אנלוגיות באימון

ברוב המקרים קשב חיצוני עדיף על פנימי כשמדובר על איכות הביצועים. אך מה עושים כשרוצים לתקן טכניקה של ספורטאי? ייתכן שהשימוש באנלוגיות מוטוריות יכול לספק פתרון מעניין

צילום:

בפוסט הקודם הזכרנו את המושג 'קשב' בהקשר של איכות הביצועים במאני טיים, וציינו שהממצאים בספרות מראים שברוב המקרים, ולא רק במאני טיים,  מיקוד קשב חיצוני (כלומר, התמקדות הספורטאי בגורמים חיצוניים לגוף שלו עצמו כמו המטרה או הציוד) יעלה את הסיכוי לביצוע של תנועות שוטפות וחלקות ובהמשך לביצועים אופטימליים. לעומת זאת, מיקוד קשב פנימי (שהוא התמקדות באיברי הגוף המבצעים כמו למשל ברגל הבועטת או ביד הקולעת) עשוי לפגוע בשטף של התנועה ואי לכך גם באיכות הביצועים ובתוצאה עצמה.

הממצאים הללו עשויים להיות בעייתיים כשמדובר בתיקונים טכניים לספורטאים (ייתכן שגם בלימוד טכניקה, אבל זה כבר לפוסט אחר).

משום שהתיקון הטכני מכוון בדרך כלל לשינוי או דיוק התנועה הגופנית, הוא יכלול באופן טבעי דגשים על הביצוע הגופני ולכן, כפועל יוצא מכך, הספורטאי עשוי לעבור למיקוד קשב פנימי. אז מה עושים? אחת הדרכים לפתור את הדילמה היא השימוש באנלוגיות.  

אנלוגיות בלמידה מוטורית הן הנחיות לביצוע שמתארות לספורטאי את הפעולה הרצויה מבלי למקד אותו בביצוע הטכני עצמו.

שלושה סוגי אנלוגיות מרכזיים:

אנלוגיית תרחיש – למשל, 'שלוף את העוגיות מהצנצנת' כדי לתאר את פעולת הכף היד בסוף זריקה בכדורסל.

אנלוגיית הגבלה – למשל, 'דמיין שיש לך רצועות שמונעות מהיד לזוז בזריקה' כשמנסים להגביל שימוש בידיים.

אנלוגיית מבוססת צורה – למשל, גרום לכדור לייצר צורה של קשת כשרוצים להדגיש את מימד הגובה בזריקה.

בסוג הנחייה שכזו אנחנו צפויים לקבל ביצועים באופן הרצוי בעינינו וזאת מבלי שהספורטאי יצטרך לחשוב על האיברים המבצעים שלו ויוכל להשאיר את מיקוד הקשב שלו חיצוני.

מה אומרים המחקרים על אנלוגיות?

גם במקרה הזה הממצאים מעורבים. למשל, במחקר על זריקת חיצים שהשווה בין הוראה מבוססת אנלוגיות להוראות מפורשות, כלומר אותן הוראות שמהן אמרנו שרצוי להימנע מחשש למיקוד קשב פנימי, לא נמצאו הבדלים בין סוגי ההוראות ונמצאו ביצועים איכותיים יותר דווקא כשלא היה משוב בכלל (1).

לעומת זאת, במחקר על 80 שחקניות כדורעף צעירות בגילאים 10 ו-11 נמצא יתרון ברור ללמידה באמצעות אנלוגיות שנשמר גם במבחן שבוצע זמן מה לאחר ההתערבות. היתרון אף בא לידי ביטוי בשאלונים שניתנו לתלמידות והעריכו את תחושת המסוגלות שלהן (2).

זוכרים את הביצועים במאני טיים? אז במחקר שבדק את הביצועים תחת-לחץ של זריקת עונשין בכדורסל עבור קבוצה שלמדה באמצעות אנלוגיה לעומת קבוצה שקיבלה הוראות טכניות מפורשות, נמצא שהקבוצה שקיבלה הוראות באמצעות אנלוגיה ביצעה דומה לרמה שבה ביצעה ללא לחץ וזאת בניגוד לקבוצת ההוראות הטכניות המפורשות שקרסה במאני טיים (3).

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הוראות מפורשות לביצועים טכניים עשויות להיות בעייתיות בהקשר של מעבר מיקוד הקשב מחיצוני לפנימי.

2. השימוש באנלוגיות, כלומר תיאור של הפעולה הרצויה מבלי להיכנס להיבטים טכניים גופניים, עשוי לשמש פתרון לדילמה הזו.

3. הממצאים הספרותיים מעורבים, אך ישנם ממצאים מחקריים שתומכים בשימוש באנלוגיות גם בשיפור הביצוע וגם בביצועים בזמן אמת.

קיומם של הממצאים, יחד עם הרציונל שתומך בשימוש בסוג ההוראה הזו, בהחלט תומך בשימוש באנלוגיות ככלי התערבותי למאמנים ואנחנו מזמינים אתכם להיות יצירתיים.

מקורות:

1. https://efsupit.ro/images/stories/septembrie2020/Art%20339.pdf

2. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/31/3/article-p337.xml

3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1469029218305077

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג