יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

אחרי שסקר בצורה יסודית את עקרונות האימון החשובים לאימון יעיל שמקדם ביצועים, לירן שפירא מפרט איך מיישמים את העקרונות הללו באימון עצמו ומציב סטנדרט לחשיבה על דרך האימון שלנו.

צילום:
Ildar Garifullin on Unsplash

בפעם הקודמת סיכמתי את ארבעת עקרונות עיצוב האימון לפי גישת ההגבלות (Constraints-Led Approach) ללמידה מוטורית:

  1. מטרת האימון - Session Intention: המאמן צריך להגדיר בבירור לעצמו ולספורטאים את מטרת האימון כדי להנחות את תהליך קבלת ההחלטות.
  2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: לדאוג שהמידע מהסביבה ורצף הפעולה נראה, מרגיש ומתנהג כמו בתחרות.
  3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: חזרות רבות של חיפוש אחר פתרונות לבעיה במקום חזרה שוב ושוב על אותה פעולה.
  4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לתת לספורטאים הזדמנות וסיבה לפעול בצורה מסוימת בלי להכריח אותם.

היום אראה דוגמא על איך אפשר לקחת תרגיל מעולם אימון הכדורעף שאינו עומד בעקרונות הנ"ל ולשנות אותו כך שיעזור לספורטאים להעביר את הלמידה מהאימון לביצועים במשחק.

ניקח לדוגמא תרגיל מסורתי לאימון התקפה הנקרא "הנחתה חופשית". למי שלא מכיר את הענף, בצורה הכי בסיסית של הנחתה חופשית השחקנים המתקיפים עומדים בתור עם כדור בידיים, כל אחד בתורו מוסר כדור קל למגיש שמרים להם כדור להנחתה, ואחרי שהם מנחיתים הם עוברים מתחת לרשת לאסוף את הכדור שלהם וחוזרים לסוף התור.

בדרך כלל המאמן עומד מהצד ומאתר "טעויות טכניות" של השחקנים ומנסה לתקן אותם.

בתרגיל כזה הכל מאוד מסודר, זה מרגיש טוב "לשתול" כדורים ויש הצלחה באחוזים גבוהים יחסית.

אז מה הבעיה?

כמו שכתבתי בטור אחר, יש הבדל גדול בין ביצועים ללמידה, ותרגיל כזה אמנם מאפשר ביצועים ברמה גבוהה, אבל הלמידה והסיכוי להעברת הביצועים למשחק היא מאוד נמוכה.

סיבה עיקרית להעברה נמוכה למצב משחק היא חוסר ייצוגיות התרגיל לתנאי הביצוע במשחק אמיתי. הסכנה בתרגיל לא ייצוגי כמו הנחתה חופשית היא שהספורטאים ילמדו הרגלים שיעזרו להם להצליח בתרגיל, אבל יכשילו אותם בזמן משחק. למשל, בגלל שאין חסימה מול המתקיף בהנחתה חופשית (מצב מאוד נדיר במשחק אמיתי), המוסרים נוטים להצמיד את המסירות יותר מדי לרשת, המנחיתים מסתכלים רק על הכדור (כי אין חסימה להתחמק ממנה) ועוברים מתחת לרשת אחרי ההנחתה (עבירה במשחק אמיתי).

יש דוגמאות רבות לתרגילים בסגנון הזה בענפי כדור אחרים, כמו אימון צעד וחצי (בלי הגנה) בכדורסל וכדרור מסביב לקונוסים בכדורגל. בכל התרגילים בסגנון הזה הביצועים גבוהים, אבל הלמידה והעברה למשחק נמוכה.

אז איך מיישמים את העקרונות של גישת ההגבלות בצורה שתשפר את רמת הלמידה?

1. מטרת האימון - Session Intention: אנחנו קודם צריכים להחליט מה אנחנו רוצים להשיג מהאימון, ולפי זה נוכל לעצב את התרגיל בהתאם.

כמה דוגמאות למטרות למידה אפשריות באימון התקפה:

1.1 להתחמק מהחסימה

1.2 להתקיף את הכדור ממקום גבוה

1.3 התקפה מהירה יותר

1.4 התקפה לכיוון מסוים (ישר/אלכסון)

1.5 התקפה ממצב מעבר מהגנה

2. עיצוב סביבת למידה ייצוגית - Representative Learning Design: הרמה הייצוגית ביותר היא כמובן המשחק המלא (6 נגד 6 בכדורעף), אך ישנו ספקטרום רחב של רמות ייצוגיות בין המשחק המלא בקצה אחד, והנחתה חופשית בקצה השני.

את רמת הייצוגיות צריך להתאים למטרת האימון שבחרנו וגם לרמת הניסיון של הספורטאי. ספורטאי מתחיל כנראה לא יוכל להתמודד עם כל המידע בסביבת משחק מלא, אבל כדי שהוא יוכל להתחיל ללמוד להשתמש במידע מהסביבה, כדאי לנו לנוע בצעדים לאורך ספקטרום הייצוגיות לכיוון המשחק האמיתי.

הצעד הראשון שאני הייתי לוקח הוא להוסיף חוסם בצד השני של הרשת (מצב כמעט תמידי בכדורעף), וכך המתקיף יתחיל להסב את תשומת הלב גם לחסימה, לא יעבור מתחת לרשת (עבירה וסכנת פציעה), והמוסר ילמד להרחיק את הכדור מהרשת כדי לתת אפשרות יותר נוחה למתקיף. עוד אלמנטים המשפיעים על רמת הייצוגיות:

2.2 מיקום התחלתי של השחקנים

2.3 מספר השחקנים בכל צד

2.4 איך מתחיל המהלך (קבלת מכת פתיחה למשל)

2.5 ספירת נקודות

3. חזרות ללא חזרה - Repetition Without Repetition: הרעיון המרכזי כאן הוא לתת לספורטאים בעיה שהם צריכים לחפש לה פתרון יעיל.

כמו בכל ענף כדור, אין באמת מצב שחוזר על עצמו במדויק, וכך צריך להיות גם באימון. יכול להיות שהמצב הכללי חוזר על עצמו, אבל בכל חזרה יהיה שינוי קטן שיגרום לספורטאי לבחור אפשרות פעולה אחרת בהתאם לבעיה הניצבת מולו. למשל:

3.1 דיוק המסירה - צמוד/רחוק/בפנים/בחוץ/גבוה/נמוך

3.2 הכיוון ממנו המסירה מגיעה

3.3 מהירות המסירה

3.4 המיקום ההתחלתי של המתקיף

3.5 הפעולה הנגדית של החסימה וההגנה בצד השני של הרשת

4. להגביל כדי לאפשר - Constrain to Afford: לפי גישת ההגבלות, חשוב לתת לספורטאים לקבל בעצמם את ההחלטה של מה, איך ומתי לבצע פעולה בהתאם למצב שהם נמצאים בו ובהתאם ליכולתם האישית.

המאמן בגישה זו יכול "להזמין" את הספורטאים לפעול בצורה מסוימת על ידי שהוא נותן להם הזדמנות וסיבה לכך דרך מניפולציות של המשימה. כמה דוגמאות למניפולציות אפשריות בהתאם למטרת האימון:

4.1 לתת הוראות טקטיות לשחקן החוסם לסגור כיוון מסוים - מזמין כיוון הפוך

4.2 לשנות את גובה הרשת את תחומי המגרש - רשת גבוהה תגרום לשחקן לתקוף יותר מגבוה

4.3 לתת נקודות בונוס על כיוון או סוג התקפה מסוים - תמריץ לבחור באפשרות שבדרך כלל לא מועדפת על הספורטאי

4.4 לאסור על סוג התקפה מסוים - איסור על התקפה באצבעות תזמין התקפה בהנחתה חזקה

4.5 להגביל את קבוצת ההגנה - פותח אפשרויות להתקפה

העקרונות בגישת ההגבלות נותנים למאמן מפת דרכים לחשיבה על תהליך עיצוב האימון, ובו זמנית מאפשרים למאמן ולספורטאים להיות יצירתיים בחיפוש ומציאת פתרונות מגווונים לבעיות שנתקלים בהן בזמן התחרות. הגישה נותנת לספורטאים לפתח את חוש המשחק שלהם והבנה יותר עמוקה של הטקטיקות ואפשרויות הפעולה שלהם. המאמן מצידו הופך למעצב אתגרים, במקום מתקן טכני. ואולי הכי חשוב, האימון יעזור לספורטאים לבצע בזמן התחרות, לא רק להרגיש טוב באימון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג