שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

איך ניתן להגביר למידה וביצועים? בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב ועל ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות. סיכום מאיר עיניים עבור מאמנים מכל ענפי הספורט.

צילום:
Alex Radelich on Unsplash

בשבוע שעבר כתבתי על ההבדל בין למידה לביצועים, ועל איך לעתים קרובות תנאי אימון שמשפרים למידה פוגעים בביצועים ולהפך.

היום אציג מאמר נוסף עם תמיכה מחקרית רחבה שמסביר איך ניתן להשיג שיפור בביצועים ובלמידה המוטורית באותו זמן.

את המחקר מצאתי דרך ראיון עם החוקרות בפודקאסט Perception and action המוקדש ללמידה מוטורית בספורט.


בראיון הן מציגות את התיאוריה OPTIMAL (מיטוב ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה) של למידה מוטורית.

הן מסבירות שניתן בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב להגביר למידה וביצועים על ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות.

שלושת גופי המחקר הכלולים בתיאוריה:

1. משתנים המשפיעים על הרגשת האוטונומיה של הלומדים - LEARNER AUTONOMY

2. תנאים המשפרים את הציפיות לביצועים עתידיים - ENHANCED EXPECTANCIES

3. מיקוד חיצוני של תשומת לב לאפקט התנועה המיועד - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION


שלושת הגורמים הללו עובדים יחד להגברת המיקוד על המשימה של הספורטאי, וכך לפי המחקר משתפרים הביצועים והלמידה (ראו התמונה למטה)




אימון תחת תנאים מיטביים של מוטיבציה ומיקוד מגביר את פיתוחם של קישורים עצביים אשר תומכים בביצועים ובלמידה יותר יעילה. ציפייה מוגברת להצלחה, אוטונומיה ומיקוד חיצוני דוחפים את הספורטאי לריכוז במטרת הביצוע. בנוסף, גורמים אלו ממעיטים את המיקוד הפנימי ואת הריכוז בדברים שלא קשורים למטלה, אשר מהווים מכשולים לביצועים מיטביים. שלושת התנאים הבאים מחזקים זה את זה, וביחד משפרים את יכולת הביצוע והלמידה:


תמיכה באוטונומיה - AUTONOMY SUPPORT

תנאי אימון התומכים בתחושת הסוכנות ואוטונומיה של הספורטאי יכולים להשפיע על למידה וביצועים מוטוריים. מסתבר שהרצון לשלוט בסביבה הינו צורך פסיכולוגי בסיסי הקיים בבני אדם וגם בחיות. מחקרים הראו שיש העדפה לסיטואציות בהן יש אפשרות בחירה, גם כאשר זה מצריך יותר מאמץ או קשיים.


בנוסף, מצאו שכאשר נותנים לספורטאים תחושת שליטה, או אפשרות בחירה (גם לא משמעותית, כמו סדר פעולות או צבע כדור), הלמידה והביצועים משתפרים. תוצאות אלו מאוד עקביות במחקר, ונמצאו במטלות שונות, ובכל הגילאים ורמות מומחיות.


הגברת ציפייה להצלחה - ENHANCED EXPECTANCIES

חוסר ביטחון יכול לפגוע בזרימה ואוטומטיות של תנועה. לעומת זאת, נסיבות המגבירות את הצפי של ספורטאים להצלחה בביצועים עתידיים יכולות לגרום לעוד הצלחות, שיפור ולמידה.

הצלחות בביצועי עבר נותנים בסיס לביטחון ותחושת מסוגלות, ומשליכים על הציפייה להצלחה בעתיד. נמצא כי ביטחון עצמי לעתים מנבא יכולת מוטורית ולמידה.

חלק מהדרכים להגביר את הציפייה להצלחה בקרב ספורטאים:


● משוב חיובי שמדגיש פעולה ברמה מעל הממוצע ("אתה ב25 אחוז העליון")

● אמונה ביכולתם להצליח במשימה

● הרחבה של הגדרת "הצלחה במשימה" (לדוגמא, מטרה יותר גדולה לפגיעה)

● תיאור המשימה הבאה כקלה יחסית לביצוע


מיקוד קשב חיצוני  - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION

מיקוד ברור של מטרת המשימה היא הכרחית לביצועים ולמידה אופטימליים. הצטברו ראיות רבות לכך שמיקוד הקשב מחוץ לגוף ועל השפעת התנועה המיועדת הינו בעל יתרון לעומת מיקוד קשב פנימי בתנועות הגוף.

ניתוב קשב הספורטאים להשפעה של תנועותיהם, לעומת התנועות עצמן, מאפשר ביצוע ולמידה יותר יעילים.

על ידי הגברת האוטומטיות של השליטה בתנועה, מיקוד קשב חיצוני משפר את אפקטיביות התנועה בדרכים רבות:


● דיוק

● שיווי משקל

● סבולת

● מהירות

● קואורדינציה

● כוח מרבי


לא רק שיש שיפור בכל כך הרבה גורמי תנועה, השיפור מושג ביתר קלות כפי שנראה בתוצאות פעילות שרירית, דופק, ניצול חמצן וכו'. לפיכך גם יעילות התנועה משתפרת יחד עם הביצועים. על בסיס תוצאות המחקר, נראה כי מיקוד קשב חיצוני הינו תנאי למיטוב ביצועים מוטוריים.



סיכום

כל אחד מגורמים אלו נמצא כמשפר ביצועים ולמידה בפני עצמו במחקרים רבים, ונמצא שנוכחות שלושת גורמי השיפור יחד מחזקת את השפעתן.

על מנת שנוכל להפיק את מירב התועלת מהאימונים שלנו, אפשר לנצל את השפעת הגורמים על ידי:


● הדגשה של היבטים חיוביים של הביצוע

● הבטחת האפשרות לחוש הצלחה

● נתינת אפשרות בחירה לספורטאים לחיזוק תחושת האוטונומיה

● מציאת מוקדי קשב חיצוני בהתאם למשימה ורמת הספורטאי


ניתן ללמוד עוד על תיאוריית OPTIMAL באתר שלהם


מקורות:

Wulf, G., Lewthwaite, R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev 23, 1382–1414 (2016). https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic Bulletin and Review, 23(5), 1382–1414. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג