הקושי באימונים בתנאי בידוד

הסגר הקרוב מעמיד בפנינו, מאמנים וספורטאים כאחד, אתגרים גדולים מאוד בשמירה על כושר משחק ורמת ביצועים בכל ענפי הספורט ושכבות הגיל, ממש לפני שהעונה מתחילה. בסדרת פוסטים בשבועות הקרובים ננסה ללמוד איך בכל זאת אפשר להתאמן באפקטיביות ולמרות הקשיים, לשמר את היכולות שלנו ואף לשפר אותן!

צילום:
Damir Spanic on Unsplash


בפוסט הזה נדבר על מה הוא הקושי המרכזי באימונים בתנאי בידוד ואילו מכשולים הוא מציב בדרכנו.

בזמן שהגבלות הקורונה על ספורט ברחבי העולם הגיעו ועודן מגיעות לשיא נוקשותן, מתעוררת בעיה של ממש עבור הספורטאים והמאמנים – איך שומרים על יכולות ביצוע, שלא לומר ממשיכים לשפר אותה, בתנאי סגר? איך אפשר להמשיך להתאמן בצורה אפקטיבית ללא סביבת עבודה רלוונטית, חברי קבוצה, יריבים או לפעמים אפילו ציוד בסיסי לענף? מעבר להיבטים הנפשיים, המוטיבציוניים והמתודיים שישפיעו על כל סוג אימון שנבחר לעשות בתקופה שכזו, אימון ענפי מאותגר באופן מוגבר על ידי המגבלות משום שהן עשויות לנטרל את היסוד המרכזי ביותר שלו - מידת הייצוגיות לתחרות (כלומר, כמה האימון דומה לתחרות/משחק).

אחת התאוריות המבוססות ביותר בעולם הלמידה המוטורית היא ה-TIE:

theory of identical elements

התאוריה הזו, שנתמכת בראיות מחקריות רבות, חוזה שככל שיהיו באימון יותר אלמנטים שדומים לתחרות יעלה הסיכוי שהאימון ישפר את הביצוע בתחרות (3).

למשל- בניסוי של מוראדי ואחרים (Moradi et al) על לימוד זריקות עונשין בכדורסל, 28 סטודנטים ללא ניסיון קודם חולקו ל-2 קבוצות: קבוצה שהתאמנה בתנאי ראייה מלאים ורגילים וקבוצה שהתאמנה בתנאי חושך מוחלט, כשרק הלוח והטבעת זוהרים (הסטודנטים לא יכלו לראות את הכדור או את הגוף שלהם).

מה הם מצאו? במבחנים שביצעו 2 הקבוצות מיד אחרי האימונים ועשרה ימים אחרי האימונים נמצא שכל קבוצה השתפרה בסוג האימון שהיא עברה. כלומר, מי שהתאמנו על זריקות עונשין בתנאי ראייה מלאים ביצעו טוב יותר כשנבחנו בתנאים הללו ופחות טוב כשזרקו בחושך, ומי שהתאמנו על זריקות עונשין בחושך ביצעו טוב יותר כשהם זרקו בחושך מאשר כשהם זרקו בתנאי ראייה מלאים (1).

הממצאים האלה ממחישים היטב את TIE וגם משקפים עבורנו את הבעיה באימונים בסיטואציה של סגר – האלמנטים בין האימון לתחרות לא יכולים להיות זהים עבור רוב הספורטאים.

בנקודה הזו צריך לומר שברמה האינטואיטיבית זה לא נראה בהכרח בעייתי. נראה שסל מאולתר בגינה מספיק לכדורסלן בשביל לתרגל את רוב הפעולות שלו, ובשביל שחקן הכדורעף לתרגל עילית ותחתית מול הקיר עשוי לספק תחליף לחבר לקבוצה שמשתף איתו פעולה. אך מסתבר שהבעיה קצת יותר מורכבת מכפי שנדמה:

במחקר על שחקני קריקט, למשל (3), נמצא שהם חובטים בצורה שונה לחלוטין כשמדובר בכדור שהוגש על ידי מכונת כדורים, ממכונת כדורים + וידאו של מגיש אמיתי, או ממגיש אמיתי. כלומר, התפיסה שלהם (מה שהם רואים או מרגישים) שינתה את הדרך בה ביצעו ברמה המוטורית. ממצאים דומים נצפו גם בכדורסל, כדורעף, כדורגל וענפים נוספים (2,4).

במילים אחרות, הבעיה במידת הייצוגיות למשחק לא מסתכמת רק בביצוע הטכני או המיקוד המשימתי שעבורם דרוש בחלק מהמקרים ציוד בסיסי בלבד, אלא גם בתפיסה של הספורטאי. התפיסה של הספורטאי היא אלמנט שמותנה בדינאמיות של התחרות והוא קשור בצורה בלתי ניתנת להפרדה בפעולה, כך שאם ציוד עשוי להספיק כדי לתרגל עבודה מוטורית גרידא, על מנת להתאמן על עבודה מוטורית שבאמת דומה לתחרות יש לשחזר את היריבים, הקהל, הלחץ, הספייסינג והמהירות של התחרות, וזו כבר משימה הרבה יותר קשה.

אז האם הכל אבוד? לא בטוח.

בשבועות הקרובים נלווה אתכם כאן בסדרת פוסטים שתעסוק באיך אפשר להתאמן בבידוד. נענה על סוגיות כמו איך אפשר לשחזר את אי הוודאות של המשחק, את הלחץ, את הגיוון התנועתי, את היריבים, ואף נציג דוגמאות מוחשיות ורלוונטיות לעבודה אפקטיבית ואיכותית גם עם מעט מאוד ציוד ואפשרויות להתאמן.

תעקבו, יהיה מעניין.

פוסט שני בסדרה: שימוש בציוד כדי להפוך אימון דומה למשחק.

פוסט שלישי בסדרה: למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה.

פוסט רביעי בסדרה: אימון עם חסימת ראייה

פוסט חמישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -1

פוסט שישי בסדרה: למידה מווידאו בימי קורונה -2

פוסט שביעי בסדרה: שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

מקורות:

1. Moradi, J., Movahedi, A., & Salehi, H. (2014). Specificity of learning a sport skill to the visual condition of acquisition. Journal of motor behavior, 46(1), 17-23.‏

2. Araújo, D., Hristovski, R., Seifert, L., Carvalho, J., & Davids, K. (2019). Ecological cognition: expert decision-making behaviour in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 12(1), 1-25.‏

3. Liu, S., Ferris, L. M., Hilbig, S., Asamoa, E., LaRue, J. L., Lyon, D., ... & Appelbaum, L. G. (2020). Dynamic Vision Training Transfers Positively to Batting Performance Among Collegiate Baseball Batters. bioRxiv.‏

4. Gorman, A. D., & Maloney, M. A. (2016). Representative design: Does the addition of a defender change the execution of a basketball shot?. Psychology of Sport and Exercise, 27, 112-119.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג