מהי כימיה קבוצתית ואיך משפרים אותה? לאל גרשגורן כותב.
פרק 9 מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע" תאוריה ויישום.
שני תהליכים עיקריים מתרחשים בקבוצה: תחזוקת הקבוצה ותנועת הקבוצה.
תחזוקת הקבוצה קשורה לשמירת הלכידות שלה, על שני מרכיביה - לכידות משימתית ולכידות קבוצתית.
תנועת הקבוצה מייצגת את הפעולות שהקבוצה מבצעת כדי להשיג את המטרות שלה.
למרות שלכידות וביצועים בדרך כלל מופרדים, יש ביניהם קשר, והוא עשוי להתבטא במונח "כימיה קבוצתית".
מטה-אנליזה גדולה ניסתה להבהיר את הקשר בי לכידות לבין ביצוע ספציפי בספורט והראתה קשר חזק בין לכידות לביצוע.
בסקירות אחרות חוזק הקשר משתנה, גם בהתאמה למגדר, למיקום המחקר, לסוג הספורט ולעוד משתנים.
קואורדינציה קבוצתית היא התיאום בו פועלים חברי הקבוצה כדי להשיג את המטרה.
ככל שיש יותר חברים בקבוצה, היעילות של הקבוצה פוחתת, כנראה בגלל הקושי בתיאום בין החברים.
כאשר חברי הקבוצה מתאמים ציפיות ומציבים מטרות יחדיו, הסיכוי להשגת המטרה עולה, כמובן בתלות בתקשורת בין חברי הקבוצה במהלך המשימה.
מודלים מנטליים משותפים הם הבנה מאורגנת או ייצוג מנטלי של ידע שחברי הקבוצה חולקים ביניהם.
מודל מנטלי משותף יעזור לחברי הקבוצה לצפות ולנבא התנהגויות זה של זה בסבירות גבוהה יותר ובכך להגביר את היכולת הקבוצתית לשתף פעולה.
כדי לפתח מודלים מנטליים משותפים אפשר לשוחח, לצפות בוידאו, ולבצע חזרות על תרגילים מתוכננים או על אלמנטים שמתרחשים באופן תדיר במשחק.
כאשר כל אחד יודע מה התפקיד שלו כולל הוא עשוי לבצע אותו בצורה יותר טובה, וכאשר כל אחד מכיר את התפקידים של האחר, הוא עשוי להבין בצורה יותר טובה איך התפקיד משתלבים זה עם זה ולהגדיל את הקואורדינציה הקבוצתית בעזרת הבנה משותפת של הידע.
עוד בנושאים הנ"ל בפרק של גרשגורן מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי."
עוד על כימיה קבוצתית מזווית אחרת מתוך הספר Intangibles.