סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

באיזו מידה מאמנים וספורטאים מודעים לאיזה סוגי פעילות תורמים ללמידה לטווח ארוך? מה צריכים לדעת ספורטאים על מנת לנצל את תהליך הלמידה שלו באופן אופטימלי? סקירת המחקר על למידה לעומת ביצועים מציעה תשובות ברורות.

צילום:
Ian Kim on Unsplash

נצא מנקודת הנחה שהמטרה העיקרית של המאמנים היא לסייע למתאמנים בלמידה לטווח ארוך (LEARNING) זאת אומרת, ליצור שיפור בתפיסה, בהבנה ובמיומנויות אשר יתורגמו לביצועים בתחרות ויחזיקו לאורך זמן.

אולם הדבר שאנו יכולים לראות ולמדוד תוך כדי אימון הינו ביצוע (PERFORMANCE) אשר אינו בהכרח מדד אמין לתהליך למידה לטווח ארוך.

ישנה היסטוריה ארוכה של מחקר המבדיל בין למידה לבין ביצועים, המראה כי למידה יכולה לקרות גם כאשר אין שיפור נראה לעין ברמת ביצוע. לאחרונה, ההפך התגלה, ששיפור בביצוע אינו בהכרח מעיד על למידה. למעשה, שינויים מסוימים בפעילות יכולים להשפיע באופן הפוך על למידה לעומת ביצוע. כלומר יש פעילות שתשפר למידה ותגרע מביצוע בזמן האימון, ולהפך.

נסקור יחד את המחקר הנרחב המבדיל בין ביצועים ללמידה. בנוסף, נבדוק את המחקר במטא-קוגניציה המעיד שלעתים קרובות אנשים טועים ומפרשים את הביצוע שלהם בתהליך הרכישה כמדד אמין ללמידה לטווח ארוך. סיבות אלו רומזות לכך שהבדלה בין למידה לביצוע הינה קריטית לתהליך האימון ויש לה השלכות רבות.

 

בתהליך האימון אנחנו רוצים לצייד את המתאמנים במיומנויות שיהיו גם עמידות וגם גמישות.

עמידות תתבטא בנגישות למיומנות גם לאחר זמן רב ללא שימוש.

גמישות תבוא לידי ביטוי כהתאמה לסיטואציות רבות, כולל כאלה שלא נתקלו בהן באימון.

למידה במובן הזה נבדלת מביצועים שנמדדים בזמן הרכישה או מיד אחריה. ההבחנה בין למידה לביצוע היא קריטית כיוון שקיים גוף מחקר נרחב המראה כי למידה יכולה להתרחש גם כאשר לא נראה שיפור מיידי בביצועים. גם ההפך הוא נכון, ששיפור מיידי בביצוע לעתים קרובות אינו מתורגם ללמידה לטווח ארוך.

ישנה תופעה הנוגדת את האינטואיציה בה תנאי אימון היוצרים הרבה טעויות (כלומר ירידה בביצוע), הם דווקא היעילים ביותר ללמידה.

בנוסף, מחקר מטא-קוגניציה הראה שרוב האנשים מעדיפים דווקא את המצבים בהם הלמידה לטווח ארוך פחות טובה והביצועים לטווח קצר משתפרים.

כעת נבחן את המצבים בהם יש שוני מובהק בהשפעה על למידה מול ביצועים, ונסיק מסקנות לגבי שיטות האימון העדיפות אם מטרתנו היא למידה.

Distribution of Practice חלוקה של האימון  

הנתק בין למידה לביצועים הוכח פעמים רבות במחקר על ידי תמרון רצף התרגול של המיומנות הנלמדת. פיזור התרגול של מיומנות מסוימת על ידי הפרדה של החזרות, ושילוב מיומנות אחרת בין לבין, בדרך כלל תומך בלמידה לטווח ארוך. לעומת זאת, ריכוז התרגול, כלומר חזרה שוב ושוב ברצף על אותה תנועה בדרך כלל משפרת ביצועים בטווח הקצר.

אם כך, למרות שריכוז התרגול נותן שיפור מיידי בביצועים בזמן האימון, פיזור התרגול תומך בשיפור ושימור לטווח ארוך של המיומנות הנרכשת.

תופעה נוספת שנמצאה במחקר על פיזור התרגול, היא תופעה של הפרעה-הקשרית (CONTEXTUAL INTERFERENCE). חוקרים גילו שכאשר מתרגלים מיומנויות שונות בשילוב ביניהן, זה מעודד למידה לטווח ארוך של המיומנויות השונות, למרות שבזמן התרגול יהיה יותר קשה למתרגלים לבצע ברמה גבוהה. למרות שהביצוע הנראה לעין יורד בזמן התרגול, הלמידה וההעברה למצבי אמת משתפרת לנוכח ההפרעה בביצועים שיוצר השילוב בין המיומנויות.

היתרון של התרגול המפוזר והמשולב מתבטא גם בשמירה על יכולת לטווח ארוך וגם ביכולת לבצע את המיומנות בתנאים חדשים ובלתי צפויים.

 

Variability of Practice שונות באימון

בדומה לפיזור התרגול, שינויים בתנאי האימון יכולים גם כן לפגוע בביצועים המיידיים, אך גם יכולים לקדם למידה לטווח רחוק והעברה לתנאי תחרות. מחקרים בתחום הלמידה המוטורית מצביעים על כך שהגדלת השונות באימון יכולה להגדיל את הלמידה לטווח רחוק, למרות שתגרום לעליה בטעויות בזמן האימון עצמו.

שמירה לטווח רחוק והעברה לתנאי מבחן של מיומנויות מוטוריות פשוטות ומורכבות, לעתים מחוזקת על ידי סוג אימון שדורש מספר גרסאות של המיומנות, לעומת חזרה רק על גרסה אחת, למרות שסוג אימון כזה יכול לפגוע ברמת הביצועים בזמן האימון. נראה שאימון עם דרישות משתנות מרחיב את ההיכרות עם המיומנות הכללית הנדרשת לביצוע המשימה.

 

Retrieval Practice אימון שליפה

עשרות שנים של מחקרים מצביעים על כך שתהליך השליפה מהזיכרון המופעל על ידי מבחן משפיע על המידע הנשלף בדרכים משמעותיות.

המבחן אינו מתפקד רק כבדיקה פאסיבית של המידע השמור בזיכרון, אלא גם ככלי לשינוי המידע עצמו. לדוגמה, תנועות הנלמדות מתוך התנסות עצמית בדרך כלל נלמדות יותר טוב מתנועות שנלמדות על ידי הדרכה או צפייה.

כאשר מלמדים תנועה מסוימת, נהוג להדריך פיזית או מילולית את המתאמן להגיע לתנועה הרצויה. האינטואיציה אומרת שסוג הדרכה זה מועיל למתאמן אך עם זאת, כשבודקים את הלמידה במצב בו אין אפשרות לקבל הדרכה מוצאים שההפך הוא הנכון - אימון תנועה ללא הדרכה גורם ללמידה יותר טובה לעומת אימון עם הדרכה.

לסיכום, אימון ללא הדרכה שמעודד מעורבות פעילה של המתאמן מחזק שמירה ולמידה לטווח ארוך של מיומנויות. לפיכך, מומלץ למאמנים לשלב אימונים בהם אין הדרכה והמתאמנים נאלצים לבחון את עצמם.

לסיכום

בהתחשב בכך שמטרת אימון אמורה להיות פיתוח מיומנויות עמידות וגמישות לטווח ארוך, זה חשוב שמאמנים ומתאמנים ידעו ששיפור ברמת הביצוע היום לא בהכרח מעיד על סוג הלמידה שתתגלה ביום התחרות. ההפך הוא הנכון, תנאים אשר מגבילים את רמת הביצוע ומגבירים טעויות באימון לעיתים מובילים ללמידה יותר טובה.

מומלץ לספורטאים ולמאמנים לשקול אימוץ של תבנית "הקשיים הרצויים" למרות התחושות הפנימיות שמתנגדות לכך.

אחרי הכל, רצוי ששיטות אימון יהיו מבוססות על ראיות, לא על מסורת ואינטואיציה.

הגירסה המלאה של הפוסט נשלחה לכל הרשומים באתר לרשימת התפוצה.

כדי להירשם (בחינם, תמיד יהיה) אפשר ללחוץ כאן או ללחוץ על הלשונית 'מידע מקצועי' שם למעלה.

לסקירה המלאה באנגלית: Learning Versus Performance:  An Integrative Review

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג