רוני לידור כותב על דרך נוספת בה אפשר לאמן וללמד כך שהספורטאים יוכלו להעביר את הלמידה למשחק. היא גם כיפית וגם מועילה.
על עוד דרך מגניבה ללמד ולאמן ספורטאים, ניסיתי ואני ממליץ גם לכם.
מתוך חשיבה וקבלת החלטות בספורט / רוני לידור
משחקי הכדור מאופיינים באקראיות (מקריות) כמעט מוחלטת. השחקן מתקשה מאוד בחיזוי הפעולות שיתרחשו במהלך המשחק, ואם הוא כבר צופה את המתרחש, הרי שזה נעשה בסמוך מאוד להתרחשות. קשה ליצור מצב אקראי במהלך האימון.
אפילו ידרוש המאמן משחקניו לבצע פעולות בלתי צפויות, בכל זאת אחרי כמה תרגולים הן יאבדו את גורם ההפתעה כי הספורטאי ילמד את הסדר שלהן. כדי לסייע לשחקן להתנסות בכל זאת בתרגול אקראי של המיומנויות, פיתחו אנשי הלמידה המוטורית שיטת למידה המציגה בפניו כמה מטלות מוטוריות מעולמות תוכן שונים, אך משותפים להן דפוסי תנועה משותפים.
לדוגמה, המיומנות הנלמדת היא זריקת כדור או חפץ אחר ביד אחת למרחק, כאשר היד הזורקת מורמת לצדי הראש, ומשם מבוצעת הפעולה תוך יישור היד לפנים. דפוס תנועה זה בא לידי ביטוי בעת הביצועים הבאים:
מסירת כתף בכדורסל, זריקה עילית לשער בכדור-יד, חבטת פתיחה בטניס וחבטת פתיחה בכדורעף. מיומנויות אלו דומות אך בכל זאת שונות ויכולות להילמד כמכלול באימון המכונה אימון אקראי, שחושף את הלומד לשימוש מקביל של כמה מטלות מוטוריות, כאשר מטרתו העיקרית היא לגרום ללומד לחשוב בכל פעם בצורה שונה.
השחקן נחשף בשיטת למידה זו לצורך לשנות הרגלי חשיבה תוך כדי פתרון בעיות בסביבה מוכרת ועם זאת מעמידה בפניו דרישות ביצוע חדשות. המאמן יכוון את השחקן לבצע את המטלות בסדר אקראי, עד כמה שאפשר, תוך ניטרול האפשרות לביצועים חוזרים של אותה מיומנות. ככל שסדר התרגול יהיה אקראי יותר, כך היעד המרכזי באימון יהיה מוחשי יותר ללומד: תרגול של דפוסי תנועה שונים בסביבה משתנה המעמידה בפניו אתגרים חשיבתיים חדשים.
האימון האקראי מייצג לעתים עולם תוכן שאינו בא לידי ביטוי במהלך המשחק. כדורסלן לא נדרש לבצע מיומנויות ממשחק הכדור-יד. עם זאת, האימון האקראי דורש מהלומד להתאים את דפוס חשיבתו למתרחש סביבו, כמו גם את תגובתו בכל פעם לגירוי אחר. תהליך זה דומה למתרחש במהלך המשחק, ולכן כדאי להיחשף לשיטת אימון מסוג זה. צורות אימון שונות, כמו אימון חדגוני שמעמיד במרכזו תרגול חוזר ונשנה של המיומנות הנלמדת בתנאים קבועים, אינן רגישות לצורך בשינוי של צורות החשיבה של הלומד במהלך הביצוע. למרות שנראה שסוג זה של אימון הוא כללי מדי, הוא בכל זאת משרת נאמנה את השחקן בעיצוב הליכי חשיבה משתנים ובהתאמתם לסביבה משתנה.
כדי שההעברה ממיומנות א' למיומנות ב' תהיה יעילה, על הספורטאי ליישם שני עקרונות אימון שמסייעים בידי הספורטאי להתמודד טוב יותר עם שינויים אפשריים בסביבות הביצוע, הם עקרון הגיוון ועקרון האקראיות. ככל שהמיומנות המוטורית תילמד בצורה מגוונת יותר, כלומר במרחקים, בזוויות ובעיקר בסגנונות ביצוע שונים, כך יהיה קל יותר ללומד להעביר ידע ממיומנות אחת לשנייה. נוסף על כך, ככל שהתרגול של המיומנות יהיה אקראי יותר, כך היכולת של הספורטאי למצוא פתרון יעיל לבעיה שנוצרת במהלך הביצוע תהיה טובה יותר.
אם תהליך הלמידה יתבסס על חד-גוניות בתהליך האימון (חזרה על המיומנות הנלמדת בתנאי ביצוע קבועים שחוזרים על עצמם), עשוי המבצע לשפר ביצוע של דפוס תנועה אחד, אך יתקשה מאוד בשיפור של תהליך ההעברה. בנוסף, כדאי שהספורטאי הצעיר ייחשף לעקרונות אלה לפני שהפנים את המיומנות המוטורית והפך אותה להרגל תנועתי. הרגלים, גם בספורט, קשה לשנות ולכן יש "ללמד להעברה" בשלבים הראשונים של הלמידה, שבמהלכם דפוס התנועה עדיין טרי, ולא נרכש כחלק מהרפרטואר התנועתי הקבוע של הספורטאי.
ללמד להעברה (teaching for transfer) פירושו של דבר ללמד לחשוב, ולכן ככל שתהליך זה מתרחש מוקדם יותר, כך עומד לרשות הספורטאי פרק זמן ארוך יותר להפוך אותו לחלק מהתנהגותו המוטורית הקבועה.
עריכה קלה ושינוי כמה מילים - גלעד ערמון.