המחקר כמפת דרכים לעיצוב סביבת האימון שלנו, ואם נצליח ליישם נוכל להגביר את המוטיבציה וההנאה של הספורטאים שלנו, וכך נגדיל את הסיכויים שהם ימשיכו להתקדם ולהשתתף בספורט כל חייהם.

לשמיעת פודקאסט עם החוקרת אפשר ללחוץ כאן

מקורות:

Visek, A. J.,Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & DiPietro, L.(2015). The fun integration theory: Toward sustaining children and adolescents sport participation. Journal of Physical Activity and Health, 12(3),424–433. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0180

Visek, A. J.,Mannix, H., Chandran, A., Cleary, S. D., McDonnell, K. A., & Dipietro, L.(2020). Toward understanding youth athletes’ fun priorities: An investigation of sex, age, and levels of play. Women in Sport and Physical Activity Journal, 28(1),34–49. https://doi.org/10.1123/wspaj.2018-0004

הדירוג המלא לפי נושאים מרכזיים:

דירוג של 30 גורמי הכיף הכי משמעותיים ללא הבדל מין, גיל, או רמת משחק:

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג