מיינדסט (הלך רוח) הוא הדרך בה אנחנו מתייחסים לאירועים שמתרחשים בחיינו והצורה בה אנחנו מפרשים אותם. מדובר בגישה או נטייה מנטלית להתייחסות למציאות. בספר מבריק שמתבסס על מחקר רב שנים, דווק פותחת פתח למאמנים ולמחנכים בכל העולם לעשות את תפקידם יותר טוב.
במחקר פורץ דרך ששינה דפוסי מחשבה אצל מיליוני אנשים בתחומי העסקים, החינוך והספורט, חושפת דווק את הממצאים שלה – ישנם שני סוגים של הלך רוח:
הלך רוח מקובע (fixed mindset) והלך רוח של צמיחה (growth mindset).
בעלי הלך רוח מקובע מאמינים שמה שיש זה מה שיש. אם הם לא נולדו עם משהו הם תקועים עם מה שיש להם. משום כך:
הם נמנעים מאתגרים (למה להתאמץ אם מה שיש זה מה שיש..)
מתעלמים מביקורת (איך היא תעזור לי, מה שיש זה מה שיש..)
משקיעים פחות מאמץ (כי ממילא אי אפשר להשתפר)
מוותרים בקלות (כנראה לא נולדתי עם כישרון לזה..)
מגדירים עצמם ככישלון אם אינם מצליחים (במקום להתאמן ולנסות שוב)
מאוימים מהצלחתם של אחרים (למה הם נולדו עם זה ואני לא?)
בעלי הלך רוח של צמיחה מאמינים שאפשר להתפתח כשמשקיעים מאמץ. משום כך:
הם נהנים מאתגרים (זה נראה מעניין!)
לומדים מביקורת (זו המטרה של הביקורת)
משקיעים יותר מאמץ מאחרים (כנראה לא ניסיתי מספיק)
ממשיכים לנסות ולא מוותרים בקלות (אולי אנסה משהו אחר וזה יצליח)
מתמידים גם מול כישלונות (כל אחד נכשל לפעמים)
מקבלים השראה מהצלחות של אחרים (אם הם יכולים, סימן שזה אפשרי!)
כמובן, לחיות חיים עם הלך רוח של צמיחה נשמע הרבה יותר כיף ומספק. לכל אחד מאיתנו אזורים יותר קשים לפיתוח ופחות קשים. החכמה היא להפעיל את הלך הרוח של הצמיחה בחלקים הקשים, לא בחלקים שמסתדרים לנו ממילא.
דווק ממליצה למורים ולמאמנים (וגם לשאר בעלי תפקידים שאמורים לעודד צמיחה) לתת משוב שיעודד הלך רוח של צמיחה – יופי של מאמץ! אני אוהבת איך שאת מתמידה! כל הכבוד על הנחישות שלך! וכן הלאה. מחמאות על "כישרון" ועל ביצוע קל ומהיר ייתנו הרגשה לאחרים שהם לא מספיק טובים כי הם לא פתרו את זה מהר ובקלות, ויסמן להם שאולי אין ערך למאמץ שהשקיעו.
ספר חובה לכל מי שאחראי על התפתחות בני אדם, בכל גיל.