תקשורת, משוב, חיזוקים וענישה בספורט

מה חשיבותה של תקשורת איכותית ואיך היא מתקיימת? לאל גרשגורן, אסף בלאט, הילה שרון דוד ויונתן שריג כותבים.

צילום:

פרק 11 מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע" תאוריה ויישום.

בפסיכולוגיה של הספורט נהוג לראות קשר בין רמת תקשורת טובה לבין ביצוע איכותי. 

התקשורת בין מאמנ/ת לספורטאי/ת, גם בספורט יחידני וגם בקבוצתי, חשובה מאוד גם לביצועים וגם לתחושה הרגשית של כל המעורבים.

לפעמים, הסתמכות יתר על מילים מצביעה על חוסר בהבנה משותפת - ברמה הטקטית או הבין אישית.

הפרק יתחלק לשלושה חלקים שנוגעים בסוגי תקשורת שונים:

חלק 1 - סוגי תקשורת בספורט: תקשורת בין אישית, תקשורת מקצועית, תקשורת מילולית ובלתי מילולית ותקשורת בלתי מכוונת.

חלק 2 - מתן משוב: סוגי משוב, מטרתם ויעילותם, תזמון המשוב, אופיו ודרך העברתו.

חלק 3 - חיזוקים וענישה.

סוגי תקשורת בספורט.

תקשורת בין אישית משפיעה על מגוון תחומים: תהליכים קבוצתיים, מוטיבציה, ריכוז, אסטרטגיה, רכישת מיומנויות, גישות, רגשות והתנהגות.

היא משפיעה גם על לכידות קבוצתית, על לחץ חברתי ועל קונפורמיות.

ספורטאים שחשים בתקשורת טובה ביניהם לבין אחרים מרגישים שהם משתפרים בענף הספורט שלהם.

תקשורת מקצועית היא חלק חשוב בהשגת התיאום בין חלקי הקבוצה כדי להפוך אותה לשלם הגדול מסכום חלקיו.

ספורטאים שמתקשרים היטב זה עם זה מעבירים מידע שעוזר להם לבצע ומוכנים לקבל משוב זה מזה.

גם בין המאמן לספורטאי יש חשיבות לתקשורת פתוחה. אם הספורטאי מתאר מחשבות ורגשות והמאמן מקשיב, שניהם לומדים יותר על הדרך בה יוכל הספורטאי להתקדם.

תקשורת מילולית מאפשרת לספורטאים בינם לבין עצמם או למאמן והספורטאים להעביר ביניהם מידע בעזרת שפה משותפת.

כאשר היריב מאזין, יש אפשרות להשתמש בתקשורת מוצפנת (קודים).

מסרים של תכנון הם מאפיין של קבוצות מנצחות ומסרים של תמיכה רגשית עוזרים למוטיבציה של הספורטאים ולתחושת החוללות העצמית שלהם.

תקשורת בלתי מילולית נכנסת לשימוש כאשר המצב לא מאפשר תקשורת מילולית (מרחק גדול פיזית או רעש רב) או כאשר היריב מאזין ויש להצפין את המסר.

ספורטאים מנוסים בתקשורת מילולית גם מזהים שפת גוף והבעות פנים בצורה יותר מיומנת.

תקשורת בלתי מכוונת לא דורשת מקבל ספציפי. כאשר שחקנית נעה ללא כדור היא מסמנת על שטח פנוי או על אפשרות לקבל את הכדור, גם אם לא קראה לכדור מילולית וגם אם לא תפסה קשר עין עם חברתה לקבוצה שהחזיקה בכדור.

משוב מתמקד בקידום למידה באמצעות מתן מידע.

הבנת העקרונות של מתן משוב תעזור לתת משוב שיקדם למידה.

למידה, בשונה מביצועים שעשויים להיעלם אחרי זמן קצר, היא שינוי קבוע בהתנהגות - והרי זוהי בעצם מטרת המשוב.

עוד על ההבדל בין למידה לבין ביצועים - בלחיצה כאן.

משוב יכול להיות חיצוני ויכול להיות פנימי.

משוב פנימי משמעו שהספורטאי מסתמך על מקורות מבפנים להעריך את הביצוע, כמו החושים שלו או תחושת הגוף.

טעויות מסוימות ניתנות לזיהוי מיידי - מחבט שלא פוגע בכדור, נפילה על הרצפה.

טעויות אחרות אינן כה גלויות (למשל כפיפת הברכיים המתאימה אצל שחקנית כדורעף) ולוקח זמן ללמוד להעריך אותם.

משוב חיצוני יכול להשלים משוב פנימי בעזרת מידע שלא קיים אצל המבצעת.

הידע הזה יכול להיות קשור לתוצאות או לביצוע.

משוב לגבי התוצאות מועיל מאוד כאשר הספורטאי לא יכול להעריך את תוצאת הביצוע בעצמו.

אם שחקן כדורסל יכול לשים לב מה הייתה תוצאת הזריקה שלו (נכנסה או לא, החטאה ימינה או שמאלה וכו'), אין לו צורך במשוב על התוצאה מהמאמן.

הוא כן יכול להיעזר במשוב על הביצוע (היד שלך הייתה ימינה מדי).

משוב המכוון פנימה, לאיברי הגוף של הספורטאי, נמצא פחות יעיל ממשוב המתמקד בתוצאות הפעולה או בחלקים חיצוניים לה (הכדור, השער, הסל, המשקולת וכד').

תדירות המשוב גם היא חשובה, ועל הספורטאי לא להיות תלוי בו.

כדאי לתת משוב לא כל הזמן, אלא רק בחלק מהזמן, כדי לאפשר לספורטאי ללמוד להעריך את הביצוע בעצמו ולפתח עצמאות חשיבתית.

תזמון המשוב עשוי להופיע בחמישה חלקים שונים:

משוב מקביל - בזמן הביצוע מתקבל משוב. משוב שכזה עשוי להגביר ביצועים, אך להפריע ללמידה משום שהביצוע תלוי בהנחייה עצמה ולא מתקיים עצמאית.

משוב צמוד - מיד עם השלמת התנועה. נחשב יעיל מאוד.

משוב מושהה - כמה שניות לאחר הביצוע. מגביר ביצועים בעיקר עקב הצורך של הספורטאי להעריך את המצב בעצמו, ואז להשוות אותו עם המשוב החיצוני. יתרונה של ההערכה העצמית ייעלם אם לא יתקבל משוב חיצוני. בזמן תחרות או משחק אין זמן לספק משוב מיידי או מושהה, וטוב יעשו המאמנים אם יספקו לספורטאים יכולת לתת לעצמם משוב.

משוב מצטבר - ניתן לאחר סדרה של ביצועים. יעיל ללמידה כי הוא מאלץ את הספורטאית ללמוד את המשימה בדרך שונה שאינה תלויה במשוב. תדירות המשוב המצטבר תלויה בקושי המשימה. ככל שהיא קלה יותר אפשר לרווח יותר את מתן המשוב.

משוב לפי דרישה - משוב שניתן רק כאשר הספורטאי מבקש. הוא יעיל כי כאשר הספורטאי מבקש, סימן שבכוונתו להקשיב וליישם. משוב כזה גם עשוי למנוע מהספורטאי להיחשף למידע שאינו חיוני עבורו.

משוב חיובי מצביע על פעולה שנעשתה כפי הרצוי, ומעודד את ההתרחשות שלה. 

כאשר המשוב אינו מזויף, והוא נוגע למאמץ או לכוונה ולא להצלחת הפעולה עצמה, וכאשר הוא ברור וממוקד, הוא עשוי להביא לתפיסת מסוגלות, שביעות רצון ואף רווחה נפשית גבוהות יותר, אם כי לא בהכרח לשיפור ביצועים.

משוב שלילי מרמז על ביצוע פעולה שגויה או לקויה, ועל כן הוא עשוי לעודד שינוי. 

המשוב יעודד סתירה אצל הספורטאית והיא תוכל לפתור אותה על ידי אחת מארבע דרכים:

בריחה מהמצב, דחיית המשוב, שינוי הסטנדרט כדי שיתאים למשוב הנוכחי (טוב נו, תקלעי בשתי ידיים), או שינוי התנהגותי לטובת משוב שונה בעתיד.

עונשים עשויים להועיל בשינוי התנהגותי על ידי פחד או ניסיון להימנע מעונש, אך יש להם גם חסרונות.

העונש לבדו לא מדגים לספורטאית מה הפעולה הרצויה, ועונש ידוע להיות בעל השפעה מרחיקת לכת על מצב הרוח והמוטיבציה של השחקנים.

מאמנים מנוסים משתמשים ביותר חיזוקים מאשר מאמנים חדשים, וגם ביותר חיזוקים חיוביים.

חיזוקים חיוביים למאמץ הובילו ליותר ניצחונות מאשר חיזוקים חיוביים לתוצאות.

ענישה על טעויות מורידה מוטיבציה, ולעומתה חיזוק על מאמץ מגביר אותה.

חיזוק על תוצאות נורמטיביות (כלומר מצופות) מעודד את אלה שמקבלים אותו, אבל לא מעודד את מי שלא.

עוד על מחמאות למאמץ בלחיצה כאן.

חזרה לפוסט המרכזי המכיל קישורים לכל הפרקים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג