בתור מחנכים ובתור מאמנים יש חשיבות גדולה ליכולת שלנו לשאול שאלות.
שאלות טובות יכולות ליצור מערכות יחסים, לעזור לאדם שמולנו להבין מה הוא חושב או מה המטרות שלו, לעזור לו להתמודד עם מכשולים, להעצים אותו ולהניע אותו לפעולה.
בספר פרקים לעזור לנו לעשות את כל הנ"ל, וכלים נוספים, ביניהם רמות חשיבה שונות, שימוש בזמן, מסגור מחדש ושימושים אחרים בשאלות.
פרק 1
תחת הכותרת שאלות היפנוטיות קדמי מכניס את המילים "כש…", "עד כמה…", "אחרי/לפני …"
כשתשיג את המטרה, איך תרגיש? (ברור שתשיג את המטרה)
"כשהזוגיות ביניכם תהיה טובה, עד כמה היא תשפיע לטובה על הילדים? (ברור שהיא תשפיע לטובה)
ולעומתן, מילים שכדאי להימנע מהן:
"אבל" - שמבטלת מה שנאמר לפניה.
"אם" - שרומזת על חוסר הצלחה.
"לנסות" - זו הנחה מחלישה. אני אנסה = לא בטוח שאעשה.
פרק 2
קדמי מפרט סוגי שאלות, ביניהן:
שאלות סגורות / פתוחות - מה אתה חושב? / נכון אתה חושב שתיכשל?
שאלות הלחצה - ידעת שרוב השחקנים בליגה השלישית הסתפקו בלהתאמן בספורט שלהם, ולא ביצעו אימוני כוח או צפייה בוידאו?
שאלות שתיקה - בלי להגיד מילה, אולי רק למשוך בכתפיים או להרים גבה.
שאלות רטוריות - אתם יודעים מה זה, נכון?
שאלות ברומטר - מאחד עד עשר, כמה את שמחה על ההישגים שלך השנה?
פרק 3
שיטות מבוססות שאלה, ביניהן:
שיטת דקארט - מה יקרה אם מה שאמרת יתגשם? מה לא יקרה? מה יקרה אם מה שאמרת לא יתגשם? מה לא יקרה?
שיטת האפשרות - הבוחנת את היחס של האדם לפחדים שלו אם יתרחש מה שהוא חושש, ואת הפחדים שלו מהצלחה.
שיטת ביירון קייטי - האם זו אמת? האם את יכולה לדעת בוודאות שזו אמת? איך את מגיבה כשעולה בך המחשבה הזו? מי תהיי ללא המחשבה הזו?
פרק 4
שאלות להשגת מטרות, כולל חמש השאלות למטרה מעוצבת כהלכה:
מה אתה רוצה?
מתי אתה רוצה זאת?
האם אתה יכול להשיג זאת?
כיצד השגת המטרה תשפיע על חייך?
מ-1 עד 100 עד כמה המטרה חשובה ומלהיבה?
פרק 5
שאלות להתמודדות עם מכשולים, כולל:
בירור אמונות - אני יכול ל… / אני לי כישרון ל…
הבדלה בין פרשנות לעובדה - לא נוח לי בקבוצה הזאת (השמטה: מה ספציפית לא נוח לך?), אני יודע שלא אוהבים אותי במשרד (עיוות: איך אתה יודע?), אם זה יקר יותר זה תמיד איכותי יותר (הכללה: תמיד? לא שמעת אף פעם על מוצר זול ואיכותי?)
עובדות = פעולות, תוצאות, נתונים, אפשר למדוד אותן.
פרשנויות = רגשות, מחשבות, דעות, אמונות, ערכים, מה חסר.
מה תפסיד אם תגשים את המטרה?
השגת המטרה יכולה להוות משמעות שלילית לגביך אם ______
מה הדבר שאתה מאמין שלעולם לא יוכל להשתנות?
האם יש אדם בעולם שהיה יכול להשיג את מה שאתה רוצה? מה מאפיין אותו?
בפרק הזה קדמי נותן מספר רב של דוגמאות לשימוש בשיטות השונות לחשיפת אמונות מגבילות.
פרק 6
שאלות מעצימות, ביניהן:
במה אני גאה?
איך אוכל להפוך את המצב הזה ליתרון עבורי?
איזו פעולה אוכל לעשות עכשיו כדי להתקדם?
אילו רווחים היו לי עד עכשיו?
מה אפשר ללמוד מזה?
מה הדבר הכי טוב שקרה השבוע?
מה למדת בפגישה?
איך נוכל ליצור שיתוף פעולה יעיל יותר בינינו?
מה יתרחש ויגרום לתקשורת בינינו להשתפר?
למי אני יכול לעזור כאן?
פרק 7
שאלות המניעות לפעולה, כולל ההבחנה בין סוגי אנשים -
נמשך ונדחה:
הזדמנויות מול בעיות.
יתרונות מול חסרונות.
רצונות מול הכרח.
הסכמה מול התנגדות.
למשל, מה חשוב לך בעבודה?
נמשך: הסיפוק וההערכה שאני אקבל.
נדחה: שלא יהיה לי בוס נודניק.
עוד סוגים:
מנגנון משוב חיצוני/פנימי, מנגנון פעולה מגיב/פועל, מנגנון התייחסות לזמן טווח קצר/ארוך, מנגנון למידה מבט כולל/ירידה לפרטים,
אני בדרך כלל לא אוהב ספרים שמנוסחים כמו הספר הזה,
אבל האפשרויות הרבות והמחקר שקדמי עשה בנושא הופכות את הספר לספר מועיל עבור כל מי שעוסק בעזרה לאנשים אחרים.
עוד על שימוש בשאלות בזמן אימון:
הנה דף המקורות של הספר: