איך ניתן להגביר למידה וביצועים? בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב ועל ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות. סיכום מאיר עיניים עבור מאמנים מכל ענפי הספורט.
בשבוע שעבר כתבתי על ההבדל בין למידה לביצועים, ועל איך לעתים קרובות תנאי אימון שמשפרים למידה פוגעים בביצועים ולהפך.
היום אציג מאמר נוסף עם תמיכה מחקרית רחבה שמסביר איך ניתן להשיג שיפור בביצועים ובלמידה המוטורית באותו זמן.
את המחקר מצאתי דרך ראיון עם החוקרות בפודקאסט Perception and action המוקדש ללמידה מוטורית בספורט.
בראיון הן מציגות את התיאוריה OPTIMAL (מיטוב ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה) של למידה מוטורית.
הן מסבירות שניתן בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב להגביר למידה וביצועים על ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות.
שלושת גופי המחקר הכלולים בתיאוריה:
1. משתנים המשפיעים על הרגשת האוטונומיה של הלומדים - LEARNER AUTONOMY
2. תנאים המשפרים את הציפיות לביצועים עתידיים - ENHANCED EXPECTANCIES
3. מיקוד חיצוני של תשומת לב לאפקט התנועה המיועד - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION
שלושת הגורמים הללו עובדים יחד להגברת המיקוד על המשימה של הספורטאי, וכך לפי המחקר משתפרים הביצועים והלמידה (ראו התמונה למטה)
אימון תחת תנאים מיטביים של מוטיבציה ומיקוד מגביר את פיתוחם של קישורים עצביים אשר תומכים בביצועים ובלמידה יותר יעילה. ציפייה מוגברת להצלחה, אוטונומיה ומיקוד חיצוני דוחפים את הספורטאי לריכוז במטרת הביצוע. בנוסף, גורמים אלו ממעיטים את המיקוד הפנימי ואת הריכוז בדברים שלא קשורים למטלה, אשר מהווים מכשולים לביצועים מיטביים. שלושת התנאים הבאים מחזקים זה את זה, וביחד משפרים את יכולת הביצוע והלמידה:
תמיכה באוטונומיה - AUTONOMY SUPPORT
תנאי אימון התומכים בתחושת הסוכנות ואוטונומיה של הספורטאי יכולים להשפיע על למידה וביצועים מוטוריים. מסתבר שהרצון לשלוט בסביבה הינו צורך פסיכולוגי בסיסי הקיים בבני אדם וגם בחיות. מחקרים הראו שיש העדפה לסיטואציות בהן יש אפשרות בחירה, גם כאשר זה מצריך יותר מאמץ או קשיים.
בנוסף, מצאו שכאשר נותנים לספורטאים תחושת שליטה, או אפשרות בחירה (גם לא משמעותית, כמו סדר פעולות או צבע כדור), הלמידה והביצועים משתפרים. תוצאות אלו מאוד עקביות במחקר, ונמצאו במטלות שונות, ובכל הגילאים ורמות מומחיות.
הגברת ציפייה להצלחה - ENHANCED EXPECTANCIES
חוסר ביטחון יכול לפגוע בזרימה ואוטומטיות של תנועה. לעומת זאת, נסיבות המגבירות את הצפי של ספורטאים להצלחה בביצועים עתידיים יכולות לגרום לעוד הצלחות, שיפור ולמידה.
הצלחות בביצועי עבר נותנים בסיס לביטחון ותחושת מסוגלות, ומשליכים על הציפייה להצלחה בעתיד. נמצא כי ביטחון עצמי לעתים מנבא יכולת מוטורית ולמידה.
חלק מהדרכים להגביר את הציפייה להצלחה בקרב ספורטאים:
● משוב חיובי שמדגיש פעולה ברמה מעל הממוצע ("אתה ב25 אחוז העליון")
● אמונה ביכולתם להצליח במשימה
● הרחבה של הגדרת "הצלחה במשימה" (לדוגמא, מטרה יותר גדולה לפגיעה)
● תיאור המשימה הבאה כקלה יחסית לביצוע
מיקוד קשב חיצוני - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION
מיקוד ברור של מטרת המשימה היא הכרחית לביצועים ולמידה אופטימליים. הצטברו ראיות רבות לכך שמיקוד הקשב מחוץ לגוף ועל השפעת התנועה המיועדת הינו בעל יתרון לעומת מיקוד קשב פנימי בתנועות הגוף.
ניתוב קשב הספורטאים להשפעה של תנועותיהם, לעומת התנועות עצמן, מאפשר ביצוע ולמידה יותר יעילים.
על ידי הגברת האוטומטיות של השליטה בתנועה, מיקוד קשב חיצוני משפר את אפקטיביות התנועה בדרכים רבות:
● דיוק
● שיווי משקל
● סבולת
● מהירות
● קואורדינציה
● כוח מרבי
לא רק שיש שיפור בכל כך הרבה גורמי תנועה, השיפור מושג ביתר קלות כפי שנראה בתוצאות פעילות שרירית, דופק, ניצול חמצן וכו'. לפיכך גם יעילות התנועה משתפרת יחד עם הביצועים. על בסיס תוצאות המחקר, נראה כי מיקוד קשב חיצוני הינו תנאי למיטוב ביצועים מוטוריים.
סיכום
כל אחד מגורמים אלו נמצא כמשפר ביצועים ולמידה בפני עצמו במחקרים רבים, ונמצא שנוכחות שלושת גורמי השיפור יחד מחזקת את השפעתן.
על מנת שנוכל להפיק את מירב התועלת מהאימונים שלנו, אפשר לנצל את השפעת הגורמים על ידי:
● הדגשה של היבטים חיוביים של הביצוע
● הבטחת האפשרות לחוש הצלחה
● נתינת אפשרות בחירה לספורטאים לחיזוק תחושת האוטונומיה
● מציאת מוקדי קשב חיצוני בהתאם למשימה ורמת הספורטאי
ניתן ללמוד עוד על תיאוריית OPTIMAL באתר שלהם
מקורות:
Wulf, G., Lewthwaite, R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev 23, 1382–1414 (2016). https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9
Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic Bulletin and Review, 23(5), 1382–1414. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9