מה ההשפעה של הגנים ומה ההשפעה של הסביבה? אילו מאפיינים קיימים אצל אנשים בעלי גריט?
מה הסיפור מאחורי הספר? לחצו כאן.
"עד כמה גריט תלוי בגנים שלנו?"
תשובה מורכבת. מאמני כדורסל נוהגים להגיד שאי אפשר ללמד גובה.
האם גריט הוא כמו גובה או כמו שפה?
לפני 150 שנה הגובה של הגבר הבריטי הממוצע היה 165 ס"מ. היום הוא 177. האם חלו שינויים בגנים של הבריטיים? לא בטוח... יותר סביר ששינויים באיכות האוויר, איכות התזונה והתקדמות בתחום הרפואה עזרו לאנשים לממש את פוטנציאל הגובה שלהם.
ב-50 השנים האחרונות עלתה רמת ההשכלה הממוצעת כפי שהיא נמדדת במבחני IQ שונים ב-15 נקודות בממוצע. מה זה אומר? זה אומר שאם מישהו מתקופתנו היה מגיע 50 שנים לאחור, הוא היה נחשב גאון, ואם מישהו מהתקופה ההיא היה מגיע לימינו, הוא היה עלול להיחשב על גבול הפיגור השכלי.
מסתבר שלסביבה יש השפעה די גדולה.
מה זה אומר על גריט?
חוקרים מלונדון חקרו זוגות תאומים. המחקר העריך שהתורשה מעורבת ב-37% בתכונת ההתמדה, ו-20% בתכונת התשוקה. זאת ועוד, אין גורם אחד שמסביר לבדו את הגורם התורשתי של גריט. עשרות מחקרים הראו שהתכונות האנושיות הן פוליגניות, כלומר מושפעות על ידי יותר מגן אחד.
חשוב עוד לדעת שגריט מופיע יותר אצל אנשים מבוגרים מאשר אצל אנשים צעירים.
מה זה אומר?
1. אולי שמבוגרים כבר חוו מספיק חוויות שיאפשרו להם לפתח גריט.
2. אולי שהמבוגרים כיום בעלי גריט בגלל כל מה שעברו בחייהם (ואם החוויות שלנו יהיו שונות, אולי הגריט שלנו יהיה שונה כשנתבגר).
3. אולי צבירת ניסיון חיים הוא זה שעושה את העבודה – אם אחליף מספיק פעמים בחיי עבודות ולא אגיע לסיפוק, אולי אבין שדווקא התמדה תעזור לי.
4. אולי שאנחנו משתנים רק כשצריך להשתנות ואין כבר ברירה. אני יכול להחליף עבודות עד שאני אבא. מאותו הרגע אני מפרנס משפחה שלמה, ולא יכול להרשות לעצמי חוסר יציבות. אני יכול לאחר לבית הספר כמה שאני רוצה, אבל אם הבוסית במקום העבודה תגיד לי שאני מפוטר החל מהאיחור הראשון שלי, אז אם העבודה חשובה לי, אגיע בזמן תמיד.
איך הגריט צומח?
ובכן, קודם חשוב להבין למה אנחנו נוטשים דבר-מה.
הוא משעמם? הוא לא שווה את המאמץ? הוא לא חשוב לי? אין לי יכולת לבצע את זה?
אנשים עם גריט כלפי ה-מטרה שלהם לא חושבים מחשבות כאלה.
ארבעה נכסים פסיכולוגיים שמשותפים לכל מי שהגריט אצלו נחשבת תכונה חזקה:
1. עניין. הם אוהבים מה שהם עושים, וזה גורם להם לעשות גם דברים שאולי לא היו בוחרים בהם מלכתחילה, אבל מכיוון שהם חלק הכרחי, הם עושים אותה באותה התלהבות.
למעבר ישירות לפרק על עניין - לחצו כאן.
2. היכולת להתאמן. ניסיון יומיומי ועקבי לעשות דברים יותר טוב ממה שעשינו אתמול. אימון ממוקד, שנעשה מתוך כוונה מלאה ומאתגר אותנו.גריט פירושו התנגדות לשאננות. רצון להשתפר ללא תלות בתחום העניין או במצוינות הקודמת שלהם בתחום.
למעבר ישירות לפרק על אימון - לחצו כאן.
3. תכלית. התשוקה מגיעה לידי בשלות כשאנחנו משוכנעים שהדבר שאנחנו עובדים עליו חשוב, לא רק לעצמי, אלא גם עבור אחרים.
למעבר ישירות לפרק על תכלית - לחצו כאן.
4. תקווה. היא מגדירה כל שלב. היא לא מופיעה רק בסוף, היא כל הזמן נוכחת. כאשר יש בנו ספקות, כאשר אנחנו נופלים – פיזית או נפשית – אנחנו צריכים תקווה שתאפשר לנו לקום ולהמשיך.
אז אם הסביבה משפיעה עלינו בצורה כזו גדולה, ואנחנו לא יכולים לדעת אילו גנים משפיעים על גריט, וכמה משפיע כל אחד מהם, טוב יהיה אם ניקח אחריות על החלק שלנו במשוואה, נלמד את התחום, נחזק את עצמנו ואחרים ונקצור את הפירות.
למעבר ישירות לפרק על תקווה - לחצו כאן.
ארבעה הפרקים הבאים ירחיבו על ארבעת הנכסים הפסיכולוגיים לפיתוח גריט.