למה אנחנו חוששים יותר מתאונת מטוס מאשר מתאונת רכב? אליה פורמן מסביר, ומרחיב איך זה קשור לספורט.
לפוסט הראשון בסדרה - הקדמה - לחצו כאן.
לפוסט השני בסדרה - הטיות יציגות - לחצו כאן.
על פי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטסיטיקה) בשנת 2020 התרחשו במדינת ישראל מעל ל-10,000 תאונות דרכים עם נפגעים, לעומת 0 תאונות מטוס עם נפגעים או בכלל.
על רקע נתונים חד משמעיים שכאלה קשה שלא לתהות – מדוע ברוב המקרים אנשים יחששו יותר לטוס בהשוואה לנסיעה שגרתית ברכב? אחת התשובות המרכזיות לשאלה הזו היא הטיית הזמינות.
הטיית הזמינות היא הנטייה להסתמך על כמה קל לשלוף מידע מהזיכרון כמקור להסקת מסקנות ללא קשר לשכיחותו במציאות.
במקרים מסוימים, מידע זמין לשליפה מתאר אירוע משמעותי מאוד שמתרחש מעט יחסית, זאת בהשוואה למידע על אירועים תדירים יותר שעשוי להיות פחות זמין כי הוא לא מותיר רושם רב.
משום שאותם אירועים שכיחים מקבלים פחות תשומת לב מאיתנו בהשוואה לאירוע הנדיר, הם הופכים פחות "זכירים" ונדחקים החוצה לטובת הזיכרון המשמעותי יותר, אף על פי שהם מייצגים את המציאות באופן נאמן יותר.
אם נחזור לדוגמא שפתחה את הפוסט, תאונות מטוס הרבה יותר נדירות מתאונות דרכים, אך נדירותן ועוצמתן היא זו שהופכת אותן לזיכרון דומיננטי יותר ולפי כך קל יותר לשלוף אותן מהזיכרון ולקבע אותן כמקור להסתמך עליו.
הטיית הזמינות מתרחשת לא רק כשמתבססים על זיכרון של אירועים שהתרחשו.
למשל, אנשים נוטים לחשוב שמידע שקל יותר למצוא בהכרח מעיד על האמינות שלו, או שאירוע שקל לדמיין אותו בהכרח מעיד על הסיכוי שלו להתרחש לעומת אירוע שקשה לדמיין אותו.
במילים אחרות, הטיית הזמינות היא נטייה להסתמך על המידע שהכי זמין עבורי ולא בהכרח על המידע שמייצג היטב את המציאות.
איך הטיית הזמינות יכולה לבוא לידי ביטוי באימון?
תארו לכם מאמן כדורסל שמחפש להוסיף מיומנות (skill) לשחקן שלו, ולשם כך הוא מחפש במקורות שונים מהלכי כדורסל של שחקני NBA.
סביר מאוד להניח שבחיפוש לא יסודי במיוחד המהלכים שהוא ימצא יהיו כאלה שהיה שווה לצלם או לתעד אותם או שאנשים רבים יותר צפו בהם.
במקרה כזה הטיית הזמינות עשויה להיכנס לפעולה ולגרום לאותו מאמן לחשוב שאלה מהלכים שמייצגים שחקני NBA.
מצד שני, סביר להניח שחיפוש דקדקני יותר היה מגלה שדווקא המהלכים הפחות "מעניינים" אך היותר שכיחים (אלה שקורים יותר) הם אלה שמתארים באופן מדויק יותר שחקני NBA.
.
בפוסט הבא נכתוב על סוג ההטיות האחרון - הטיות העיגון - ומשם נעבור לחלק החשוב באמת: איך נמנעים מליפול בהטיות הללו.