הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

הפרעת הקשר היא מרכיב מבוסס בספרות המקצועית בכל הקשור בשיפור אימון וביצועים. בפוסט הקרוב אליה פורמן מציג אותה, מראה מדוע היא רלוונטית עבורנו ומסביר למה לפעמים זה מרגיש שהיא פחות אפקטיבית מהאלטרנטיבה, למרות שהיא הרבה יותר!

צילום:

עד סוף שנות ה-70 של המאה הקודמת קראה הספרות המדעית בספורט ובלמידה מוטורית לתרגל מיומנויות באופן לינארי. כלומר, טענו המדענים, אם נאמן את אותה טכניקה או אותו הביצוע שוב ושוב באופן חזרתי ועקבי נגיע לרמת ביצועים מיטבית במשחק. ב-1979 חוקרים בשם שיה ומורגן העלו את הרעיון המהפכני שייתכן ולימוד ואימון של כמה מיומנויות במקביל עשוי להביא לשיפור גדול יותר בביצוע גם אם סדר הלימוד מתרחש באופן אקראי ולא לינארי.

במילים אחרות, הם הציעו שאין צורך לחכות עד שמיומנות אחת תשתפר בשביל לתרגל / ללמד מיומנות נוספת ואף ייתכן שיש לדרך הזו יתרון בשיפור ביצועים (1). 40 שנה לאחר מכן, טכניקת לימוד הזו המכונה contextual interference (הפרעת הקשר), נחשבת לאחת מיסודות האימון המבוססים ביותר בספרות המוטורית.

למשל, במחקר על שיפור החבטה בבייסבול חולקו 30 חובטים מיומנים ל-3 קבוצות: קבוצת ביקורת שהמשיכה להתאמן על פי לוז האימונים הרגיל שלה, קבוצת אימון "בלוקים" וקבוצת אימון "אקראי". שתי קבוצות הניסוי, קרי קבוצת ה"בלוקים" וקבוצת ה"אקראי", עברו אימון דומה בכל הקשור לנפח ולתוכן: 45 חבטות נגד סוגים שונים של הגשות (כדור מהיר, כדור מסובב וכדור איטי), אך הן נבדלו זו מזו בשיטת האימון שעברו - בעוד שבקבוצת הבלוקים ביצעו 15 חזרות על כל סוג של הגשה ואז עברו להגשה הבאה, בקבוצה האקראית עשו שימוש בהפרעת הקשר וביצעו 45 חבטות ללא סדר ברור אך באופן כזה שבסיכומו של אימון הם ביצעו 15 חבטות לכל סוג של הגשה, בדיוק כמו קבוצת הבלוקים (2).

מה הם מצאו?

למרות שלפני ביצוע האימון לא היו הבדלים בין הקבוצות, בבדיקה שנעשתה לאחר ההתערבות נמצא ששיעור ההשתפרות של הקבוצה האקראית היה גדול פי 2 משיעור ההשתפרות של קבוצת הבלוקים. גם מחקרים על רכישת ביצוע חדש ולא רק שיפור מיומנות קיימת הראו תוצאות דומות (3).

קיימות כמה תאוריות המנסות להסביר את התופעה הרחבה הזו וביניהן שיפור תהליך הקידוד של המיומנויות השונות במוח, שיפור יכולת השליפה של התוכניות המוטוריות או שיפור כושר ההסתגלות של הספורטאי (3). כל אחד מההסברים הללו מנתח את השימוש בהפרעת הקשר ברוח מודלים שונים בלמידה מוטורית, אך השורה התחתונה זהה לכולם: בזמן תחרות מול סביבה דינאמית נדיר שיתרחש מצב של ביצוע חוזר של אותה מיומנות בדיוק, כך שאימון הפרעת הקשר מעלה את רמת הדימיון של האימון לתחרות.

נקודה מעניינת שחשוב לזכור בנושא הזה היא אפקט השיפור המאוחר המגיע בעקבות השימוש בהפרעת הקשר. אחת הסיבות שלמאמנים בשטח יש לעיתים נטייה להעדיף אימון לינארי היא השיפור בביצוע אשר מתרחש לנגד עינינו ממש, מחזרה לחזרה. תופעה זו שאנחנו רואים מעט ממנה (אם בכלל) באימון אקראי, עשויה לגרום לנו להעדיף אימון חזרות פשוט על פניה. אך מסתבר שזה פשוט עניין של זמן. במחקר שבדק את השינוי בלמידה בעקבות גירוי חשמלי לחלק מסוים במוח שקשור בהפרעת הקשר, נמצא המשך שיפור בביצוע לאורך 24 ו-72 שעות לאחר שהאימון הסתיים(!) לעומת ביצוע חזרתי קלאסי והחוקרים סיכמו שלהפרעת הקשר השפעה על תהליכים שמתרחשים בשינה ולאחר מנוחה וכך גם פוטנציאל לשפר ולשמר את השיפור בביצועים לאורך זמן.

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הפרעת הקשר היא מניפולציה על אימון שנותנת דגש על תרגול של מיומנויות שונות בסדר אקראי ולאו דווקא מעבר ביניהם על סמך שיפור בביצועים.

2. השיפור בעקבות הפרעת הקשר מבוסס היטב בספרות והשורה התחתונה המשותפת להסברים השונים היא הדימיון של אימון כזה לביצועים בתחרות.

3. שימוש בהתערבות זו עשוי לבלבל משום שאימון חזרות או בלוקים כנראה ישפר את המיומנויות בזמן האימון בצורה משמעותית יותר מאימון אקראי. אבל, ואת זה חשוב לזכור - האפקט של הפרעת הקשר נשמר לאורך זמן רב יותר ולכן הוא בעל סיכוי טוב יותר לעבור לתחרות ולהיות אפקטיבי.

מקורות:

1. Henz, D., John, A., Merz, C., & Schöllhorn, W. I. (2018). Post-task effects on EEG brain activity differ for various differential learning and contextual interference protocols. Frontiers in human neuroscience, 12, 19.‏

2. Hall, K. G., Domingues, D. A., & Cavazos, R. (1994). Contextual interference effects with skilled baseball players. Perceptual and motor skills, 78(3), 835-841.‏

3. Sharp, M. H., Gheith, R. H., Reber, D. A., Stefan, M. W., LoDuca, S., Lowery, R. P., & Wilson, J. M. (2020). The effect of blocked versus random practice on dominant and non-dominant baseball swing. Journal of Sport Human Performance, 8(1), 1-9.‏

4. Schorn, J. M., Lu, H., & Knowlton, B. J. Contextual Interference Effect in Motor Skill Learning: An Empirical and Computational Investigation.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג