אנחנו מתחילים בספורט כי זה כיף לנו - ואנחנו יודעים בדיוק למה זה כיף. לירן שפירא מציג מחקר שבדק מה כיף למשתתפים בקבוצות ספורט במחקר שיכול להזכיר לספורטאים למה הם התחילו להתאמן ולמאמנים מה אפשר לעשות כדי שימשיכו להתאמן.
בשבוע שעבר הצגתי את תאוריית OPTIMAL ללמידה מוטורית, שם יש דגש מאוד גדול על החשיבות של מוטיבציה לשיפור בלמידה ובביצועים.
היום אציג מחקר שנערך על ידי החוקרת ד"ר אמנדה ויסק (Amanda Visek) בו היא שאלה "מה גורם לספורט להיות כיף עבור שחקנים?" - הגורם מספר אחת להשתתפות ונשירה מספורט.
על פי החוקרת, מטרת המחקר הייתה לפתח מסגרת תיאורטית להבנת המשמעות של "כיף" אצל ילדים ונוער המשתתפים בקבוצת ספורט.
תוצאות המחקר מוצגות בעזרת "מפות כיף" (FUN MAPS), אשר מראות את כל הגורמים לכיף על פי רמת חשיבות וקשר אחד לשני כפי שדורגו על ידי הילדים שהשתתפו במחקר.
מה מצאו?
● 81 גורמי כיף (fun-determinants)
● 11 נושאים מרכזיים (thematically-clustered dimensions)
● 4 עקרונות יסוד (fundamental tenets)
תהליך המחקר:
סיעור מוחות - מטרת הפעילות הייתה ליצור רשימה מקיפה של רעיונות הקשורים למה שהופך את הספורט למהנה.
משתתפים התבקשו להשלים את המשפט "דבר אחד שגורם לספורט להיות כיף הוא...", כאשר הם נדרשו לחשוב על כמה שיותר רעיונות. את כל הרעיונות צמצמו ל-81 גורמי כיף.
מיון - משתתפים התבקשו למיין את גורמי הכיף לערימות לפי נושאים בצורה שנראית להם הגיונית.
הוראות המיון נתנו אפשרות לחלק לכמה ערימות שרוצים לפי התנאים הבאים: לא למיין לפי רמת החשיבות, לא להשאיר ערימת "שונות", מותר לגורם לעמוד לבדו וכל גורם יכול להיות משויך לערימה אחת בלבד.
הערימות צומצמו ל-11 נושאים מרכזיים אשר חולקו תחת 4 עקרונות יסוד:
● סביבתי: משחקים ואימונים
● פנימי: למידה ושיפור, מאמץ, בונוסים מנטליים
● חברתי: דינמיקה קבוצתית חיובית, חברויות בקבוצה, מנהגים קבוצתיים
● חיצוני: ציוד ומדים, תמיכה במהלך המשחק, מאמן חיובי
דירוג - לאחר המיון, המשתתפים דירגו כל גורם בציון מ 1 עד 5 לפי כמה הוא קורה בפועל, חשיבות לרמת ההנאה ועד כמה אפשרי ליישם אותם.
מסקנת המחקר
חמשת הנושאים המרכזיים שדורגו הכי גבוה:
פנימי - מאמץ (Trying Hard): "לעשות את המיטב", "לעבוד קשה", "פעילות גופנית".
חברתי - דינמיקה קבוצתית חיובית (Positive Team Dynamics): "לשחק טוב יחד כקבוצה", "תמיכה בחברי הקבוצה", "ספורטיביות".
חיצוני - מאמן חיובי (Positive Coaching): "מאמן שמתייחס בכבוד לשחקנים", "מאמן שיודע הרבה על ענף הספורט", "מאמן שהוא מודל חיובי לחיקוי"
פנימי - למידה ושיפור (Learning and Improving): "אתגר להיות יותר טוב", "למידה מטעויות", שיפור ביכולות אתלטיות כדי להגיע לרמה הבאה" .
סביבתי - משחקים ואימונים (Practices and Games): "זמן משחק", "לשחק בעמדה האהובה עליי", "לשחק נגד יריב שקול".
אנחנו כמאמנים יכולים לקחת את תוצאות המחקר כמפת דרכים לעיצוב סביבת האימון שלנו, ואם נצליח ליישם נוכל להגביר את המוטיבציה וההנאה של הספורטאים שלנו, וכך נגדיל את הסיכויים שהם ימשיכו להתקדם ולהשתתף בספורט כל חייהם.
לשמיעת פודקאסט עם החוקרת אפשר ללחוץ כאן
מקורות:
Visek, A. J.,Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & DiPietro, L.(2015). The fun integration theory: Toward sustaining children and adolescents sport participation. Journal of Physical Activity and Health, 12(3),424–433. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0180
Visek, A. J.,Mannix, H., Chandran, A., Cleary, S. D., McDonnell, K. A., & Dipietro, L.(2020). Toward understanding youth athletes’ fun priorities: An investigation of sex, age, and levels of play. Women in Sport and Physical Activity Journal, 28(1),34–49. https://doi.org/10.1123/wspaj.2018-0004
הדירוג המלא לפי נושאים מרכזיים:
דירוג של 30 גורמי הכיף הכי משמעותיים ללא הבדל מין, גיל, או רמת משחק: