שיטות לחקר המומחיות והמצוינות

מהי מומחיות וכיצד מודדים ומעריכים אותה? איתי בסביץ' ואדסון פילהו.

צילום:

פרק 3 מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי" / איתי בסביץ' ואדסון פילהו

ההגעה למצוינות היא תחום שנחקר ונלמד כבר מאות שנים, והמסקנה העיקרית היא שישנן דרכים שונות להגיע למצוינות, כפי שהדגים דיוויד אפסטין בספרו "מולטי טאלנט".

למרות השונות, ישנן תכונות מסוימות שעשויות לקדם את התהליך ברמה האישית כמו מעורבות ההורים ותכנון הקריירה וברמה הקבוצתית כמו חשיבות האימונים, המוטיבציה והתמיכה החברתית.

הפרק עוסק בשלוש שאלות:

1. מהי מומחיות, ממה היא מורכבת ומה האינטראקציות בין המרכיבים שלה?

2. מהם המדדים שמייצגים את מהות המומחיות ואת התהליכים והתוצאות של ביצועים מוצלחים?

3. איך משפרים ספורטאים? שיטות לפיתוח מומחיות ומצוינות.

1. מומחיות כרוכה בביצועים ברמה גבוהה עקבית במשימות שמייצגות את הדרישות החשובות בתחום מסוים.

אם הביצועים לא ברמה גבוהה, או לא עקביים, האדם לא יכול להיחשב מומחה. אם הביצועים ברמה גבוהה אך בתחומים לא משמעותיים, המומחיות לא תושג.

עוד הגדרות כוללות את היכולת לקבל החלטות מיטביות בזמן הפעילות (בשונה מטכניקה אישית מבודדת), היכולת לשפר אנשים אחרים בתחומי אימון או הוראה (בשונה מהעברת מידע), ייצוגים מנטליים וסכמות מנטליות מורכבות בתחום הביצוע ועומס ועיבוד קוגניטיבי מופחתים בעת הביצוע.

מומחים מעריכים את עצמם יותר במדויק מאשר מתחילים. מתחילים נוטים להעריך את עצמם יתר על המידה. מומחים מצליחים להשתפר יותר כי הם מודעים לתחומים בהם ניתן לעשות זאת.

בעלי הישגים נוטים לתבנית חשיבה מתפתחת שמובילה לעלייה ברמת המאמץ, המוטיבציה, הלמידה והאימון לשיפור הביצועים והידע.

גם אימון הוא מרכיב חשוב בהשגת מומחיות. היכולת לפתח את הביצועים בצורה עקבית וממוקדת מבדילה בין מומחים ובין אלה שאינם מומחים.

למרות הקושי שמעורב באימונים ממוקדים לאורך זמן, אנשים מסוימים מצליחים לעמוד בהם. רמת המוטיבציה שלהם נשארת גבוהה, בהתחלה בעזרת גורמים חיצוניים, אך בהמשך בעזרת גורמים פנימיים (הנאה, שאיפה להתמחות).

הסביבה של האדם משפיעה גם היא על פיתוח מומחיות. בני המשפחה ונטיותיהם היומיומיות משפיעות על האדם, חבריו לכיתה או השכנים שלו גורמים לו להתעניין ולעסוק בתחומים מסוימים על פני אחרים, וההצטרפות למועדוני ספורט או קבוצות עניין אחרות עוזרות לפתח את התחום, גם בעזרת מורה/מאמן שמצליח לעורר עניין והתלהבות.

ברמה הפסיכופיזיולוגית, מומחים מצליחים להתמקד רק במאפיינים ההכרחיים של הביצוע, ולכן נמצאים בעוררות פחות גבוהה ומסוגלים להפנות משאבים פיזיים ומנטליים לתהליכים "גבוהים" יותר כמו ויסות קשב וציפייה.

גם הגנטיקה משפיעה על הביצועים, כאשר יכולת אירובית, אינטליגנציה, הרכב סיבי שריר וגובה כולם בעלי תקרה מסוימת אשר שונה בין בני אדם.

2. איך מודדים מומחיות ומצוינות?

א. מדידת תוצאות ביצועים.

בתחומים רבים קשה לזהות, למדוד ולחזות מומחיות.

כאשר מנסים לעשות זאת, יש למדוד מיומנויות שהן ספציפיות ורלוונטיות לתחום, כמו קבלת החלטות במצבי משחק עבור שחקני כדורגל, למשל.

בנוסף ,יש למדוד לאורך זמן, כדי לנטרל אפשרות למצבים חד פעמיים או הזדמנויות מקריות.

גם מדדים סובייקטיביים (תלויי אדם) יכולים לשמש כדי להעריך מומחיות, כמו הערכה של שופטים, בני גיל, מאמנים, יריבים או המתחרים עצמם.

מדדים אובייקטיביים (כמו מהירות, גובה או מרחק) עשויים להצביע בצורה חד משמעית על מומחיות בתחום מסוים, כמו גם ניצחונות על יריבים בצורה עקבית או השגת ניקוד רב שנתי גבוה יותר.

ב. מדידת תהליכי ביצועים.

זיהוי מנגנונים בסיסיים ותהליכים יכולים לשמש לחזות ולנבא ביצועים ברמה גבוהה בעקביות.

כדאי למדוד תהליכים כאשר קשה למדוד בצורה אובייקטיבית תוצאות, וגם בשביל לייעל שיטות אימון לפיתוח מומחיות. 

פרוטוקולים של חשיבה בקול רם, גם תוך כדי ביצוע וגם לאחר ביצוע, עוזרים להבין מה עובר למומחים בראש. במצב כזה חשוב שיספרו צעד אחר צעד מה עבר להם בראש, ולא יסכמו או יקצרו. 

מומחים בדרך כלל משלבים נתונים ביחד עם יעדים, ולא מתבססים על השערות בלבד.

שיטה נוספת היא מעקב אחר תנועות עיניים בעת ביצוע, שיטה המאפשרת להבין מה מחפש המומחה כאשר הוא פועל. זאת ניתן להשוות למה מחפש המתחיל. לדוגמה, מומחה מסתכל לאזורים הרלוונטיים יותר פעמים ולאורך יותר זמן מאשר מתחיל.

ג. שיטות מחקר לאימון מומחיות ומצוינות.

מטרת הבחינה השיטתית של שיטות אימון המובילות למומחיות היא להאיץ את הלמידה ולפתח מיומנות מומחה ביעילות ובזמן קצר יותר מהרגיל.

רצוי להאריך את השלב הקוגניטיבי של הרכישה וההדרכה לצורך למידה ושיפורים, משום שכאשר המבצע עובר לאוטומטיות, קטנה מאוד היכולת לשים לב ולהפנות קשב לשיפור ביצועים.

עדיין קיימת שאלה האם עקרונות האימונים זהים בכל רמות המיומנות.

עדיין לא ברור איזו שיטת אימונים יעילה יותר (מפורשת או מרומזת) והאם יש הבדל בין מתחילים לבין מומחים גם לא מה סוג האימון האופטימלי ומה אורכו.

נקודות למחקר עתידי:

ההשוואה בין מומחים למתחילים יכולה לעזור להבין מה מבדיל בין שתי הרמות, אך כדי לפתח רמות מומחיות גבוהות יותר מהקיימות יש להמשיך ללמוד את התחום ולא להסתפק בקיים.

רוב המחקר בתחום המומחיות הוא ברמה האישית, ובשנים האחרונות החל מחקר גם על מומחיות ברמה הקבוצתית שיכול לעזור בעתיד לביצועים קבוצתיים.

עוד תחומים אליהם המחקר יכול להתקדם הם השפעת תחומי ידע שונים זה על זה על מנת לפתור בעיות רב-תחומיות (כמו למשל עזרה של אמנות לרפואה) ושיתופי פעולה בין מומחים בתחומים שונים על מנת לקדם כל תחום בנפרד ואת המומחיות האנושית כולה.

לחצו כאן כדי לחזור לפוסט המרכזי עם הקישורים לכל הפוסטים מהספר.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג