החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

הורים מתחרים על מקומות בתכניות מיוחדות לילדים מחוננים וגנים פרטיים. המדענים אומרים שיש סיכוי של 73% לטעות...

צילום:
Ben White on Unsplash

לפרק הקודם בסדרת הפוסטים - למה ילדים משקרים - לחצו כאן.

ילדים בגיל 4 או 5 נבחנים בכל מיני תחומים כדי לזכות להיכנס לגן יוקרתי או לתכנית למחוננים.

הם יענו על שאלות אוצר מילים, ינסו לזכור רצפי מספרים ולעבור מבוכים, ובעיקר ינסו להישאר רגועים ולא לדעת שמדובר במבחן. 7% מתוך מיליונים ישיגו את התוצאה הגבוהה המיוחלת, וכנראה לא יידעו שהמבחנים האלה הם לא-יעילים בצורה מדהימה בהשגת המטרה שלשמה הם נוצרו – לחזות הצלחה בעולם הלימודים והאקדמיה.

הבעיה לא טמונה במבחנים עצמם. מדובר פה במוח של ילד שעדיין לא סיים להתפתח.

להשיג תוצאה גבוהה במבחנים מהסוג הזה הוא לא דבר כל כך נדיר. תוצאות של 120, 130 הן תוצאות בטופ של המבחן.

חצי מתלמידי האוניברסיטה בעלי ציון של 120, ו-130 הוא הציון הממוצע של מבוגר בעל דוקטורט.

מסתבר, שבהרבה מקומות ילד שמקבל ציון גבוה לא נבחן שוב. הוא זוכה לתכנית לימודים שתעזור לו להתקדם ב-36% יותר מילדים בתכנית בית ספרית רגילה, גם אם הציון שלהם במבחן חוזר עשוי להיות יותר גבוה משלו. גם מי שכתב את המבחנים הללו חושב שכדאי לבדוק את הילדים שוב, למשל בגיל 11. זה ייתן מדד יותר טוב לגבי הזיהוי שלהם.

חוקרים שבדקו את אמינות המבחנים האלה לפי גיל, חושבים שהם יכולים לתת מדד טוב אם הם מתבצעים בגיל 9 (כיתה ג'). יותר מוקדם מזה, אנחנו בגדול מבררים לאיזה ילדים היה בית שיכול לתת להם תנאים להצליח במבחן כזה.

מה חשוב? חשוב לתת לילדים הזדמנות נוספת להוכיח את היכולות שלהם בגיל 9-10, וחשוב לבדוק מי מהילדים שעברו את המבחן הראשוני והמוקדם בציון גבוה אכן עומדים בתווית שהוצמדה להם כ"מחוננים."

נראה ש"מחוננות" היא תכונה שאינה בהכרח מולדת, ותלויה מאוד בגיל הנבדקים, בחינוך שקיבלו מגיל מוקדם, ובאפשרות של המדינה או המחוז לבחון אותם שוב כעבור כמה שנים.

היכולת ללמוד ולהתפתח היא תכונה בפני עצמה, והאמונה בכך - של הילדים, של ההורים ושל מערכות החינוך - חשובה בפני עצמה כדי לעזור לילדים למצות את הפוטנציאל שלהם, גם אם בגיל צעיר הילדים לא נבחנו ונחשבו כמחוננים.

עוד על הגישה של Growth Mindset כאן.

גם כשחוקרים ניסו לבדוק אלמנטים אחרים, כמו מוטיבציה, אינטליגנציה רגשית, טמפרנט ועוד, לא נמצא קשר מספיק חזק להצלחה אקדמית באלמנטים הללו. למעשה, ה-IQ היה המדד הכי גבוה להצלחה (40% התאמה), על שלל בעיותיו כמנבא הצלחה.

גם חקר של המוח עצמו הגיע להבנה שעובי יותר גדול של חלקים מסוימים של המוח בגיל צעיר אין משמעותו יותר אינטליגנציה בגיל מבוגר.

המוח מתפתח לאורך שנים, קשרים נוצרים ומתפרקים, המוח עובר התמחות במסלולים מסוימים שמקבלים ציפוי והופכים להיות מהירים יותר ויעילים יותר. הרבה קורה לאורך שנים, ובחינה של ילד בגיל 5 או 7 עלולה להיות לא-מייצגת את היכולת שלו בגיל 11.

גם המוח עצמו מעביר את הפעילות שלו מאזורים מסוימים לאזורים אחרים כאשר מתבגרים. מחוננים בני 25 לא משתמשים באותם אזורים במוח בהם משתמשים בני 11, כך הראו חוקרי מוח בעזרת שימוש ב-fMRI.

ילד שאוהב דינוזאורים יכול להשתמש באהבה הזו כדי להתפתח מעל הממוצע. ילדה יכולה לקרוא היטב בגיל 4 אבל להיות לא מיומנת בסידור קוביות. ילד יכול להיות מעולה במתמטיקה אבל חלש במבוכים. כל כך הרבה יכול לקרות במעבר בין גיל 6 לגיל 9, לבין גיל 21, שכדאי לתהות איך אנחנו עדיין חורצים גורלות בעזרת מבחנים בגילאים כה צעירים.

לפרק השביעי - המדע מאחורי מרד הנעורים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג