התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

הפעם אליה פורמן מנסה להסביר את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית'.

צילום:

בפוסט הקודם תיארנו (בקווים כלליים) את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישת 'עיבוד המידע' הוותיקה. הפעם ננסה להסביר את התהליך, עד כמה שניתן, לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית' (לצורך הפוסט נכנה אותה – הגישה הישירה).

גישה זו לא רק שצומחת מתוך תחומי תוכן אחרים כמו ביולוגיה ומתמטיקה של מערכות דינמיות, אלא ממש חולקת עמם השקפת עולם פילוסופית, מתודולוגיה מחקרית וטרמינולוגיה (כלומר שימוש באותם מושגים). נקודות אלה הופכות את הגישה הישירה לפחות אינטואיטיבית ו'מחליקה בגרון' לעומת גישת עיבוד המידע אך בפוסט הקרוב ננסה לפשט את הרעיונות המרכזיים שלה (ובתקווה שלא נגיע לפישוט יתר).

בואו נתחיל:

שורש ההבדל בין תאוריית עיבוד המידע (לצורך הפוסט נכנה אותה -הגישה הבלתי ישירה) לגישה הישירה נטוע באופן בו אנחנו תופסים את הסביבה. כזכור בגישה הבלתי ישירה החושים שלנו קולטים את הסביבה החיצונית בתור אותות או רמזים שדורשים עיבוד חישובי (חישוב של מרחק, גודל, מהירות, חוקים ניוטונים וכו') ושיוך לקונטקסט (התאמה לסכמת זיכרונות מהעבר). שלבים אלה משמשים את המוח שלנו לבניית מודל פנימי של המציאות שבהמשך מאפשר לבחור החלטה ופעולה מתאימים.

לעומת זאת, הגישה הישירה גורסת שאנחנו קולטים את הסביבה באופן ישיר, ללא צורך בכל עיבוד או מודל פנימי ושאנחנו מסוגלים לעשות זאת משום שהמידע שהסביבה מציעה לנו הוא זמין ומדויק.

ננסה לדמות את השוני בנקודת המבט בין הגישות להבדל בין לשמוע שיר דרך מחשב (הגישה בלתי ישירה/עיבוד מידע) לבין לשמוע אותו דרך מכשיר רדיו (הגישה הישירה): שמיעת שיר במחשב דורשת העברת מידע דרך המקלדת, מעבר המידע למאגר השירים שיש למחשב בזיכרון, בחירת השיר ולבסוף השמעה שלו. לעומת זאת במכשיר הרדיו אין מאגר שירים לבחור ממנו, ועל מנת לשמוע את השיר הרצוי אנחנו צריכים לכוון אותו לתדר הנכון ככה שיקלוט אותו מהסביבה החיצונית.

השאלה שעשויה לצוץ כעת, ובצדק, היא איך אני יודע מה לעשות אם הביצועים אינם מבוססי זיכרונות? ההסבר דורש פוסט או יותר משל עצמו, אבל בפשטות:

בגישה הבלתי ישירה המודל הפנימי הוא זה שמתאר לי את המיקומים במרחב ומכוון את השרירים לפעולה מסוימת, שבסיסה בתוכנית מוטורית/תנועתית (שגם היא שמורה בזיכרון). החישוב של הרכיבים השונים מאפשר למוח "לנבא" מה צריך לעשות כך שתכנון הביצוע מתקיים באוף-ליין (כלומר, בלי קשר ישיר למה שקורה בסביבה ועל סמך משוואת מהירות למשל).

בגישה הישירה המידע מהסביבה הוא זה שמכוון את התנועה באון ליין בתהליך שנקרא 'צימוד' (coupling). הצימוד הוא חיבור של מה שאני רואה עם מה שאני עושה, ככה שהמידע הספציפי שאני ממוקד בו מאפשר לי לדייק את הביצוע תוך כדי תנועה ללא צורך לנבא את העתיד אלא להתאים את התנועות ביחס למה שאני רואה ורוצה לעשות.

איך כל זה משליך על קבלת החלטות?

מי שקרא בעיון את הפוסט הקודם זוכר שהדגשנו צמד נקודות מרכזיות שיהוו את מרכז המחלוקת בין שתי הגישות: ההתמקדות של הגישה הבלתי ישירה בתהליכים הקוגניטיביים (מה שקורה במוח) וניתוק קבלת ההחלטות ובחירת הפעולות מהסביבה החיצונית.

כפי שאולי כבר הבנתם, הגישה הישירה לא מסכימה עם ההנחות האלה כלל וכלל והיא נועצת את כל מרכז הכובד שלה במערכת היחסים בין הספורטאי לסביבה. משום שכל האינטראקציה שמייצרת קבלת החלטות מתרחשת כמערכת יחסים של הספורטאי ישירות עם הסביבה שלו, אין משמעות מיוחדת למה שמתרחש במוח שלנו והוא מהווה עוד חלק (אמנם חשוב, אך חלק) מההתרחשות עצמה. הדבר נכון גם לגבי הפעולות המוטוריות וקבלת ההחלטות – על פי הגישה הישירה הן אינן הקצה של תהליך עיבוד פנימי, אלא מהוות חלק ממערכת יחסית כוללת שמשפיעה על הסביבה ומושפעת ממנה באופן סימולטני.

במילים אחרות: היכולות המוטוריות שלי/המיומנויות שלי משפיעות על מה שאני רואה בסביבה ומה שאני רואה בסביבה משפיע על איזה פעולות מוטוריות אני יכול לעשות. לדוגמא: ספורטאי צעיר שלא מסוגל לסיים ביד החלשה שלו - שמאל לצורך העניין -  לא יהיה מסוגל להשתמש במידע הישיר שמראה לו שצד שמאל פנוי לזריקה וההפך.

כפי שכתבנו בתחילת הדברים הגישה האקולוגית איננה אינטואיטיבית ובמבט ראשון יכולה לבלבל ואולי אפילו מעט לתסכל. בפוסט הנוכחי השתדלנו לדלג מעל המונחים המורכבים שמרכיבים אותה והוויתור עליהם אולי מקל על הקריאה אבל מקשה על הפנמת רעיונותיה. בפוסטים הבאים נשתדל להיכנס מעט יותר לעובי הקורה ולעמוד על ההבדלים בין הגישות בפועל, על האופן שבו אנחנו מאמנים ותאמינו לנו – זה יכול להיות מהותי ביותר לדרך שבה אנחנו מתכננים אימון ומעבירים אותו בפועל.

מקורות:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25454700/

https://www.researchgate.net/publication/318316844_Ecological_cognition_Expert_decision-making_behaviour_in_sport



מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג