האם יש טכניקה אידאלית?

האם הדרך בה אנחנו מלמדים טכניקה מבוססת על ידע שקיים במדע? אליה פורמן מגלה לנו שלא. פירוט בפנים.

צילום:
Abhay siby Mathew on unsplash

אחת ההסכמות הרחבות בקרב מאמני כדורסל היא שטכניקה טובה משמעותית מאוד לביצועים. עבודה על טכניקת קליעה, למשל, בתנאים סטריליים ללא הגנה נחשבת לא רק חשובה אלא בסיסית ויסודית בשביל ללמד את השחקנים לזרוק נכון ומדויק.

אך האם יש להנחות הללו בסיס מדעי?

הרציונל המרכזי מאחורי אימון טכניקת קליעה ללא הגנה הוא שברגע שנלמד את השחקן לזרוק 'נכון' ונתרגל את הזריקה הנכונה במשך פעמים רבות נביא להטמעה שלה (אוטומטיות) עד שהוא יוכל לשחזר אותה באופן מדויק בכל פעם שהוא יזרוק במשחק, עם מינימום שגיאות טכניות ומקסימום אחוזי הצלחה.

הבעיה היא שהביסוס המדעי לרציונל שהוזכר לוקה ביותר.

הספרות המקצועית לא מציגה ראיות שתומכות בכך שיש בכלל דבר כזה – זריקה 'נכונה', או טכניקה 'אידאלית'. מחקרים שהשוו בין ספורטאי עילית ברמות הגבוהות הראו הבדלים בין אישיים גדולים בלא מעט רכיבים טכניים, מה שמקשה מאוד על ההגדרה של אותה זריקה אידאלית מלכתחילה.


ומה עם להוביל את המתאמן שלנו לרכוש טכניקה שתהיה אמנם אישית עבורו אך כזו שיוכל לשחזר באופן מדויק במצבי אמת?

מסתבר שכאשר בודקים את העקביות בין הזריקות של אותם ספורטאים, בחלק ניכר מהרכיבים של הטכניקה שלהם מתגלים הבדלים משמעותיים בין הזריקות.

במילים אחרות – הטכניקה של ספורטאי עילית שונה, במידה כזו אחרת, בכל פעם שהם מבצעים אותה.

למעשה, בחלק מהרכיבים של הטכניקה נמצא שככל שהספורטאי מגוון יותר, כלומר עקבי ומשוחזר פחות, כך עולים אחוזי הקליעה שלו (!).

ומה בנוגע לרכישת המיומנות עצמה?

ייתכן ולימוד הטכניקה ללא הגנה מאפשר כמות חזרות גבוהה יותר ופחות הפרעות ללמידה.

הנקודה החשובה בהקשר הזה היא שעל סמך הספרות המדעית – זריקה בלי הגנה וזריקה עם הגנה היא פשוט לא אותה זריקה.

מסתבר שהנוכחות של המגן (ולא רק) משנה מהותית את הדרך בה הספורטאי זורק לסל, כלומר ההמצאות של מגן (כפי שקיים במשחק) גורמת לספורטאי לפתח טכניקה שונה באופן משמעותי מאשר הטכניקה שהוא יפתח כשאין מגן בסביבתו. או במילים אחרות – כשאנחנו מלמדים שחקן לזרוק בלי הגנה – אנחנו מלמדים אותו זריקה אחרת ממה שיזרוק במצבי אמת.

לסיכום – העיקרון של עבודה על טכניקה אידאלית ללא הגנה, למרות שהוא נפוץ ובסיסי על פניו בקרב מאמני כדורסל, לא נתמך בראיות מספקות בספרות המקצועית ולמעשה הרציונל שמחזיק אותו רעוע למדי.

מה כן אפשר לעשות? על כך בפעם הבאה.

מקורות:

https://www.mdpi.com/1660-4601/18/6/3283/htm

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1469029216300942

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.2003.10609090

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/24748668.2020.1820172

https://www.nature.com/articles/s41598-021-87001-8

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג