קבוצה מומחית

מה קורה כששני ספורטאים או יותר מתחברים? האם השלם יעלה על סך חלקיו? אם לא, למה? אם כן, איך?

צילום:
Jeffrey F Lin on Unsplash

פרק 8 מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי" / לאל גרשגורן

יכולות הספורטאים חשובות, אך לא כל קבוצה של מומחים היא קבוצה מומחית. ישנם מאפיינים רבים שעשויים להבדיל בין קבוצות, כמו תרבות, ערכים, תקשורת, מנהיגות, תפקידים, חוללות קולקטיבית, למידה קבוצתית ועוד. גרשגורן מרכז את ההיבטים האלה תחת מודל חברתי-רגשי-קוגניטיבי.

לכידות היא נטיית חברי הקבוצה להתאחד ולהישאר מגובשים בחתירה אחרי השגת המטרות המקצועיות של הקבוצה ו/או סיפוק הצרכים האנושיים של החברים בה. קיימים שני סוגי לכידות: משימתית וחברתית.

רמת הלכידות עשויה להיות מושפעת מארבעה מרכיבים: מרכיב סביבתי (גודל הקבוצה, ההורים של הספורטאים, חוקי וכללי המשחק, התרבות בה היא מתקיימת ועוד), מרכיב מנהיגותי, מרכיב קבוצתי (תרבות הקבוצה, הנורמות הקיימות בה, המטרות שלה, התפקידים הקיימים בה ועוד), ומרכיב אישיותי.

מטה-אנליזות בנושא מראות קשר חיובי בין הלכידות הקבוצתית והביצוע הקבוצתי.

כאשר מלוכדים מבצעים יותר טוב וכאשר מבצעים יותר טוב מרגישים יותר מלוכדים.

מה בא קודם? לא בטוח.

מהן האוכלוסיות שיכולות להרוויח מלכידות חזקה בין חבריה?

בעיקר קבוצות שעדיין אינן מקצועניות לחלוטין וקבוצות ספורט אינטראקטיבי (כלומר, כאלה בהן הספורטאים משתפים פעולה זה עם זה, בשונה למשל מג'ודו קבוצתי או שחיינים במקצה שליחים).

איך משפרים לכידות חברתית?

פעילויות גיבוש חברתיות, פעילויות שיגבירו את ההיכרות האישית בין חברי הקבוצה, פיתוח תקשורת בין אישית כנה ופתוחה, עידוד תמיכה חברתית בין חברי הקבוצה, טיפול בקונפליקטים בין אישיים.

יש צורך ללמד חברי קבוצה לתקשר אלה עם אלה. התקשורת צריכה להיות אסרטיבית וגם חיובית ומקדמת.

דרך טובה להגביר תחושת אחריות היא להצמיד ספורטאי צעיר לבוגר, או ספורטאי חדש בסביבה לספורטאי ותיק בה.

כאשר מלמדים אותם להקשיב ולחנוך זה את זה, הלכידות החברתית צפויה להשתפר.

קליקות (תת-קבוצות בעלות אופי שלילי) עלולות להיווצר כאשר לא נוצר מענה חברתי לצרכים של הספורטאים. תת-קבוצות (לפי גיל, תפקיד, תרבות וכד') אינן דבר רע כשלעצמו, כל עוד התקשורת נשארת חיובית וקיימת חפיפה בין תת קבוצה כזו לאחרת - למשל מישהו שהוא גם בתת-קבוצה של הצעירים וגם בתת קבוצה של הדתיים או קיבוצניקים.

מלבד ארוחות משותפות או מפגשים בבית של ספורטאי, עוד דרך לקדם את הלכידות הקבוצתית היא התנדבות קבוצתית שמסייעת לקבוצה להתאחד עבור מטרה גדולה מחוץ לעצמה.

איך משפרים לכידות משימתית?

שיפור התקשורת המקצועית, הובלה דרך דוגמה אישית, פיתוח זהות קבוצתית וייחודיות, התוויית נורמות וחלוקת תפקידים קבוצתיים.

מנהיגים בתוך הקבוצה מספקים משוב חיובי ומחזק בתדירות אפילו יותר גדולה מהמאמנים. דוגמה אישית חשובה בעיני ספורטאים כי אם אין השקעת מאמץ מצד כולם, אין הרגשה של לכידות.

נורמות קבוצתיות מכילות התנהגות בזמן אימונים, התנהגות בזמן משחקים, התנהגות בין עונות והתנהגות במצבים חברתיים בקבוצה. כשהספורטאים יבינו איך הנורמות מסייעות לקבוצה לתפקד, יתחייבו לכך שהן חלות על כולם, יידעו מה ההשלכות למי שלא עומד בנורמות ויקבלו עליהן בעלות, אז הקבוצה תציג לכידות משימתית גבוהה יותר.

התפקידים בקבוצה, או ליתר דיוק, קבלתם וביצועם ללא טינה או כעס, משפיעים גם הם על הלכידות. ברגע שיש יותר מדי ספורטאים על אותו תפקיד או שספורטאי מסוים לא מקבל את תפקידו, הלכידות הקבוצתית נפגעת.

נושא האינטליגנציה הרגשית נחקר גם הוא ומראה על קשר חשוב לביצוע הקבוצתי ולתחושה חיובית בקבוצה.

היכולת לזהות שינויים בהרגשה ולהשפיע על רגש אצל אחרים בצורה חיובית היא יכולת חשובה בתוך קבוצה וחברים לקבוצה יודעים להעריך אותה ואת תרומתה.

רגשות כשלעצמם אינם חיוביים או שליליים.

קנאה יכולה לגרום לסכסוך או לשמירת טינה בין ספורטאים, אך גם להגברת מוטיבציה להוכיח לצוות האימון שדווקא מגיע לי יותר מאשר לאחר.

גאווה יכולה לקדם תחושת שייכות לקבוצה, אך גם יכולה לגרום כעס כאשר שחקן מתגאה בעצמו יותר מהראוי לדעתם ומנסה לגנוב את תשומת הלב שמגיעה להם.

מחקרים בתחום מצביעים על כך שאפשר להשתפר באינטליגנציה רגשית בעזרת מפגשים ממוקדים.

קואורדינציה קבוצתית מתפתחת כאשר הספורטאים עובדים יחד לגיבוש אסטרטגיות פעולה משותפות.

הם עושים זאת באמצעות הצבת מטרות ושיחות על דרכי פעולה רצויות, באמצעות תקשורת בזמן הפעילות הכוללת מתן משוב וקבלתו, וכמובן, תקשורת לאחר הביצוע, כולל הסקת מסקנות וחידוד המטרות והדרכים להשגתן. רק תקשורת חיובית, סדירה ומובנית תעזור לקבוצה לפתח מודלים איכותיים של ביצוע.

מודלים קבוצתיים משותפים כוללים גם את הזהות (כולנו כאלה, זה משותף לכולנו) וגם את החלוקה (כל אחד והתפקיד שלו משתתף בביצוע).

כאשר קבוצה מתאמנת, היא יוצרת מודלים משותפים בחלקיו השונים של המשחק לפיהם יודעים חברי הקבוצה מה עשוי להתרחש.

כאשר הסבירות של פעולה מסוימת להתרחש היא גבוהה מאוד וספורטאים יודעים זאת לפי האימונים שקיימו, הם בעצם חולקים מידע שמשותף לכולם והביצוע שלהם משתפר.

עם זאת, במשחקים בעלי אפשרויות רבות וקבוצת הגנה, לא תמיד הכול עובד כמתוכנן, וקבוצה בעלת מודל מנטלי מצבי טוב היא קבוצה שמסוגלת לבצע התאמות תוך שניות בודדות כדי לעזור זה לזה.

לצד הצבת מטרות והסכמה על שיטת משחק ותרגילים, גם שרטוטים עוזרים להשגת מודל מנטלי משותף, וגם הצבת הספורטאים ב"נעליים" של ספורטאי אחר.

כאשר ספורטאי נדרש לבצע תפקיד של אחר, הוא מבין יותר טוב את תפקידו של האחר וגם איך הוא יכול לעזור לאחר לבצע בצורה יותר טובה.

גם מפגשים בהם צופים הספורטאים בצילום וידאו של עצמם ובו הם נדרשים להביע דעתם על המהלך שהתרחש ועל פתרונות לבעיות דומות בעתיד עוזרים לקידום המודל המנטלי המשותף ומגבירים את הלכידות המשימתית.

עוד בנושא מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע, תיאוריה ויישום."

לחצו כאן.

לחצו כאן כדי לחזור לפוסט המרכזי עם הקישורים לכל הפוסטים מהספר.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג