תרבות היא הדרך בה אנחנו עושים דברים בסביבה שלנו. מהי תרבות של גריט?
מה הסיפור מאחורי הספר? לחצו כאן.
פיט קרול מאמן פוטבול כבר זמן רב. הוא הפך את התרבות בסיאטל סי-הוקס מליגת ה-NFL לכזו בה גריט הוא חלק בלתי נפרד. שחקנים בסי-הוקס מתחרים הכי חזק שלהם, לא משנה מה. מהי תרבות? למעשה היא כל מקום בו אנשים מסכימים ביניהם על הדרך בה עושים דברים ועל הסיבות מאחורי הדרך הזו.
מי שרוצה לפתח את הגריט של עצמו, כדאי לו למצוא תרבות בה גריט קיים בשפע, ולהצטרף.
שחיינים קמים לפנות בוקר כדי לשחות. מי שקם מספר פעמים בשבוע כדי להתאמן בשעות האלה אולי נחשב יוצא דופן ביחס לחברה שלנו, אבל כל השחיינים קמים. זו אחת הסיבות שהם מתקדמים. כאשר אנחנו מוקפים באנשים שעושים משהו יוצא דופן בתור הרגל, אנחנו מתחילים לעשות את יוצא הדופן, עד שגם אצלנו הוא הופך הרגל.
כאשר אנחנו צריכים להחליט החלטה, אנחנו מתחילים חישובים בראשנו כמה היא תעלה לנו (באנרגיה, במאמץ, בזמן) וכמה היא חשובה עבורנו. אם אנחנו חלק מקבוצה בה ברור לחלוטין איך מתנהגים במצב שכזה, ההחלטה לא נעשית אחרי חישובים. אנחנו יודעים מי אנחנו. אנחנו יודעים מה הזהות שלנו.
בפינלנד יש פחות תושבים מאשר בניו יורק. עם זאת, לאורך עשרות שנים העם הפיני הוכיח את יכולתו לעמוד גם בפני כוחות קשים כמו מזג אוויר קיצוני או ניסיונות פלישה של עמים זרים. התכונה שמאפיינת את התרבות הפיני נקראת sisu. פיני אחד פירש את בני עמו: הפיני האופייני הוא טיפוס עיקש המאמין בהתגברות על נסיבות רעות על ידי כך שהוא מוכיח את יכולתו לעמוד בדברים גרועים יותר."
כשאנחנו חושבים על עצמנו כאנשים עם גריט, או עם sisu, יש יותר סיכוי שנמשיך ונתמיד גם כאשר עומדים בפנינו מכשולים.
גם אנסון דורנס, במשך עשרות שנים מאמן קבוצת הכדורגל המצליחה של אוניברסיטת צפון קרוליינה, יודע דבר או שניים על גריט. הוא לא היה כדורגלן מוכשר, אבל היה בעל ביטחון עצמי ויכולת התמדה. האימרה המפורסמת שלו "כישרון הוא דבר נפוץ; מה שמשקיעים בפיתוח הכישרון הוא המדד הסופי והמכריע של ההצלחה" עדיין תלויה על קירות בחדרי הלבשה בכל ארה"ב.
הוא מבטל את הטענות שהקבוצה שלו מנצחת כי הוא מביא את השחקניות הכי טובות. על השחקניות הכי טובות מתחרות 5-6 אוניברסיטאות. ההצלחה שלנו היא בזכות מה שאנחנו עושים כשהן מגיעות לכאן. התרבות שלנו.
דורנס עורך כל אביב מבחן גריט לכל השחקניות בסגל, והוא רואה מתאם מאוד גבוה בין מה שהשאלון מגלה לבין מה שקורה על הדשא. כאשר הוא עומד לפני השחקניות בעודן עומדות לבצע מבחן ביפים (ריצה הלוך ושוב במגרש במהירות הולכת ומתגברת), הוא מזכיר להן שהן יצליחו אם הן שמרו על כושר או אם הן מסוגלות לדחוף את עצמן מעבר למה שהן חושבות. עדיף, כמובן, ששני הגורמים יהיו קיימים באותו זמן.
דורנס פיתח סדרה של 12 ערכים, מהם חצי שקשורים לעבודת צוות וחצי שקשורים לגריט, והוא והצוות שלו עסוקים יום יום במציאת דרכים ליישום הערכים האלה במגרש. כל שחקנית בקבוצה צריכה ללמוד בעל פה כל שנה שלושה קטעים ספרותיים שמביאים לידי ביטוי את אחד הערכים. הן נבחנות על הקטעים מול כל הקבוצה בתחילת העונה וגם בכל מפגש קבוצתי.
הנה דורנס מסביר בקצרה על הגישה:
פיט קרול קרא את הספר שכתב דורנס ולקח ממנו מספר אלמנטים בזמן שעיצב את פילוסופיית האימון שלו.
עוד על התקופה בה קרול בנה את עצמו בתור מאמן - בלחיצה כאן.
התחרותיות ומה שעומד מאחוריה, הדרכים בהן היא יכולה לעזור לשחקנים להפוך להיות גרסאות משודרגות של עצמם, היא הדבר שמניע את הסי-הוקס. תחרות משמעותה בלטינית היא חתירה למטרה משותפת ביחד. כאשר אנחנו מתחרים, אנחנו משתמשים באדם שמולנו כדי להפוך להיות גרסה משודרגת של עצמנו.
לקריאה נוספת באנגלית - שיחה של דאקוורת' ושל קרול על גריט ועל תקווה - לחצו כאן.