השפעת דברי המאמן על המשחק

האם מה שמאמנים אומרים במהלך משחק משפיע על התוצאה או על הביצוע? אליה פורמן בדק ומצא.

צילום:

האם מה שאומר המאמן לשחקנים בזמן משחק באמת משפיע על המשחק?  


בתחילת השבוע פירסם ה- international journal of sports science & coaching כמאמר חדש את התזה שכתבתי בשנים האחרונות בשיתוף עם פרופסור סימה זך. בתחילת דרכה השם של העבודה (שעברה כמה גלגולים) היה – "האם מה שהמאמן אומר באמת חשוב?" ואף על פי ששם המאמר שונה בגרסה הסופית שלו, המקור מביע יפה את המהות של הניסוי.


בפשטות ובקצרה רצינו לברר האם יש קשר בין ההתנהלות של מאמני כדורסל על הקווים לבין התוצאה של המשחק. המון מחקר נעשה על איזה סוג של משוב אמור לקדם ביצועים ספורטיביים בתנאי מעבדה ואימון אבל מעט מאוד מחקר נעשה על מה היעילות של המשובים האלה בזמן אמת, כלומר במשחק עצמו.


מה מצאנו? לא מעט דברים, אבל בגדול – לרוב סוגי המשובים (פתוח, ממוקד, כללי וכו') ולרוב סוגי ההתנהגויות (לתת משובים ארוכים או קצרים, לשתוק לפרקי זמן ארוכים או להישמע כל הזמן וכו') אין קשר ברור עם התוצאה והם דומים בפוזשנים שנגמרים בטוב או ברע. או במילים אחרות – ברוב המקרים, זה לא כ"כ חשוב איך ומה אומרים המאמנים בזמן המשחק.


אז מה בכל זאת כדאי לעשות? כנראה שלהיות חיובי עם השחקנים יכול לעזור. הממצא המרכזי של המחקר שלנו הוא שמשוב חיובי של מאמן קשור בביצוע חיובי של הספורטאים ולתוצאה טובה יותר פר פוזשן - זאת אומרת ליותר סיכוי לקלוע או לא לחטוף סל.


אבל החלק המעניין במחקר הוא לא התוצאה המרכזית שלו.


משום שהמחקר שלנו מתאמי (בודק קשר בין 2 משתנים) הוא לא מאפשר להסיק מסקנה על איזה משתנה משפיע על מי. כלומר, באותה מידה שבה אפשר להניח שמשוב חיובי גרם לביצוע חיובי, אפשר גם להניח שהביצוע החיובי הוליד משוב חיובי של המאמן משום שהביצוע היה חיובי, וכן הלאה. בשביל לברר את הנקודה הזו ניסינו לבדוק מה קורה בפוזשנים שהגיעו אחרי שהמאמנים היו חיוביים. כלומר – לקחנו את כל הפעמים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי (ברוב הפוזשנים הם נתנו כמה סוגי משובים), ובדקנו מה קרה במהלכים שהגיעו לאחר מכן. באופן הזה אנחנו יכולים להגיד בוודאות שהביצוע הגיע אחרי המשוב, ולכן המשוב הוא זה שהוביל לביצוע ולא ההפך.


מה מצאנו?


אם בפוזשן ממוצע במחקר שלנו הסיכוי לקבל תוצאה חיובית (לקלוע סל או לא לחטוף סל) או שלילית (לא לקלוע סל ולחטוף סל) הוא 50/50, בפוזשנים שהגיעו אחרי מהלכים בהם המאמנים היו אך ורק חיוביים– הסיכוי לפוזשן חיובי קפץ ל75%! כמות המקרים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי היתה קטנה מדי כדי להסיק מובהקות, אבל אין ספק שמדובר בממצא מעניין שנותן תמונה שמתחברת גם עם שאר הספרות המקצועית שאומרת – חיוביות קשורה בביצועים טובים יותר.

הפוסט ששותף עורר כמה תגובות מעניינות של מאמנים ואנשי מחקר. בואו לקרוא ולהשתתף בדיון בלחיצה כאן.


רוצים קישור למאמר המלא? דברו עם אליה.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג