הטיות קוגניטיביות - פתיחה

אינטואיציות והנחות המבוססות על ניסיון מהוות חלק חשוב מתהליכי הסקת מסקנות, אך עשויות במידה רבה להוביל אותנו לקבל החלטות שגויות. תהליכי חשיבה פגומים אלו נקראים הטיות קוגניטיביות.

צילום:
Markus spiske on Unsplash

חוקרים העוסקים בקבלת החלטות טוענים שבעוד שאינטואיציות והנחות המבוססות על ניסיון מהוות חלק חשוב מתהליכי הסקת מסקנות, הן גם עשויות במידה רבה לשבש אותם ולהוביל אותנו לקבל החלטות שגויות. תהליכי החשיבה הפגומים הללו נקראים הטיות קוגניטיביות.


הטיות קוגניטיביות הן התוצאה של תהליכי חשיבה המושפעים מ"קיצורי דרך", כמו הנחות יסוד וכללי אצבע שונים שאנחנו נוהגים להשתמש בהם.

לרוב, "קיצורי הדרך" הללו מייעלים עבורנו תהליכים שעשויים להיות מורכבים מאוד.

עם זאת, בתנאים של אי וודאות גבוהה ו/או לחץ של זמן הן עלולות לפעול נגדנו ולשבש את פיענוח המציאות והסקת המסקנות בעקבותיו.


החוקרים כהנמן וטברסקי, שניים מהחוקרים החשובים בעולם בנושא של קבלת החלטות, הבדילו באופן כללי בין שלושה סוגי הטיות: ייצוגיות, זמינות ועיגון.


ייצוגיות

קבוצת הטיות זו מכילה טעויות הקשורות בהסקת סיבתיות שגויה או שיוך של דוגמאות פרטיות ללא קשר מבוסס אל הכלל. במילים אחרות, מדובר בשגיאה בהבנת הקשר שבין התרחשות אירוע לבין רמת הייצוגיות שלו.

מדובר, בין השאר, בהטיות הבאות:

הסקת מסקנות ממדגם קטן של מקרים על אוכלוסייה שלמה.

הנטייה לחשוב שמקריות מתקנת את עצמה.

העדפה של התבססות על פרטים ייצוגיים (כמו נראות או סטריאוטיפ) על חשבון אומדנים סטטיסטיים.

הסקת מסקנות אל הכלל דרך מקרי קיצון.

בנוסף, קבוצה זו מכילה גם נטייה לחשיבה סלקטיבית, הכוללת בתוכה את הנטייה לחפש עובדות ונתונים התומכים בדעה אחת ולהתעלם מעובדות ונתונים המחלישים אותה (הטיית האישוש), או הטיית החיוב שהיא הנטייה להעדיף מידע המנוסח באופן חיובי.


זמינות

קבוצת הטיות זו מכילה טעויות הנובעות מרמת הזמינות של המידע. כלומר, הקלות שבה ניתן לאחזר (לשחזר) זכרונות או למצוא מידע גוברת על הייצוג האמיתי של התופעה במציאות או על רמת האמינות של המידע: מה שקל לי יותר לזכור/למצוא הוא מבחינתי האירוע השכיח/הגיוני יותר.

בקבוצה זו ניתן למצוא את הנטייה האסוציאטיבית לקשר בין 2 אירועים שהתרחשו אחד אחרי השני, את הנטייה לבסס החלטות על הקלות שבה אפשר לדמיין את הסיטואציה ועוד.


עיגון

קבוצת כללי אצבע המשמשים להפיכת ערך כלשהו למקור השוואה מבלי שיהיה לו בהכרח ביסוס כלשהו.

למשל, בניסוי שבדק את ההערכה העצמית של אנשים ביחס לאנשים אחרים שהיו איתם בחדר (שהם לא מכירים ולא מכירים אותם), נמצא שרובם חשבו שרמת האינטליגנציה של עצמם היא מעל הממוצע.

כאמור, מחשבה זו לא נבעה משום נתון מבוסס, שכן המשתתפים בניסוי לא הכירו את רמת האינטליגנציה של האחרים, מה שלא מנע מהם להסיק מסקנות על עצמם ביחס לאחרים, משום שמבחינתם העובדה שרמת האינטליגנציה שלהם גבוהה מהממוצע היא עוגן או רפרנס ברור להשוות אליו.


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג