איך מתייעצים עם אחרים ומקבלים עזרה ממומחים?
זה הפרק החמישי.
הפרק הרביעי - החלטות בפעולה 1 - כאן.
שני דברים חשובים לזכור בקבלת החלטות:
השלכות והיכולת להתחרט.
ההשלכות של ההחלטה לא רציניות ואפשר להתחרט? יאללה להחליט, מה זה משנה.
ההשלכות של ההחלטה חמורות ואי אפשר יהיה לחזור לאחור? להחליט כמה שיותר מאוחר.
תהליך טוב לא מבטיח תוצאה טובה.
תוצאה טובה לא מצביעה בהכרח על תהליך טוב.
האם אפשר להחליט החלטה גרועה ולקבל תוצאה טובה? כן.
האם אפשר להחליט החלטה טובה ולקבל תוצאה גרועה? כן.
חשוב לא לבסס את ההחלטות שלנו על התוצאה. זו הטיית חשיבה והיא מפריעה לקבל החלטות טובות.
לחצו כאן כדי לקרוא על resulting.
חשוב לזכור שכל אדם שמציג לנו את דעתו או את נקודת המבט שלו, עושה את זה, ולא מציג את האמת המוחלטת.
אם נדע לאסוף את נקודות המבט של כולם, נקבל תמונה שלמה יותר של המצב ונוכל להחליט החלטות טובות יותר.
כשאנחנו פונים לאדם אחר - בעל ניסיון או מומחיות גדולים משלנו - כדי לקבל עזרה בהחלטה, יש שלוש שאלות שכדאי לשאול.
1. אם היית בנעליים שלי, מה היית בודק כדי להחליט? איך המשתנים האלה מתחברים אחד לשני?
2. מה אתה יודע על הבעיה הזו שאני לא יודע? מה אתה יכול לראות בזכות הניסיון שלך, שאדם בלי הניסיון שלך לא יכול לראות? מה אתה יודע שרוב האנשים מפספסים?
3. מה יהיה תהליך ההחלטה שלך אם היית במקומי?
השאלות האלה שונות מ"מה לדעתך אני צריך לעשות?"
אם אנחנו כותבים אימייל או מנסים לגייס מומחה לעזרתנו בדרך אחרת, חשוב לתת להם להבין שאנחנו מעריכים את הזמן, האנרגיה והמומחיות שלהם.
אנחנו יכולים לשלם להם כסף (מגיע להם), אבל אם אין לנו כסף לשלם ואנחנו בכל זאת רוצים עזרה, הנה כמה סעיפים שחשוב לזכור:
1. להראות שאכפת לנו. שעשינו את התחקיר. שבדקנו ולמדנו.
2. להיות מדויקים במה שאנחנו מבקשים.
3. לשאול אותם איך הם חושבים, לא רק מה הם חושבים.
4. לעדכן. אחרי שניסינו מה שהם הציעו, הם ישמחו לדעת אם זה עבד, ואם לא - מה השתבש. במקרה כזה רוב המומחים גם ינסו לעזור שוב כדי לוודא שהעצות שלהם אכן מועילות.
מה ההבדל בין מומחים ובין מתחזים?
1. מתחזים לא יכולים לענות על שאלות ברמה עמוקה יותר.
2. מתחזים לא יכולים לשנות את אוצר המילים שלהם כשהם מסבירים על הנושא. אם יחזרו על אותם משפטים, שיהיו, לרוב, מנוסחים היטב ובמילים גבוהות.
3. מתחזים נהיים מתוסכלים כשאתה לא מבין. מומחים יודעים כמה קשה הנושא ומה המורכבות.
4. מומחים יכולים לספר על הפעמים בהם נכשלו. המתחזים דואגים למוניטין שלהם וצריכים לשכנע אותנו שהם מומחים.
5. מומחים יודעים את הגבולות של התחום שלהם. הם לא ינסו לחרוג מהם.