המדע מאחורי מרד הנעורים

מה עובר בראש של נערים ונערות מתבגרים? למה, עבור המתבגרים, להתווכח עם המבוגרים זה סימן לכבוד ומשהו שיכול לעזור לבנות את מערכת היחסים, וגם איך הם משקרים, על מה, ולמה.

צילום:
Ryan Snaadt on Unsplash

לפרק הקודם - החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים - לחצו כאן.

במחקר מעניין שנעשה על ידי חוקרת בעזרת סטודנטים בני 20 על אוכלוסיית תיכוניסטים בני 16-18, נמצא שנערים ונערות משקרים על בערך שליש מרשימה של 36 נושאים. הם משקרים בנוגע לדברים עליהם הם מוציאים את דמי הכיס שלהם, איזו מוזיקה הם שומעים, עם מי הם יצאו, האם נהג ברכב אדם שיכור, לגבי יחסי מין, לגבי שיעורי בית... לגבי הרבה דברים.

96% מהנערים והנערות במחקר הודו בכך שהם משקרים להורים שלהם.

הסיבה העיקרית לשקרים היא לא ניסיון להתחמק מעונש. היא דווקא רצון לשמור על מערכת יחסים טובה עם ההורים, שלא יהיו מאוכזבים.

ההורים, מצדם, חושבים שאם הם יהיו קשוחים וקפדניים, הילדים שלהם יספרו להם פחות ויסתירו יותר. הם מעדיפים להציב פחות חוקים ולהיות מסוגלים לעזור במקרה של בעיה, מאשר לא לדעת כי הילד מסתיר.

כשאין חוקים, הילדים חושבים שלהורה לא אכפת. יותר מדי חוקים לא הופך את הילדים ליותר מרדניים.

ההורים שמציבים מעט חוקים ואוכפים אותם ברצינות הם גם ההורים שהכי דואגים והכי אכפתיים לילדים שלהם ומנהלים איתם הכי הרבה שיחות. ילדים להורים כאלה משקרים להם פחות.

הילדים מעדיפים להסתיר דברים כי הם רוצים לפתח זהות משל עצמם, להסתדר לבד ולהתגבר על דברים. בקשת עזרה מהורה או וידוי על מעשה מעידים על כך שהילד לא מסוגל להסתדר בעצמו. השנים הכי משמעותיות בהיבט הזה הן 14-15, כאשר יותר ילדים מתנהגים כך בגיל 11 מאשר בגיל 18.

המחקר גם הביא את הצוות להבין שנערים ונערות שותים אלכוהול ומעשנים סמים כי משעמם להם. זה לא מספיק להגיד לילד לא לשתות או לעשן. צריך לעזור לו ל מצוא משהו מעניין עם הזמן שלו.

התכנית מדדה רמות שעמום ורמות מוטיבציה, ועזרה לילדים מגיל 13 להבין אם הם משועממים כל הזמן או רק נמצאים במצב רגעי של שעמום, ועזרה להם גם ללמוד על המוטיבציה שלהם – האם הם עושים משהו כי הוא מעניין, כי אמא רשמה אותם והם חייבים או כי החברים כולם הולכים.

הילדים שהיו משועממים יותר מאחרים, לא היו אלה עם יותר זמן פנוי. גם ילדים עם מעט זמן פנוי אבל בלי מוטיבציה פנימית, כאלה שההורים שלהם קבעו להם את כל הפעילויות, היו משועממים מאוד. הם פשוט היו רגילים שמישהו אחר ממלא להם את הזמן. הם לא ידעו מה לעשות איתו בעצמם.

ואחרי מעקב של 4 שנים, הסתבר שהתכנית עובדת מספיק בשביל הצלחה ברמה הסטטיסטית, אבל שהיא לא מאוד עוזרת מעבר למה שהילדים עושים עבור עצמם ללא התכנית.

האם יכול להיות שנערים פשוט נועדו להיות משועממים?

מחקר מעניין שנערך בעזרת משחק וידאו בתוך מתקן fMRI, הראה את זה בדיוק.

ילדים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו מאוד ללא קשר לגודל הפרס.

מבוגרים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו יותר ככל שהפרס גדל.

נערים שזכו בפרסים לא כל כך התלהבו מפרסים קטנים או בינוניים. למעשה, הם אפילו איבדו התלהבות... אבל כשהגיע פרס גדול, הם התלהבו כמו שהילדים והמבוגרים לא התלהבו בשום שלב.

עוד דבר שבלט הוא זה: כאשר הילדים זכו בפרס גדול והמוח הצביע על הנאה עצומה, החלק במוח שאחראי על הערכת סיכון והשלכות הלך והתעמעם.

רצון גדול לפרסים ענקיים וחוסר בתשומת לב לסיכונים והשלכות? נשמע כמו רוב המתבגרים שאנחנו מכירים. המוח שלהם פשוט לא מגיב לריגושים באותה צורה כמו מוח של ילדים. הוא צריך גירוי הרבה יותר חזק כדי לשחרר את אותה התגובה.

כמה חזק? ובכן, הם צריכים לנסות. הם לא יכולים להרגיש שלהשתכר זה רעיון רע, כי הם אף פעם לא חוו את זה. הם צריכים לחוות את זה כדי שבפעם הבאה תהיה נקודה להתייחס אליה.

מצד אחד, הם ישמחו ללכת לשחות עם כרישים.

מצד שני, אם נערים אחרים יגלו שהם אוהבים להקה שלא נחשבת מגניבה באותו רגע...

איך אפשר להשתמש בצד השני כדי לעזור להם עם הצד הראשון?


אצל הורים בתוך הראש ההיפך משקר זה אמת. אצל מתבגרים ההיפך מלשקר זה להתווכח.

הם מנסים לשכנע את המבוגר האחראי, להזיז אותו מעמדתו, וזה אומר שהם אומרים את האמת. נערים ונערות מתווכחים עם בעל(ת) הסמכות כי הם יודעים אצל מי נמצאת הסמכות. הם משתמשים בזה כדי לבדוק כמה באמת אכפת להורה מהנקודה המדוברת וכתוצאה מכך, כמה אכפת להורה מהם.

הוויכוח (שלפעמים הופך לריב) נשאר כחוויה שלילית אצל ההורים הרבה יותר זמן ובעוצמה יותר גדולה מאשר אצל המתבגרים.

הורה שמסוגל לעמוד על שלו, אבל למצוא היגיון בדברי המתבגר/ת ומדי פעם לשחרר קצת יותר חבל, יהיה הורה שזוכה גם לציות לחוקים, גם לשיתוף פעולה, וגם למתבגר/ת שמעריכים אותו ולא מרגישים צורך לשקר.

האם אפשר ללמד שליטה עצמית? הפרק הבא מתעסק בשאלה הזו.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג