עין שקטה 2

בפוסט המשך מציג אליה פורמן את היתרונות שיש ל-QE בביצועים תחת לחץ, מסביר בקצרה את המנגנון הנוירולוגי-מוטורי שעומד מאחוריה ומברר אם קל לאמן אותה.

צילום:
Photo by Marina Vitale on Unsplash

בפוסט קודם הכרנו את Quiet Eye, טכניקה ייחודית לנעילת המבט במטרה, שנמצאה כמשפרת את הדיוק בביצועים ספורטיביים באופן ניכר.

האפשרות לשפר את הדיוק במטלות כמו קליעות עונשין ובעיטות פנדל משמעותית גם כשהיא עומדת בפני עצמה, אך מסתבר של-QE יש פוטנציאל לטייב ביצועים בצורה נוספת - שיפור ההתמודדות עם לחץ וחרדה.

ב-2014 בדקו כמה חוקרים את ההשפעה של אימון QE על הביצועים תחת לחץ של 20 מתמחים לכירורגיה.

המשתתפים חולקו ל-2 קבוצות: קבוצה שעברה אימון על הטכניקה בלבד, וקבוצה שעברה אימון QE. שתי הקבוצות קיבלו הדרכת וידאו על סוג האימון שלהן ו-וידאו אישי לתיקון טעויות, כלומר, קבוצת הטכניקה על הביצועים ברמה הטכנית, וקבוצת ה-QE על ביצועי מיקוד המבט שלהם במטרה.

בסיום האימונים הם נבחנו בשני תנאים – ביצוע בתנאי לחץ נמוכים, וביצוע בתנאי לחץ גבוהים (1).

מה הם מצאו?

כאשר השוו בין תוצאות המבחן של שתי הקבוצות בתנאי הלחץ הנמוכים לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות, אבל כשהשוו את הביצועים תחת לחץ גבוה קבוצת ה-QE שימרה את רמת הביצוע שלה מהאימונים וביצעה טוב יותר מהקבוצה שעברה אימון טכניקה בלבד.

גם במחקרים שצפו בביצועים ספורטיביים עלו ממצאים דומים, כאשר מחקרים על יורים וקשתים מקצועיים מצאו שהספורטאים שלא נחנקו תחת לחץ ושמרו על רמת ביצועים גבוה היו גם אלה שמיקוד המבט שלהם במטרה נשמר ואף התארך במקביל לעלייה בלחץ (2,3,4).

אז למה זה קורה, ובכלל, מה הופך את QE לטכניקה שמכילה את כל הטוב הזה?

הספרות המקצועית מעלה כמה אפשרויות, אך מבלי להיכנס למורכבויות השונות אפשר לתמצת את כולן לשורה תחתונה אחת (ולא בהכרח עד הסוף מדויקת) – QE משפרת את השליטה בהוצאת התנועה הרצויה, ומפחיתה את המעורבות של תנועות ומחשבות לא רצויות.

כלומר, נעילת המבט 'מנקה' את הביצוע מכל מה שלא תורם לו.

אחד ההסברים הנוירולוגים המעניינים בנושא הזה הוא שמיקוד מבט ארוך במטרה מעביר אלינו את המידע הרלוונטי לגביה (מיקום במרחב, מרחק, גודל וכו') דרך מסלול נוירולוגי שנקרא המסלול הדורסלי, על חשבון מעבר דרך מסלול נוירולוגי אחר בשום המסלול הונטרלי.

המאפיין המרכזי של המסלול הדורסלי הוא שהמידע שעובר דרכו מאפשר לנו להוציא תנועות מוטוריות איכותיות גם בלי להבין בדיוק מה אנחנו רואים. בניגוד אליו, המסלול הונטרלי מעביר מידע ויזואלי ומחבר אותו אל ידע (למשל, מה אני בעצם רואה) ואל זיכרונות שקשורים למה אני עושה. בצורה הזו, כאשר אנחנו משתמשים במידע שמגיע דרך המסלול הונטרלי אנחנו מחברים את הביצוע אל מחשבות על הביצוע, מה שעשוי להעלות את הלחץ והחרדה ובסופו של דבר לפגוע בו (4).

על פניו נראה שהשימוש ב-QE עבורנו כמאמנים וספורטאים נחוץ וברור כשגם הדרך לאמן אותו, באמצעות מיקוד הספורטאי במטרה באופן חזרתי על ערכים אידאלים מסוימים, היא אופרציה יחסית נוחה לשימוש.

אבל, כמו כל בתחום בחיים ובטח באימון ספורטאים, הדברים הם לא שחור ולבן.

במאמר מ-2019 קבוצת חוקרים בראשותו של איאן ראנשואו (Ian Renshaw) מעבירה ביקורת על האופן שבו רוב המחקרים ממליצים לאמן QE.

טוענים, על סמך בסיסי אמפירי רחב, שהתנהגויות המבטים של ספורטאים (כלומר הדרך בה ספורטאים שונים מתמקדים במטרה) היא שונה ומגוונת ואי אפשר לגזור ממנה ערכים אידאלים. במילים אחרות, העבודה שניסוי כלשהו הראה קשר בין מיקוד מבט לאורך זמן ספציפי, במיקום ספציפי וכו', לבין הצלחה יתרה בביצוע, לא אומרת בהכרח שכל הספורטאים באותו ענף ירוויחו ביצוע טוב יותר אם ימקדו את המבט בדיוק לאותו זמן, באותו מיקום וכו'. למעשה, אנחנו יודעים שתנועות אידאליות או ביצועים אידאלים הם דבר די נדיר בספורט ושהניסיון לכפות אותם הוא בעל פוטנציאל להזיק לביצוע (5).

אז מה בכל זאת אפשר לקחת מזה?

הקשר בין מיקוד מבט ארוך יותר מהרגיל לבין ביצוע מדויק יותר מבוסס היטב, ולכן השאיפה לאמן ספורטאים שידעו לנעול מבט במטרה נראה כמו משהו שבהחלט כדאי לנסות.

מצד שני, ייתכן ולא מומלץ להתחיל מיד עם מיקוד בערכים מסוימים (איפה בדיוק להסתכל, לכמה זמן ומתי לאורך הביצוע) משום שאלה אמנם נמצאו במחקרים כמועילים בקרב ספורטאים ומתחילים, אך ייתכן מאוד שהם מועילים רק עבור מי שביצעו אותם באותו ניסוי.

ההצעה שלנו:

הנחו את הספורטאים למקד את המבט בנקודה מסוימת, ולאורך זמן מסוים מבלי להגדיר את המיקום והזמן במדויק, אלא לתת לספורטאי למצוא אותם בעצמו כפי שמתאים ונכון עבורו בשיטה של ניסוי וטעייה.

אם השיפור מתעכב, אפשר לנסות להשתמש בערכים כפי שמופיעים בטבלה בפוסט הקודם ולראות אם יש שינוי.

מקורות:

1. Causer, J., Vickers, J. N., Snelgrove, R., Arsenault, G., & Harvey, A. (2014). Performing under pressure: Quiet eye training improves surgical knot-tying performance. Surgery, 156(5), 1089-1096.‏

2. Behan, M., & Wilson, M. (2008). State anxiety and visual attention:

The role of the quiet eye period in aiming to a far target. Journal of Sports Sciences, 26, 207-215. 10.1080/02640410701446919

3. Vickers, J. N., & Williams, A. M. (2007). Performing under pressure: The effects of physiological arousal, cognitive anxiety, and gaze control in biathlon. Journal of Motor Behavior, 39, 381-394.

4.  Vickers, J. N. (2016). Origins and current issues in Quiet Eye research. Current Issues in Sport Science (CISS).‏

5. Renshaw, I., Davids, K., Araújo, D., Lucas, A., Roberts, W. M., Newcombe, D. J., & Franks, B. (2019). Evaluating weaknesses of “perceptual-cognitive training” and “brain training” methods in sport: An ecological dynamics critique. Frontiers in psychology, 9, 2468.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג