גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

מה ההשפעה של הגנים ומה ההשפעה של הסביבה? אילו מאפיינים קיימים אצל אנשים בעלי גריט?

צילום:

מה הסיפור מאחורי הספר? לחצו כאן.

לפרק 1 לחצו כאן.

לפרק 2+3 לחצו כאן.

לפרק 4 לחצו כאן.

"עד כמה גריט תלוי בגנים שלנו?"

תשובה מורכבת. מאמני כדורסל נוהגים להגיד שאי אפשר ללמד גובה.

האם גריט הוא כמו גובה או כמו שפה?


לפני 150 שנה הגובה של הגבר הבריטי הממוצע היה 165 ס"מ. היום הוא 177. האם חלו שינויים בגנים של הבריטיים? לא בטוח... יותר סביר ששינויים באיכות האוויר, איכות התזונה והתקדמות בתחום הרפואה עזרו לאנשים לממש את פוטנציאל הגובה שלהם.

ב-50 השנים האחרונות עלתה רמת ההשכלה הממוצעת כפי שהיא נמדדת במבחני IQ שונים ב-15 נקודות בממוצע. מה זה אומר? זה אומר שאם מישהו מתקופתנו היה מגיע 50 שנים לאחור, הוא היה נחשב גאון, ואם מישהו מהתקופה ההיא היה מגיע לימינו, הוא היה עלול להיחשב על גבול הפיגור השכלי.

מסתבר שלסביבה יש השפעה די גדולה.

מה זה אומר על גריט?

חוקרים מלונדון חקרו זוגות תאומים. המחקר העריך שהתורשה מעורבת ב-37% בתכונת ההתמדה, ו-20% בתכונת התשוקה. זאת ועוד, אין גורם אחד שמסביר לבדו את הגורם התורשתי של גריט. עשרות מחקרים הראו שהתכונות האנושיות הן פוליגניות, כלומר מושפעות על ידי יותר מגן אחד.

חשוב עוד לדעת שגריט מופיע יותר אצל אנשים מבוגרים מאשר אצל אנשים צעירים.

מה זה אומר?

1. אולי שמבוגרים כבר חוו מספיק חוויות שיאפשרו להם לפתח גריט.

2. אולי שהמבוגרים כיום בעלי גריט בגלל כל מה שעברו בחייהם (ואם החוויות שלנו יהיו שונות, אולי הגריט שלנו יהיה שונה כשנתבגר).

3. אולי צבירת ניסיון חיים הוא זה שעושה את העבודה – אם אחליף מספיק פעמים בחיי עבודות ולא אגיע לסיפוק, אולי אבין שדווקא התמדה תעזור לי.

4. אולי שאנחנו משתנים רק כשצריך להשתנות ואין כבר ברירה. אני יכול להחליף עבודות עד שאני אבא. מאותו הרגע אני מפרנס משפחה שלמה, ולא יכול להרשות לעצמי חוסר יציבות. אני יכול לאחר לבית הספר כמה שאני רוצה, אבל אם הבוסית במקום העבודה תגיד לי שאני מפוטר החל מהאיחור הראשון שלי, אז אם העבודה חשובה לי, אגיע בזמן תמיד.

איך הגריט צומח?

ובכן, קודם חשוב להבין למה אנחנו נוטשים דבר-מה.

הוא משעמם? הוא לא שווה את המאמץ? הוא לא חשוב לי? אין לי יכולת לבצע את זה?

אנשים עם גריט כלפי ה-מטרה שלהם לא חושבים מחשבות כאלה.

ארבעה נכסים פסיכולוגיים שמשותפים לכל מי שהגריט אצלו נחשבת תכונה חזקה:

1. עניין. הם אוהבים מה שהם עושים, וזה גורם להם לעשות גם דברים שאולי לא היו בוחרים בהם מלכתחילה, אבל מכיוון שהם חלק הכרחי, הם עושים אותה באותה התלהבות.

למעבר ישירות לפרק על עניין - לחצו כאן.

2. היכולת להתאמן. ניסיון יומיומי ועקבי לעשות דברים יותר טוב ממה שעשינו אתמול. אימון ממוקד, שנעשה מתוך כוונה מלאה ומאתגר אותנו.גריט פירושו התנגדות לשאננות. רצון להשתפר ללא תלות בתחום העניין או במצוינות הקודמת שלהם בתחום.

למעבר ישירות לפרק על אימון - לחצו כאן.

3. תכלית. התשוקה מגיעה לידי בשלות כשאנחנו משוכנעים שהדבר שאנחנו עובדים עליו חשוב, לא רק לעצמי, אלא גם עבור אחרים.

למעבר ישירות לפרק על תכלית - לחצו כאן.

4. תקווה. היא מגדירה כל שלב. היא לא מופיעה רק בסוף, היא כל הזמן נוכחת. כאשר יש בנו ספקות, כאשר אנחנו נופלים – פיזית או נפשית – אנחנו צריכים תקווה שתאפשר לנו לקום ולהמשיך.

אז אם הסביבה משפיעה עלינו בצורה כזו גדולה, ואנחנו לא יכולים לדעת אילו גנים משפיעים על גריט, וכמה משפיע כל אחד מהם, טוב יהיה אם ניקח אחריות על החלק שלנו במשוואה, נלמד את התחום, נחזק את עצמנו ואחרים ונקצור את הפירות.

למעבר ישירות לפרק על תקווה - לחצו כאן.

ארבעה הפרקים הבאים ירחיבו על ארבעת הנכסים הפסיכולוגיים לפיתוח גריט.

לפרק 6 לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג