האם מה שמאמנים אומרים במהלך משחק משפיע על התוצאה או על הביצוע? אליה פורמן בדק ומצא.
האם מה שאומר המאמן לשחקנים בזמן משחק באמת משפיע על המשחק?
בתחילת השבוע פירסם ה- international journal of sports science & coaching כמאמר חדש את התזה שכתבתי בשנים האחרונות בשיתוף עם פרופסור סימה זך. בתחילת דרכה השם של העבודה (שעברה כמה גלגולים) היה – "האם מה שהמאמן אומר באמת חשוב?" ואף על פי ששם המאמר שונה בגרסה הסופית שלו, המקור מביע יפה את המהות של הניסוי.
בפשטות ובקצרה רצינו לברר האם יש קשר בין ההתנהלות של מאמני כדורסל על הקווים לבין התוצאה של המשחק. המון מחקר נעשה על איזה סוג של משוב אמור לקדם ביצועים ספורטיביים בתנאי מעבדה ואימון אבל מעט מאוד מחקר נעשה על מה היעילות של המשובים האלה בזמן אמת, כלומר במשחק עצמו.
מה מצאנו? לא מעט דברים, אבל בגדול – לרוב סוגי המשובים (פתוח, ממוקד, כללי וכו') ולרוב סוגי ההתנהגויות (לתת משובים ארוכים או קצרים, לשתוק לפרקי זמן ארוכים או להישמע כל הזמן וכו') אין קשר ברור עם התוצאה והם דומים בפוזשנים שנגמרים בטוב או ברע. או במילים אחרות – ברוב המקרים, זה לא כ"כ חשוב איך ומה אומרים המאמנים בזמן המשחק.
אז מה בכל זאת כדאי לעשות? כנראה שלהיות חיובי עם השחקנים יכול לעזור. הממצא המרכזי של המחקר שלנו הוא שמשוב חיובי של מאמן קשור בביצוע חיובי של הספורטאים ולתוצאה טובה יותר פר פוזשן - זאת אומרת ליותר סיכוי לקלוע או לא לחטוף סל.
אבל החלק המעניין במחקר הוא לא התוצאה המרכזית שלו.
משום שהמחקר שלנו מתאמי (בודק קשר בין 2 משתנים) הוא לא מאפשר להסיק מסקנה על איזה משתנה משפיע על מי. כלומר, באותה מידה שבה אפשר להניח שמשוב חיובי גרם לביצוע חיובי, אפשר גם להניח שהביצוע החיובי הוליד משוב חיובי של המאמן משום שהביצוע היה חיובי, וכן הלאה. בשביל לברר את הנקודה הזו ניסינו לבדוק מה קורה בפוזשנים שהגיעו אחרי שהמאמנים היו חיוביים. כלומר – לקחנו את כל הפעמים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי (ברוב הפוזשנים הם נתנו כמה סוגי משובים), ובדקנו מה קרה במהלכים שהגיעו לאחר מכן. באופן הזה אנחנו יכולים להגיד בוודאות שהביצוע הגיע אחרי המשוב, ולכן המשוב הוא זה שהוביל לביצוע ולא ההפך.
מה מצאנו?
אם בפוזשן ממוצע במחקר שלנו הסיכוי לקבל תוצאה חיובית (לקלוע סל או לא לחטוף סל) או שלילית (לא לקלוע סל ולחטוף סל) הוא 50/50, בפוזשנים שהגיעו אחרי מהלכים בהם המאמנים היו אך ורק חיוביים– הסיכוי לפוזשן חיובי קפץ ל75%! כמות המקרים שבהם המאמנים נתנו רק משוב חיובי היתה קטנה מדי כדי להסיק מובהקות, אבל אין ספק שמדובר בממצא מעניין שנותן תמונה שמתחברת גם עם שאר הספרות המקצועית שאומרת – חיוביות קשורה בביצועים טובים יותר.
הפוסט ששותף עורר כמה תגובות מעניינות של מאמנים ואנשי מחקר. בואו לקרוא ולהשתתף בדיון בלחיצה כאן.