Mastery / Robert Greene

השליטה במיומנות הפכה עם השנים למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, היום הם רוצים הכול מהר. אז איך הופכים למומחים? הספר מנסה לענות על השאלה הזו בדיוק.

צילום:
Vance Osterhout on Unsplash

האם יצירתיות, הכוח שמניע אותנו למצוא פתרונות ולפתור בעיות היא משהו שניתן לפתח, או לטפח?

למה זה מופיע אצלנו רק כשיש לנו דדליין או כשנוצר מצב מלחיץ במיוחד? האם אפשר להביא את התכונות האלו לידי ביטוי ולהפוך אותן למשהו שאנחנו משתמשים בו יומיום?

לפעמים נכנסים לחיים שלנו שיעמום, חוסר סבלנות, פחד ובלבול. אז אנחנו מפסיקים להתבונן סביבנו וללמוד.

במקרים אחרים אנחנו מתעניינים מאוד, מוכנים להקדיש שעות ואף ימים וחודשים כדי ללמוד מיומנויות חדשות, מרגישים חופשיים מפחד ומעזים להתנסות, וכך מתקדמים במלאכה בה בחרנו לעסוק.

להיות מאסטר = משמעת עצמית + רוח ילדותית.

לסרטון על הספר לחצו כאן.

השליטה במיומנות הפכה עם השנים, ובעיקר ב-20 השנים האחרונות, למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, קודם בצורה פסיבית, ולאחר מכן בתור עוזר או שוליה, עד שהיו נפרדים מהמורה או המנטור שלהם ויוצאים לדרך עצמאית.

כיום מצפים לשרירי בטן ב-5 דקות ביום, הפחתת משקל ב-20 דקות ביום, עבודה מכניסה מהבית בשעתיים ביום... ושלל פתרונות קסמים.

זה לא אמיתי.

הרבה מאוד ילדים בעולם שלנו מתחילים לעסוק במשהו ולא ממשיכים. ההבדל ביניהם לבין כל מוצארט או טייגר וודס, הוא שהם לקחו את תחום העניין שלהם, פגשו מישהו שיכול לעזור להם לפתח את הכישורים שגורמים להם תשוקה כזו גדולה והמשיכו לעשות. מבחינתם, זה הדבר שהם נולדו לעשות.

פעם לא הייתה אפשרות לכולם למצוא משהו שהם עשויים להיות מומחים בו.

אם נולדת אישה, או היית ממעמד נמוך או מאזור מסוים במדינה, לא יכולת לבחור. עשית מה שאמרו לך או מה שההורים שלך עשו.

ברוב המקומות בעולם, זה כבר לא המצב.

*****

כדי להפוך להיות מומחה במשהו ולשלוט בו, יש צורך בהרגשת חיבור חזקה לתחום, תשוקה ואהבה לנושא.

מי שמתחיל ללמוד בעזרת מניע של כסף, תהילה, תשומת לב וכו', לא יחזיק מעמד.

האנשים המצליחים ביותר הם בעלי גריט - שילוב של תשובה ושל יכולת התמדה.

אחרי שהשגת שליטה בבסיס, יש שתי אפשרויות:

הראשונה – לצמצם, להתמחות, לדעת יותר ויותר על תחום הולך וקטן, כדי להיות המומחה מספר 1 בתחום שלך.

הספר PEAK - שכתב המומחה מספר אחת למומחיות אנדרס אריקסון - מדבר בדיוק על זה.

לחצו כאן לדעת עוד על מומחיות.

השניה – להתרחב, להרחיב אופקים, למצוא תחומים קשורים לתחום בו השגת שליטה, ולהתחיל להתפתח גם בהם.

הספר RANGE - שכתב דיויד אפשטיין, אחד מהמבקרים היותר גדולים של אריקסון - דן בזה.

לחצו כאן כדי להבין יותר טוב מה חשיבות המגוון בתהליכי הלמידה שלנו.

אנחנו לומדים מהתרבות סביבנו כשאנחנו צעירים. איך השפה עובדת, איך מתנהגים, איך מתקשרים עם אחרים.

בהמשך החיים הדגש עובר להיות על למידה מספרים.

לאן נעלמה הלמידה מאחרים במהלך חיינו?

להיות עוזר, להיות שוליה, להיות זה שעומד מהצד, מקבל משימות קטנות שגדלות בהדרגה.

המטרה של להיות חניך או שוליה היא לא מעמד, לא תפקיד או כסף, לא תואר או תעודה, אלא הטרנספורמציה שלך – של המוח, של האופי – הטרנספורמציה הראשונה בדרך לשליטה ולמומחיות.

אם כך, איך משיגים שליטה בתחום מסוים והופכים להיות מומחים?

החלק הראשון:

התבוננות. באחרים, בקשרים ביניהם, בסביבה, באיך דברים נעשים. לא למשוך תשומת לב, לא לנסות להרשים. רק להבין איך דברים קורים ולאסוף מידע.

החלק השני:

העשייה עצמה, וככל שהיא מתקדמת ומתפתחת, היא הופכת להיות קלה יותר ומהנה יותר.

רכישת מיומנות יכולה לפעמים לשעמם.

מי שעובר את השלב הזה יצליח לשלוט במיומנות, וככל שהיא תהפוך אוטומטית, יהיה יותר קל ללמוד מיומנויות נוספות.

החלק השלישי:

התנסות. לקחת על עצמך פרויקט, לעשות משהו שיחשוף אותך לביקורת, לשיפוט חיצוני.

ההתנסות והביקורת יאפשרו לך לדעת איפה מקומך ביחס למה שרצוי, ומה עוד יש ללמוד עד השגת שליטה במיומנות.

בנוסף, אפשר בשלב הזה ללמוד איך התגובה שלך לביקורת, ולהשתפר גם בכך.

וגם, אנחנו צריכים מנטור.

למה?

כי יש מישהו שכבר עשה, כבר היה שם, יודע מה דרוש, יודע איך אפשר להגיע לשם. הוא לא ייתן לך קיצורי דרך – יש עבודה לעשות וזה אחריותך – אבל הוא יכול לייעל את הלמידה ולמקד אותה.

איך מוצאים מנטור?

יש לבחור מישהו/י שיכול (ורוצה) לעזור לכם ללמוד, ושיש משהו שאתם יכולים לעזור לו בו. אולי ארגון המשרד או המחסן, אולי העברת ציוד ממקום למקום, אולי סיוע במטלות מסוימות.

איך משתמשים במנטור?

כדאי לשאול ולברר על הדרך, לא רק על התוצאות. לראות איך עושה את הדברים ולא רק מה עושה. להשתמש ברעיונות שלו כדי לפתח רעיונות משל עצמך. ליצור מערכת יחסים דו כיוונית, כזו בה יש דיאלוג בינך ובינו.

איך נפרדים ממנטור?

יש כאלה שלא ירצו בכך. יספרו לך למה כדאי להישאר. עם זאת, הזמן יחלוף ויגיע הרגע להיפרד. אם בחרת מנטור שרוצה בטובתך ולא רק השתמש בך ככוח עבודה זול, הפרידה לא תהיה פרידה, אלא שמירה על קשר מרחוק – מקצועי וגם בין-אישי.

One repays a teacher badly if one remains only a pupil. –Friedrich Nietzche

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג