מוטיבציה התפתחותית בספורט / סימה זך

מה מניע אותנו לעסוק בספורט ולהתמחות בו בעתיד?

צילום:
Cristofer Maximilian on Unsplash

מוטיבציה התפתחותית בספורט / סימה זך.

פרק 2 מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע: תאוריה ויישום"

שלושה הקשרים של מוטיבציה עומדים במרכז הפרק

1. הרצון לעורר מוטיבציה היכן שאין כזו.

2. הרצון לשמר מוטיבציה כדי להתמיד בהתנהגות רצויה.

3. הרצון להעלות את המוטיבציה לרמה גבוהה ביותר כדי לטפח תשוקה.

1. נטיעת מוטיבציה היכן שהיא עדיין לא קיימת היא אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מאמנים, מורים, מחנכים, הורים וכל מי שאחראי על התנהגות של אחרים.

המודל הטרנס-תיאורי מציע חמישה שלבים לתהליך הזה:

א. לאדם אין עניין לשנות את ההתנהגות שלו בעתיד הקרוב.

ב. האדם ער לבעיה והוא שוקל שינוי ללא התחייבות אליו.

ג. האדם מתכוון לנקוט פעולה בקרוב.

ד. האדם מחולל שינוי בעצמו או בסביבתו כדי להתגבר על הבעיה.

ה. האדם מייצב את ההתנהגות ומשמר את הרווחים שהשיג בזכותה.

אבל מדוע אנשים בכלל מגיעים למצב בו הם לא רוצים להניע את עצמם לבצע פעולה שתעזור להם בעתיד?

ובכן, תורת הערך מסבירה לנו מדוע אנשים מחליטים החלטות.

הם חושבים שהעלות של ביצוע הפעולה (לקום מהספה, להתלבש, להזיע, להתקלח וכו') תהיה גבוהה מדי עבור התמורה שהיא תתן (הרגשת עייפות לצד סיפוק קל).

אם הזיכרון של האדם הוא שקצת ישיבה לא הזיקה לו, הוא יישב עוד קצת גם מחר. 

כולנו כבני אדם מפחיתים מערכו של העתיד ומגזימים בערך ההווה.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על הטיית ההווה.

לחצו כאן כדי לקרוא מעט יותר על הגרף המרכזי שמתאר את תורת הערך.

תיאוריית החוללות העצמית של בנדורה עוזרת להבין כיצד פיתוח תחושת המסוגלות העצמית יעזור להתמיד לאורך זמן באימוץ "התנהגויות קשות לביצוע".

גם תיאוריות שונות של מטרות ההישג עוזרות לנו להבין מה מניע אותנו.

חלק מאיתנו חושש להיכשל בעוד חלק אחר רוצה להצליח. רמת הקושי של המטרה, סיכויי ההצלחה בה וערך התגמול של ההצלחה ידועים כגורמים מעודדי הישגיות.

אנשים גם רוצים ללמוד כשהם חושבים שיש להם שליטה על המצב, ומרגישים חסרי אונים כשהמשימה היא משימת הישג ואין להם את היכולת לעמוד בה.

תלמידים שהאמינו שהאינטליגנציה שלהם יכולה להתפתח נטו להציב מטרות מאתגרות וריאליות, האמינו שהיכולת שלהם גבוהה, הפגינו רמות חרדה נמוכות יותר ושביעות רצון רבה יותר מאשר אחרים שהאמינו שאינטליגנציה היא קבוע ואינה משתנה.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על תבניות חשיבה.

גם ייחוס הסיבות למעשים שלנו או של אחרים עשוי להשפיע על המוטיבציה שלנו.

אם אנחנו מחטיאים לסל ואנחנו חושבים שזה משום שאנחנו חלשים, אנחנו עלולים להתייאש.

אם אנחנו חושבים שזה כי הטכניקה לא מסתדרת, אנחנו עשויים לפנות למאמן.

אם מישהו הכשיל אותנו בכוונה אנחנו נפעל אחרת מאשר אם אנחנו חושבים שהוא עשה זאת בטעות.

יכולת, מאמץ, מזל וקושי המשימה הם ארבעת הגורמים להם אנחנו מייחסים השפעה על התוצאות שלנו.

אם נחשוב שהצלחה היא במזל, או כי המשימה קלה, לא נעריך את עצמנו ולא נבחר לפעול בעתיד.

אם נחשוב שהצלחה באה בזכות היכולת שלנו או המאמץ שהשקענו, יש יותר סיכוי שנפעל באותו כיוון בעתיד.

אנשים שנכשלים ומייחסים זאת לגורמים חיצוניים יהיו בעלי שליטה פחות חזקה על הביצוע בעתיד.

2. איימס (1992) מציע שכדי לגבש אקלים מוטיבציוני המטפח התמחות (mastery) יש לקחת בחשבון שש דרכי פעולה (לפי ראשי התיבות TARGET):

א. משימה: משימות מגוונות, מאתגרות, מעניינות ומותאמות למתאמנים.

ב. סמכות: יש חשיבות להחלטות ולרצונות של המתאמן, ולא רק של המורה או המאמן.

ג. הכרה: הכרה של המאמן/מורה במאמץ ובהתקדמות של הספורטאי/תלמיד. הכרה שאינה תלויה בהשוואה לאחרים.

ד. חלוקה לקבוצות: הדגשת פעילות ולמידה שיתופית במטרה לפתור בעיות ביחד.

ה. הערכה: מתן משוב על בסיס קריטריונים של למידה, מאמץ והתקדמות אישית.

ו. זמן: מתן זמן מספיק עד להשגת שליטה. שיפור לוקח זמן והתנהגות המאמן בהקשר הזה תקבע את רמת המוטיבציה של המתאמן.

אצל ספורטאים תחרותיים מומלץ לפתח לצד השגת השליטה וההתפתחות גם אקלים מוטיבציוני ביצועי כדי לפתח לצידו תחרותיות.

האקלים המוטיבציוני (בכיתה, במגרש) הוא חלק מהאווירה המוטיבציונית המקיפה את התלמיד/ספורטאי בכל תחומי החיים שלו.

בממד החברתי, הרצון להשתייך לקבוצה ולזכות בהערכה ובקבלה הוא מניע חזק בהתמדה בפעילות גופנית בבית הספר או מחוץ לשעות הלימודים.

גם ספורטאים מקבלים מוטיבציה כאשר מערכות היחסים בקבוצה בה הם מתאמנים הן חיוביות ומקדמות והדבר תומך ברצון שלהם להתקדם ולהשתייך.

מה עוד תומך בהישארות ילדים וספורטאים? כיף. לחצו כאן כדי לקרוא כיצד.

3. תשוקה עשויה להיות גורם מוטיבציוני חזק, אבל כאשר היא הופכת להיות אובססיבית היא עלולה לסכן את שלומו הנפשי והפיזי של האדם.

מחקר מעניין הראה שתשוקה אינה תכונת אישיות, אלא מערכת יחסים ייחודית של האדם עם פעילות כלשהי.

אם האדם מוצא פעילות שהוא נהנה ממנה והיא לא נכפית עליו, ייתכן שיתמיד בה ויגדיל את הסיכוי להתמחות בה בעתיד.

כלומר - שימו לב הורים ומאמנים - ככל שניתן יותר אוטונומיה לילדים ונלחץ עליהם פחות, אנחנו מגדילים את הסיכוי שיפתחו תשוקה בריאה שבתורה תהפוך להיות מוטיבציה פנימית ומכוונת מומחיות.

עוד פוסטים בנושא מוטיבציה בלחיצה כאן.

חזרה לפוסט המרכזי המכיל קישורים לכל הפרקים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג