המדע מאחורי למידה מוצלחת וזיכרון טוב יותר קיים כבר לפחות 100 שנה.
המדע מאחורי למידה מוצלחת וזיכרון טוב יותר קיים כבר לפחות 100 שנה.
אבל אופנות באות והולכות, והמדע - משום מה - אינו חלק מהן.
הספר מטפל בנושאים מרכזיים אבל גם משתמש בעקרונות של עצמו - כמו חזרה מרווחת ושזירה של נושאים - כדי להבהיר את הנקודות המרכזיות שחייבות לעלות ביותר מפרק אחד.
שלוש נקודות חשובות על למידה.
למידה דורשת זיכרון. אנחנו צריכים להמשיך ולזכור דברים כל חיינו.
למידה היא מיומנות נרכשת, אבל רוב מיומנויות הלמידה לא באות לנו באופן טבעי.
למידה שבאה בקלות גם נעלמת בקלות. למידה שנשארת לאורך זמן היא למידה שהייתה לנו קשה.
אנחנו טועים לחשוב שאם נראה משהו מספיק פעמים הוא יישמר לנו בזיכרון.
מורים מנסים להקל עלינו וכתוצאה מזה הלמידה שלנו נפגעת.
מאמנים אומרים לנו לחזור על התנועה המדויקת אלפי פעמים ומניחים שנלמד, אך כתוצאה מזה אנחנו מתקשים להסתגל למצבי משחק.
בתור בני אדם אנחנו לא יודעים מתי למדנו ומתי לא.
אשליית השליטה בחומר היא רצינית.
אנחנו לא יודעים מה אנחנו יודעים - עד שאנחנו צריכים להשתמש בזה בעצמנו ולא רק לראות את זה מול העיניים.
טוב נעשה אם נבחן את עצמנו פעם בכמה זמן.
נענה על שאלות עם חומר סגור.
נצא לבדוק את הידע שלנו במציאות.
המבחנים הקטנים האלה מפריעים לנו לשכוח.
כשאנחנו משתמשים במשהו שלמדנו, אין לנו ברירה אלא להיזכר.
אנחנו נמשכים לאסטרטגיות שמרגישות טוב, אבל נותנות תוצאות בינוניות ומטה.
למשל, אימון עם המון חזרות דומות, או קריאה של טקסט שוב ושוב.
נפוץ, נכון? שיטות בעלת איכות יחסית נמוכה.
לעומת זאת, ניסיון לפתור בעיה לפני שקיבלנו את הפיתרון זו אסטרטגיה טובה מאוד.
כן, גם אם טועים בהתחלה.
לחזור על נושאים תוך כדי שהם משולבים בנושאים אחרים זו גם אסטרטגיה טובה.
גם להכניס את נושא הלמידה לתוך הקשר שכבר ברור לנו יכול לעזור מאוד, וגם להפוך את הלמידה לאישית.
אם אני אצטרך להחליף גלגל שהתפנצ'ר בשיעור נהיגה, יש יותר סיכוי שאצליח להחליף אותו אם אתקע בכביש אחרי שקיבלתי רישיון, מאשר אם רק למדתי על זה בתיאוריה.
אם נכתוב פסקה על נושא שלמדנו היום שמתארת איך הוא מתחבר לנו לחיים, נזכור אותו בקלות יותר.
רמה גבוהה עוד יותר תהיה לקחת את הרעיון המרכזי ולארגן אותו כך שיהיה ברור מה לעשות בכל רגע כאשר מצב מסוים מתפתח.
למשל, לקחת את עמידת המוצא בכדורסל ולחבר אותה למיקום של הכדור כאשר הוא בדרך אליי, ביחד עם מיקום השומרת שרצה לכיוון שלי, מי מהחברות לקבוצה פנויה ואיפה נמצאות שאר שחקניות ההגנה למקרה שלא אוכל לזרוק לסל.
אין פה מצב שיש לזכור. זה שונה בכל פעם. אבל המודל עוזר לנו להשתמש במידע.