Tyranny of talent

מחבר הספר Tyranny of talent בשיחה מעניינת על מהו כישרון ואיך הוא עוזר (או מפריע).

צילום:

שיחה עם ג'ו בייקר, חוקר הכישרון מספר אחת בעולם, בפודקאסט Perception and Action.

לחצו כאן כדי להקשיב לפרק.

ספר שמגובה במדע מצריך להסביר את עצמו כל הזמן. מדוע הוא צודק? מה הגיבוי המחקרי? מה עלול להיות מוטעה?

מדען טוב צריך לדעת לשבת על הגדר ככל האפשר, עד שהתוצאות יהיו חד משמעיות.

לא כל מי שמפרסם ספר (או פוסט, או סטורי) גם יודע מה קורה במציאות וגם מגבה את הדברים שלו במחקר. ועדיין מפרסם… ויש צורך להילחם בזה.

אחת מהדרכים היא לכתוב בצורה קצת יותר חד משמעית מהרצוי, בידיעה שאולי עוד 20 שנה נדע יותר או נחשוב אחרת.

צריך להיות מספיק בטוח בעצמך שמה שאתה אומר עובד שתוכל להמר את המשכנתא שלך על זה.

קשה מאוד להגיד מה זה כישרון כי מאמנים שונים נותנים מגוון מאוד גדול של תשובות.

קשה למדוד כישרון אם אתה לא יודע להגדיר אותו, ובייקר לא ממליץ להשתמש במילה הזו בכלל.

המלצה נוספת היא להתמקד בפיתוח ולא באיתור כי ממילא אנחנו לא טובים בניבוי ובאיתור. עדיף להשקיע זמן ומאמץ במה שתלוי בנו.

במדע, Talent הוא ערבוב של גורמים רבים שאמורים לעזור לנו לקבוע מי יהיה טוב במשהו בעתיד.

יש אינטראקציה של גורמים שאינם רק מולדים, אלא גם סביבתיים, והזדמנויות ומזל ועוד גורמים שאנחנו לא יכולים לחזות.

משום שזה כל כך מורכב, אנחנו מתקשים לחזות מי יצליח ומה אנחנו צופים שתיחשב הצלחה.

אפשר להגיד שהמאמנים לא יודעים לבחור או לזהות, וזה נכון כי גם המקצוענים ברמה הכי גבוהה לא יכולים לעשות זאת.

במובן מסוים כישרון זה נבואה שמגשימה את עצמה.

מי שאנחנו מחשיבים כמוכשר אנחנו ניתן לו יותר משוב, יותר הזדמנויות, נשקיע בו יותר משאבים. אז אולי ייצא יותר טוב וזה בזכות מה שהשקענו ולא בזכות מה שנולד איתו.

ההשלכות של השימוש במונח כישרון פוגעות בספורטאים.

אם אנחנו כבר מניחים שאנחנו יכולים לזהות, אנחנו מתחילים להפוך אותם למומחים הרבה יותר מוקדם ממה שכדאי. זה גורם לשחיקה פסיכולוגית ופיזית.

האם אפשר לעשות עבודה יותר טובה בקידום ספורטאים שיצטיינו בעתיד, אבל לא על חשבון אחרים שיפרחו מאוחר?

אולי אנחנו סתם מאכזבים ילדים שדווקא כן היו יכולים לצאת ספורטאים אם היו ממשיכים.

ספורטאים בריטיים שהגיעו לרמות הכי גבוהות הראו רמות גבוהות של אנוכיות ואכזריות.

האם זה האנשים שאנחנו רוצים לגדל ולתמוך בהם?

האם אנחנו לא רוצים לאפשר לאנשים פחות אנוכיים או אכזריים ליהנות מההשפעות של הספורט לטווח קצר ולטווח ארוך?

למה בעצם לאתר ולא לתת לכל אחד לבלוט במה שהוא חזק בו?

הכי קל למאמנים זה להגיד לכל אחד בדיוק מה לעשות, ושיעשו רק מה שהם חזקים בהם, ולעמוד בטורים.

לא בטוח שזו הדרך לייצר אפשרות לכל אחד להתקדם.

גם זה מה שההורים מצפים.

ההורים לא מצפים שניתן לילדים לטעות ולהחליט ולהתבלבל.

הם משלמים לנו כדי שנגיד לילד בדיוק מה לעשות בכל רגע ונשלוט בהתפתחות בכל שלב.

יש ילדים שאי אפשר לאמן אותם. הם כל כך מוכשרים, כל כך טובים, אז למה צריך להתאמן? הם נולדו עם זה.

יש כאלה שקשה להם ללמוד, אובייקטיבית. ואולי זה מנטלי ואולי זה קוגניטיבי, אבל אין סיבה לוותר עליהם.

אולי הם ירוויחו חברתית, או רגשית, גם אם לא טכנית או טקטית.

זה קורה עם מתמטיקה. כמה מאיתנו חושבים ש"אנחנו לא טובים במתמטיקה"? או בספורט…?

וחבל.

הכישרון הזה שיוצא בסוף, הוא לא יוצא בוואקום.

היו ספורטאים שהתאמנו לצידו.

היו אנשי מנהלה, היו אפסנאי ואב בית, היו שופטים ואוהדים וחברים לכיתה, היו ספונסרים.

אי אפשר להתעלם מ-70,000 האחרים ולהקדיש להם תשומת לב כדי לייצר את ה-TALENT.

ואם נעזור לחברים לקבוצה של ה-TALENT להיות יותר טובים אז גם ה-TALENT ישתפר וגם אותם חברים לקבוצה ימשיכו לאהוב ספורט, והילדים שלהם יאהבו ספורט, והם יקנו כרטיסים למשחקים ותחרויות, ויקנו חולצות ונעליים ויתמכו במערכת הזאת.

הפוסט על הספר בלחיצה כאן.

עוד על כישרון בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג