עושים סדר בגישת האילוצים - 1

חלק 1 בסדרת הפוסטים כדי לעזור למאמנים להבין את חשיבות הגישה וכיצד ליישם אותה.

צילום:

https://www.alwaysforward.co.il/blog/cla-1

האם אי פעם שאלתם את עצמכם, "איך ספורטאים מתאמים את התנועות שלהם ושולטים בהן כדי למצוא התאמה פונקציונלית לבעיות העומדות בפניהם בספורט?"

בטח לא,

אבל אולי אמרתם לעצמכם "איך הם עשו את זה!?" 

ואם אתם מאמנים, אולי אתם שואלים את עצמכם, איך אנחנו יכול לעזור?


גישת האילוצים (CLA) מקורה במודל האילוצים המקורי שהוצע על ידי (Newell, 1986), שם הדגיש שתנועה היא תכונה מתהווה של שלושה אילוצים הקשורים ביניהם, המסווגים לפי קטגוריות: האדם, הסביבה והמשימה. 

ואם עוברים ליישום על ספורט, דיווידס ועמיתים הציעו כי אילוצי משימה משקפים דברים כמו חוקים, ציוד, גבולות, יריבים וחברים לקבוצה; אילוצים סביבתיים משקפים דברים כמו אור, לחות, טמפרטורה וציפיות חברתיות; והאילוצים האישיים משקפים דברים כמו גובה, משקל גוף, מוטיבציה ורמות עייפות. 

חשוב לציין כי ה-CLA היא מתודולוגיה ספציפית המושתתת על ידי דינמיקה אקולוגית ופדגוגיה לא ליניארית שבה אילוצים מטופלים בצורה מכוונת מתוך מחשבה על מטרה ספציפית. 

מניפולציה של אילוצים בפועל יכולה להיות חזקה מאוד כאשר משתמשים בה כדי לעזור לספורטאים לחפש ולגלות דרכים לתאם את תנועות שלהם ולשלוט בהן בהקשר למשחק, מה שמוביל אותם לפתרון בעיות נוספות שצצות במהלך המשחק.


באמצעות ה-CLA, מאמני כדורסל יכולים לתמוך בשחקניהם על ידי יצירת מצבים בתרגולים המקדמים ארגון עצמי.

לשיחה מעניינת (באנגלית) בנושא ארגון עצמי, לחצו על הלינק הזה.


בכדורסל, ארגון עצמי הוא התהליך של שחקן שמתאם את תנועותיו לביצוע רצפים ספציפיים לכדורסל, כמו מסירת הכדור או סיומות בטבעת.

ארגון עצמי מעוצב על ידי המפגש של האילוצים שהוזכרו קודם, ומכיוון שהאילוצים האלה משתנים ללא הפסקה, שום פוזשן בכדורסל אינו זהה לקודם.

זה בניגוד לגישה המסורתית, לפיה ארגון מתרחש כביכול מתוך הציפיות הפנימיות שלנו למה שעשוי לקרות.


בנוסף, שימוש ב-CLA מספק לספורטאים אפשרות לחפש פתרונות תנועה דומים לאלה שיופיעו במשחק.

זה שונה מגישות מסורתיות בהן מאמנים מאמינים שיש דפוס תנועה "נכון" אחד בעזרתו שחקנים צריכים לבצע מיומנויות. 

הדבר מאופיין באמונה ב"יסודות" וטכניקות ספציפיות, אשר נקדחים* לתוך ראשי השחקנים לגבי איך הם צריכים למסור, לזרוק ולשמור.

מאמנים מלמדים את התנועות האלה באופן מפורש בתרגילי אימון כגון 1 על 0, 2 על 0 וחזרה על תנועות ותרגילים ב-5 על 0.

*המילה drilled, באנגלית, ובעברית גם מתורגלים.


בתרגולים המסורתיים האלה נפוץ מאוד לראות מידע מינימלי שמפרט עבור השחקנים איך לייצר מפגש עם המציאות כדי לארגן פתרון תנועה שמתאים למשחק.

הפתרון הזה הוא בעצם המידע במשחק שיעצב את פעולות השחקנים, כגון המרחקים המשתנים בין חברים לקבוצה ויריבים, ריווח, מיקום הכדור וכו'.

באימון של 1 על 0, לשחקן אין מגן ואין חברים לקבוצה, מה שמסיר הרבה מהזדמנויות הפעולה שמופיעות באופן טבעי במשחק. 

במסגרת הדינמיקה האקולוגית, הזדמנויות פעולה אלו נקראות התאפשרויות. 

המידע שנתפס על ידי שחקן במהלך המשחק חושף בפניו הזדמנויות לפעולה.

חשוב לציין שההתאפשרויות משתנות ללא הרף במהלך פוזשן.

ההתאפשרויות עשויות לזמן התנהגויות שונות עבור ספורטאים שונים, בהתאם ליכולתם לטפל במידע ולפעול לפיו.


בסביבות מסורתיות, שחקנים מתעכבים בהתפתחות כי הם נדרשים לשלוט בטכניקות מאוד ספציפיות לפני שהם מתקדמים למצבים מורכבים יותר עם שומרים.

זה מונע משחקנים לחוות מספר מצבים שונים ולפעול לפי הזדמנויות שונות לפעולה, הנדרשות במשחקים כדי להצליח.


במהלך משחק מתרחש תהליך מתמשך של צימוד תפיסה-פעולה.

זה אומר ששחקנים תופסים במוחם מידע מהסביבה, כמו מיקום של חברי הקבוצה והשומרים, הזמן והניקוד וכן הלאה, המעצבים את תהליך הארגון העצמי. 

בשנת 1979, בטקסט המכונן שלו, J.J. גיבסון קבע: "אנחנו חייבים לתפוס כדי לזוז, אבל אנחנו חייבים גם לזוז כדי לתפוס".

הגישה המסורתית מתמקדת באופן גלוי במרכיב הפעולה. 

אימון 'טכניקות', ולאחריו, בהנחה שהשחקנים יוכלו איכשהו 'לחבר' את רצפי התנועה האלה בזמן הנכון במשחקים, גם אפשרויות לתפוס.

זה לא מאפשר לשחקנים להיות רגישים למידע בסביבתם ולפעול לפי התאפשרויות אמיתיות, שזה בעצם מה שנדרש משחקנים במשחק.


בגדול, באמצעות הגישה הזאת, מאמנים מקבלים את כל ההחלטות עבור השחקנים שלהם על ידי קידום רצפי תנועה שנקבעו מראש.

ניתן להבחין בכך באימונים רבים בימינו לפני דראפט NBA ובמרכזי אימון שונים, בהם שחקנים משכפלים טכניקות עם שינויים מינימליים מחזרה לחזרה, למרות שזה בלתי אפשרי פיזית לחזור על אותם פתרונות תנועה במשחקים.

למה? כי האילוצים משתנים ללא הפסקה.

יש מקומות בהם השחקנים ממש רוקדים עם הכדור בפעולות מוכתבות מראש, כאשר אין עליהם שומר.

בואו נסתכל מחדש על מודל האילוצים המקורי שהציע ניואל כדי לבחון לעומק את הקטגוריות השונות של אילוצים בהתאמה ספציפית לכדורסל, ואיך הם מעצבים את פתרונות התנועה שניתן לראות בזמן צפייה בשחקנים במשחק. 

זה יעזור לנו להבין מדוע כל פתרון תנועה - בין אם מסירה, סיומת, קליעה או משחק הגנה - הוא כל כך ייחודי.

החלק השני בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג