אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

רוני לידור כותב על דרך נוספת בה אפשר לאמן וללמד כך שהספורטאים יוכלו להעביר את הלמידה למשחק. היא גם כיפית וגם מועילה.

צילום:

על עוד דרך מגניבה ללמד ולאמן ספורטאים, ניסיתי ואני ממליץ גם לכם.

מתוך חשיבה וקבלת החלטות בספורט / רוני לידור


משחקי הכדור מאופיינים באקראיות (מקריות) כמעט מוחלטת. השחקן מתקשה מאוד בחיזוי הפעולות שיתרחשו במהלך המשחק, ואם הוא כבר צופה את המתרחש, הרי שזה נעשה בסמוך מאוד להתרחשות. קשה ליצור מצב אקראי במהלך האימון.

אפילו ידרוש המאמן משחקניו לבצע פעולות בלתי צפויות, בכל זאת אחרי כמה תרגולים הן יאבדו את גורם ההפתעה כי הספורטאי ילמד את הסדר שלהן. כדי לסייע לשחקן להתנסות בכל זאת בתרגול אקראי של המיומנויות, פיתחו אנשי הלמידה המוטורית שיטת למידה המציגה בפניו כמה מטלות מוטוריות מעולמות תוכן שונים, אך משותפים להן דפוסי תנועה משותפים.

לדוגמה, המיומנות הנלמדת היא זריקת כדור או חפץ אחר ביד אחת למרחק, כאשר היד הזורקת מורמת לצדי הראש, ומשם מבוצעת הפעולה תוך יישור היד לפנים. דפוס תנועה זה בא לידי ביטוי בעת הביצועים הבאים:

מסירת כתף בכדורסל, זריקה עילית לשער בכדור-יד, חבטת פתיחה בטניס וחבטת פתיחה בכדורעף. מיומנויות אלו דומות אך בכל זאת שונות ויכולות להילמד כמכלול באימון המכונה אימון אקראי, שחושף את הלומד לשימוש מקביל של כמה מטלות מוטוריות, כאשר מטרתו העיקרית היא לגרום ללומד לחשוב בכל פעם בצורה שונה.

השחקן נחשף בשיטת למידה זו לצורך לשנות הרגלי חשיבה תוך כדי פתרון בעיות בסביבה מוכרת ועם זאת מעמידה בפניו דרישות ביצוע חדשות. המאמן יכוון את השחקן לבצע את המטלות בסדר אקראי, עד כמה שאפשר, תוך ניטרול האפשרות לביצועים חוזרים של אותה מיומנות. ככל שסדר התרגול יהיה אקראי יותר, כך היעד המרכזי באימון יהיה מוחשי יותר ללומד: תרגול של דפוסי תנועה שונים בסביבה משתנה המעמידה בפניו אתגרים חשיבתיים חדשים.

האימון האקראי מייצג לעתים עולם תוכן שאינו בא לידי ביטוי במהלך המשחק. כדורסלן לא נדרש לבצע מיומנויות ממשחק הכדור-יד. עם זאת, האימון האקראי דורש מהלומד להתאים את דפוס חשיבתו למתרחש סביבו, כמו גם את תגובתו בכל פעם לגירוי אחר. תהליך זה דומה למתרחש במהלך המשחק, ולכן כדאי להיחשף לשיטת אימון מסוג זה. צורות אימון שונות, כמו אימון חדגוני שמעמיד במרכזו תרגול חוזר ונשנה של המיומנות הנלמדת בתנאים קבועים, אינן רגישות לצורך בשינוי של צורות החשיבה של הלומד במהלך הביצוע. למרות שנראה שסוג זה של אימון הוא כללי מדי, הוא בכל זאת משרת נאמנה את השחקן בעיצוב הליכי חשיבה משתנים ובהתאמתם לסביבה משתנה.

כדי שההעברה ממיומנות א' למיומנות ב' תהיה יעילה, על הספורטאי ליישם שני עקרונות אימון שמסייעים בידי הספורטאי להתמודד טוב יותר עם שינויים אפשריים בסביבות הביצוע, הם עקרון הגיוון ועקרון האקראיות. ככל שהמיומנות המוטורית תילמד בצורה מגוונת יותר, כלומר במרחקים, בזוויות ובעיקר בסגנונות ביצוע שונים, כך יהיה קל יותר ללומד להעביר ידע ממיומנות אחת לשנייה. נוסף על כך, ככל שהתרגול של המיומנות יהיה אקראי יותר, כך היכולת של הספורטאי למצוא פתרון יעיל לבעיה שנוצרת במהלך הביצוע תהיה טובה יותר.

אם תהליך הלמידה יתבסס על חד-גוניות בתהליך האימון (חזרה על המיומנות הנלמדת בתנאי ביצוע קבועים שחוזרים על עצמם), עשוי המבצע לשפר ביצוע של דפוס תנועה אחד, אך יתקשה מאוד בשיפור של תהליך ההעברה. בנוסף, כדאי שהספורטאי הצעיר ייחשף לעקרונות אלה לפני שהפנים את המיומנות המוטורית והפך אותה להרגל תנועתי. הרגלים, גם בספורט, קשה לשנות ולכן יש "ללמד להעברה" בשלבים הראשונים של הלמידה, שבמהלכם דפוס התנועה עדיין טרי, ולא נרכש כחלק מהרפרטואר התנועתי הקבוע של הספורטאי.

ללמד להעברה (teaching for transfer) פירושו של דבר ללמד לחשוב, ולכן ככל שתהליך זה מתרחש מוקדם יותר, כך עומד לרשות הספורטאי פרק זמן ארוך יותר להפוך אותו לחלק מהתנהגותו המוטורית הקבועה.

עריכה קלה ושינוי כמה מילים - גלעד ערמון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג