תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

דינמיקה אקולוגית ולמידה מוטורית? איך שני הנושאים האלה קשורים זה לזה ומה אפשר לעשות איתם כדי לעזור לספורטאים ללמוד ולהתקדם? לירן שפירא מסביר.

צילום:
Belle Maluf on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את מודל האילוצים/הגבלות (Constraints - Newell 1986) שמסביר איך מגבלות מסוימות על אפשרויות הפעולה של הספורטאי מובילות אותו להתנהגות וכולל 3 קטגוריות: משימתי, אישי וסביבתי. המגבלות הללו אינן עובדות בנפרד, אלא משפיעות על תהליך הלמידה של הספורטאי בצורות מורכבות ובלתי צפויות, ומעצבות את מרחב הלמידה של כל ספורטאי בדרך שונה. דרך הניסיונות של הספורטאי לעמוד בתנאי המשימות שלו בהתאם למגבלות הייחודיות שלו וסביבת האימון, מתגלות (EMERGE) דרכי פעולה מוכוונות מטרה שהספורטאי מסגל לעצמו.

אז איך זה קורה?

תאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית טוענת שהתמקדות ביחסים בין הספורטאי לסביבתו (learner–environment relationship) היא הבסיס לעיצוב למידה בספורט. לפי גישה זו, המפתח לעיצוב משימות לימוד הוא להבין איך כל ספורטאי מגיב לסביבתו. כשמסתכלים על האימון מהזווית של יחסי ספורטאי-סביבה, רואים שהשילוב בין כוונות הספורטאים למערכות התפיסה/פעולה הוא שמוביל להבדלים בהתנהגות שלהם. בזמן תהליך הלמידה יש חשיבות גדולה לגיוון תנועתי כדי לאפשר לספורטאי להבין אילו דרכי פעולה הן יעילות, וחופש פעולה המאפשר יצירתיות וגילוי תנועות חדשות. בתחום הדינמיקה האקולוגית מצאו שהמידע הכי רלוונטי לספורטאי לצורך קבלת החלטות מתגלה דרך אינטראקציות מתמשכות בינו לבין הסביבה והמשימה.

דינמיקה אקולוגית היא תיאוריה המבוססת על ראיות ורעיונות מתחומי מחקר המתמקדים בהתנהגות של מערכות מורכבות כגון מערכות מזג אוויר והתנהגות של להקות דגים או ציפורים. חקר מערכות מורכבות נותן הסברים להופעתן של דפוסי פעולה מאורגנת הנובעים ממספר רב של חלקים קטנים במערכת המשפיעים אחד על השני. הספורטאי עצמו הוא מערכת מורכבת ודינמית הבנוי ממספר רב של מערכות וחלקים קטנים העובדים יחד ליצירת פעולות קואורדינטיביות. המורכבות של הספורטאי הופכת את תהליך רכישת המיומנות לבלתי צפוי, אך באותו זמן היא מאפשרת מגוון רב של דפוסי פעולה יצירתיים להופיע דרך יחסי הגומלין עם הסביבה.

ספורטאים ברמה גבוהה אינם נעולים על פתרונות קבועים - הם מסוגלים להתאים את התנהגותם באופן המאפשר להם להשיג את מטרות המשימה לפי השינויים בתנאי סביבת התחרות. לדוגמא בכדורגל כששחקן מקבל הרמה לתוך הרחבה, בדרך כלל עומדות בפניו כמה אפשרויות פעולה (נגיחה, מספרת, עצירה על החזה), כאשר הפעולה המועדפת מושפעת מתנאי הסביבה (מסלול הכדור, מיקום המגנים, מהירות הספורטאי). דרך האינטראקציות החוזרות שלהם עם הסביבה (מתחרים, חברי קבוצה, משטחים, מצב גופני), הם לומדים לזהות את האפשרויות העומדות בפניהם בכל מצב נתון.

לכן, לפי גישה זו, מטרה עיקרית ללמידה היא להדריך את כוונות ומיקוד הספורטאים כך שהם יבינו אילו מקורות מידע מהסביבה יכולים לעזור להם לפעול בצורה יעילה. תכניות אימון לשיפור מיומנות בספורט צריכות להדגיש את היכולת של הספורטאי לזהות מידע רלוונטי, בשילוב עם הבנה של המטרות, כדי שהפעולות המיטביות למצב הנתון יופיעו מתוך המערכת המורכבת - הספורטאי והקבוצה.

מקורות:

Davids, K., Araújo, D., Hristovski, R., Passos, P., & Chow, J. Y. (2012). Ecological dynamics and motor learning design in sport. Skill Acquisition in Sport: Research, Theory and Practice, March, 112–130. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2297.0089

Davids, K., Araújo, D., Vilar, L., Renshaw, I., & Pinder, R. (2013). An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development and Excellence, 5(1), 21–34.

Seifert, L., & Davids, K. (2017). Ecological dynamics: A theoretical framework for understanding sport performance, physical education and physical activity. Springer Proceedings in Complexity, 29–40. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45901-1_3

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג