יש לו את זה! היא נולדה עם הכדור ביד. יש לו ידיים טובות. מכירים כאלה?
כשמישהו מפגין יכולת גבוהה ביחס לגילו הצעיר, ניתן לומר (ואף הרוב אומרים) שהוא מוכשר. לרוב, הוא באמת הוכשר – על ידי שנים של אימונים שרוב האנשים שקוראים לו מוכשר לא ראו, משום שאף אחד לא הולך לצפות בילד בן 5 מתאמן. כשהילד הזה מגיע לגיל 11 הוא בולט ביחס לשאר בני גילו, שנמצאים "בפיגור" מבחינת כמות הזמן שהקדישו לספורט או למיומנות המדוברת.
מה זה כישרון?
יכולות מולדות (פיזיות, מנטליות)? תכונות כמו עקשנות, יכולת החלטה מהירה, יצירתיות ומחויבות קשה מאוד למדוד, ובהחלט אפשר ללמוד, מגיל צעיר מאוד. תכונות כמו מוטת ידיים או גובה אי אפשר ללמד, אבל האם אתם מכירים מישהו שקראו לו מוכשר משום שהיה גבוה? יותר קרוב לוודאי שהוא "פוטנציאל", אבל כולנו יודעים שפוטנציאל וכישרון זה לא אותו הדבר, נכון?
למי אנחנו קוראים מוכשר?
בדרך כלל, לכאלה בעלי היכולת לעשות מה שאחרים לא עושים (לכדרר, לקלוע, לדבר, להסתכל, לעודד, להבין):
"שחקנים בעלי כישורים גבוהים הם בעלי אימפקט גדול יותר על המשחק. מסירות מדויקת ושליטה בכדור, לפי הבדיקה שלנו, הם מדד עם קורלציה גבוהה יותר לניצחונות מאשר מהירות, כוח וכושר. זה ברור לאוהדים ולמאמנים ששחקנים כמו ליונל מסי וניימאר הם הטובים ביותר בקבוצתם בגלל הכישרון, עם זאת, גילינו ש־90% מהמחקרים על כדורגלנים מתבססים על איך לשפר את המהירות, הכוח, הגמישות והכושר של השחקנים, לא הכישרון".
דסקל כותב בקטע למעלה 'כישרון', אך מתכוון למיומנות, skill – הנה הקטע במחקר אליו מתייחסת הפסקה הקודמת:
In both contests, players with greater skill and balance were more likely to perform better. However, maximal athletic ability was not associated with success in a game.
Skill was the only factor that was strongly associated with a player's performance in 11-a-side soccer matches
Finally, many coaches still feel that assessment of skill is their domain, and not that of scientists.
גם בפסקה הזו מתוך הכתבה שמדרגת שמות של שחקנים מופיעה כותרת של כישרון, אך הכותב מסביר שמדובר ברמת מיומנות נוכחית.
Talent
Self-explanatory, though it should be noted that this is present-day skill level. That hurts some of the soon-to-be retirees.
יש כאלה שמתכוונים לתחושה למשחק - גובה אפשר למדוד, קשה למדוד "תחושה למשחק". אנשים שונים בוחנים זאת בדרכים שונות: סקאוט אחד מסתכל על הדרך בה שחקן נע בהתקפה על חצי מגרש, סקאוט אחר בהתקפות מתפרצות שם מקבלים החלטות בשבריר שנייה, שלישי מתלהב משחקנים שנמצאים במקום נכון בזמן הנכון, "לא אכפת לי כמה גבוה הוא קופץ או כמה מהיר הוא, יש כאלה שנראה שיודעים ומבינים את המשחק בדרך בה הוא נועד לשחק, אלה השחקנים שהופכים להיות הטובים ביותר."
דסקל באחד מפרסומיו בנושא כתב: מאמנו של למפארד באקדמיה של ווסטהאם, טוני קאר, סיפר ליורדט: "במשחק הראשון שפרנק שיחק בילדים של ווסטהאם, אביו - פרנק למפארד האב - היה יושב ביציע וצועק לבנו, באופן תמידית, 'תמונות! תמונות!". מה זה אומר? קאר: "הוא פשוט רצה שפרנק יצלם תמונה בראשו של המגרש לפני שהוא מקבל את הכדור. למפארד לא נולד עם ראייה טובה יותר, הוא פשוט למד איך לעשות זאת מאביו והצעקות 'תמונות!"
הנה למפארד מצלם תמונות של המגרש
כמות מבטים היא מיומנות שעוזרת לשחקנים להתמצא במרחב, וצ'אבי הרננדס של ברצלונה עם 0.83 גישושים לשנייה מוביל בתחום הזה. אחד מהקשרים הטובים בכל הזמנים, אלוף אירופה עם ברצלונה, אלוף עולם עם נבחרת ספרד, אחד מהמוסרים הגדולים בכל הזמנים, אומר: "אני כל היום מחפש חללים, כל היום", "כל היום מביט סביבי. אנשים שלא משחקים לא תמיד מבינים עד כמה זה קשה להשיג חלל פנוי. למצוא אותו". כמו למפארד, גם צ'אבי לא נולד עם זה. "זה משהו שלמדתי בברצלונה במשחקי רונדו. רונדו זה משחק חימום בדרך כלל בו שחקן או שניים נמצאים בתוך מעגל שמורכב משחקנים אחרים. השחקנים האחרים צריכים להעביר זה לזה מסירות מבלי שהשחקנים במרכז המעגל יגעו בכדור. על זה מתבסס משחק המסירות של ברצלונה ובמהירות הנכונה, הוא מלמד שחקנים - כמו צ'אבי - שאי אפשר להוריד את העיניים מהמסירה הבאה. "זה התרגיל הטוב ביותר" אמר צ'אבי. "אתה לומד אחריות ולא לאבד את הכדור".
אלכס פרגוסון, שהיה המנג'ר של מנצ'סטר יונייטד עשרות שנים וזכה עימם באינספור תארים, אמר:
I constantly told my squad that working hard all your life is a talent.
ולבסוף, יש כאלה שמתייחסים לכישרון כיכולת להשיג הישגים דומים לאחרים בפחות מאמץ:
"The other guys here are working too hard, but you can see how fluid he is," Drew said. .
במחקר שנערך ב-2016 מסיקים המחברים שהויכוח nature vs nurture – תורשה מול סביבה – כבר צריך להיחשב עתיק, ברור שישנם גורמים משפיעים מכאן ומכאן, ונותר לדעת מה השפעה היחסית של כל אחד מהם.
רוצים המשך?
כיתבו לי מייל ואשלח לכם את הטור השני - coachgilad3@gmail.com
לסיום, הנה סרטון מצוין שמסביר את הקשר בין יכולת, גורמים פנימיים וגורמים חיצוניים ואיך הם יוצרים מה שכולנו מתייחסים אליו כ'כישרון':